Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjersvik, Reidar
dc.contributor.authorNyhus, Hege Elisabeth
dc.contributor.authorMøst, Stian Stokkaune
dc.date.accessioned2023-10-19T17:19:35Z
dc.date.available2023-10-19T17:19:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147161071:66473806
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097644
dc.description.abstractSAMMENDRAG K punktum, U punktum, K, sa dronning Sonja i sin åpningstale for Kjøpmannsgata Ung Kunst i november 2021. Hun gjorde et morsomt nummer ut av at det slett ikke var noe enkelt navn å uttale for en gammel dame. Men både navnet og kunsthuset har blitt lagt merke til. Det har allerede rukket å bli et fenomen og en suksess på kunstarenaen i Trondheim, og i landet for øvrig, noe også dronningen så for seg at det kunne bli. Det er kunstneren Kjell Erik Killi-Olsen som har initiert og finansiert kunsthuset. Hans visjon er å fremme unge kunstnerskap og gjøre kunst langt mer tilgjengelig for folk flest. Formålet med dette casestudiet har derfor vært å belyse følgende problemstilling: Hvordan har visjonen om et kunst- og kulturhus for unge kunstnerskap ført til at K.U.K. har blitt et av Norges fremste visningssteder for kunst? Denne problemstillingen er besvart gjennom to etablerte forskningsspørsmål. Det ene beskriver hva slags innflytelse kunsten og kunstneren har hatt på prosessen med å skape K.U.K. Og det andre handler om hva det er ved eiendommen som bidrar til å øke tilgjengelighet for kunst- og kulturformidling. Oppgavens metodedesign er basert på kvalitative metoder. I tillegg til litteratursøk og dokumentstudier er det gjennomført fjorten dybdeintervjuer hvor alle informanter har en nær relasjon til prosessen med å skape K.U.K. Det er gjennomført en metodetriangulering med bakgrunn i å utnytte fordelene og samtidig ta hensyn til svakhetene ved de ulike metodene. Empirien dannet deretter grunnlaget for analyse og diskusjon. Studien viser at K.U.K. er et verdidrevet eiendomsutviklingsprosjekt hvor eieren, som selv er kunstner, har vært en sterk pådriver i alle prosjektets faser. Det finnes lite etablert teori som prosjektet kan relateres direkte til. Gjennom dette studiet har vi imidlertid opparbeidet og etablert kunnskap om verdidrevet eiendomsstrategi. K.U.K. er en hybrid av kunst/visjon- og forretningsdrevet strategi for et eiendomsutviklingsprosjekt. Det er i denne sammenheng definert og beskrevet faktorer som er vesentlige for å oppnå ønsket målsetning. Disse faktorene kan også være overførbare til andre verdidrevne eiendomsprosjekter. Oppgaven viser videre at det ved verdidrevne eiendomsutviklingsprosjekt bør etableres eiendomsstrategier, strategiske drivkrefter og operasjonelle beslutninger. Alle disse elementene har fungert som et strategisk virkemiddel for å oppnå selve visjonen for kunsthuset. De må sees i sammenheng med hverandre for å ha størst mulig virkning, og videre knyttes til den overordnede virksomhetsstrategien. Med bakgrunn i dette har vi sammenstilt K.U.K. med en studie av Nourse og Roulac (1993). Ut fra den har vi utviklet en modell med elementer som er relevante for K.U.K. Avslutningsvis er det definert og beskrevet ulike momenter som er sentrale for å imøtekomme husets visjoner. Vi har også tatt for oss selve prosessen som er grunnleggende for kunst- og verdidrevne eiendomsutviklingsprosjekter. Kultursektoren i Norge må i et fremtidsperspektiv tenke nytt og annerledes for å imøtekomme krav til økonomisk omstilling, ifølge Meld. St. 8 (2018-2019) Kulturens kraft – Kulturpolitikk for framtida. Kunstneren Kjell Erik Killi-Olsen har «tatt dem på ordet». Med sin nasjonale og internasjonale anerkjennelse som kunstner, og sin virksomhet Reidar Olsen Invest AS, har han skapt K.U.K. Og med K.U.K. har han bidratt til å utvikle kunst- og kultursektoren i Norge. Nærmere kulturens kraft knyttet til framtidas kulturpolitikk er det vanskelig å komme.
dc.description.abstractABSTRACT K period, U period, K, Queen Sonja said in her opening speech for Kjøpmannsgata Ung Kunst in November 2021. She made a humorous act out of the fact that it was not at all an easy name to pronounce for an elderly woman. But both the name and the art house has been noticed. It has already managed to become a phenomenon and a success in the art arena in Trondheim, and in the country, which the queen also imagined it could become. It is the artist Kjell Erik Killi-Olsen that initiated and financed the art house. His vision is to promote young artists and to make art far more accessible to most people. The purpose of this case study has been to shed light on the following thesis statement: How has the vision of an art and culture house for young artists led to K.U.K. becoming one of Norway’s foremost art exhibition venues? This thesis statement is answered through two established research questions. The first one describes what kind of influence the art and the artist has had on the process of creating K.U.K. The other is about how the property contributes to increasing accessibility for art and culture. The assignment’s method design is based on qualitative methods. In addition to literature searches and document studies, fourteen in-depth interviews were conducted with informants that has a close relationship to the process of creating K.U.K. A method triangulation has been carried out with the intention to exploit the advantages, and at the same time considering the weaknesses, of the various methods. The data then formed the basis for analysis and discussion. The study shows that K.U.K is a value-driven property development project where the owner, who is an artist himself, has been a strong driving force in all phases of the project. The established literature to which the project can be directly related to is scarce. Through this study, however, we have collected and established knowledge about value-driven property strategy. K.U.K. incorporates a hybrid of art/vision- and business-driven strategy for a property development project. In this context, the factors that are essential for achieving the desired objective is defined and described. These factors may also be transferable to other value-driven real estate projects. The assignment also shows that real estate strategies, strategic driving forces and operating decisions should be established for value-driven property projects. All these elements have functioned as a strategic tool to achieve the actual vision for the art house. They must be seen in conjunction with each other to have the greatest possible impact, and further be directly linked to the corporate strategy. Based on this we have compiled K.U.K. with the study by Nourse and Roulac (1993), and developed a model with elements that are relevant to K.U.K. In conclusion, various elements that are central to meeting the art house’s vision is defined and described. We have also included the process itself, which is fundamental to art- and value-driven property development projects. In a future perspective, the cultural sector in Norway must think differently and in new ways to meet demands for economic restructuring, according to Meld. St. 8 (2018-2019) The Power of Culture – Cultural Policy for the Future. The artist Kjell Erik Killi-Olsen has “taken them at their word”. With his national and international recognition as an artist, and his business Reidar Olsen Invest AS, he has created K.U.K. And with K.U.K he has contributed to developing the arts and culture sector in Norway. It is difficult to get any closer to the power of culture in connection to the cultural policy for the future.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEt levende kunst- og kulturhus for en levende by. Et casestudie om det verdidrevne eiendomsprosjektet K.U.K.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel