User acceptance of geofencing and ITS for urban traffic management of automobiles: a socio-technical perspective
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3097346Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I konteksten med overgangen til bærekraft innen transportsektoren er det av stor betydning å ta tak i det etablerte systemet med automobilitet og de dypt forankrede praksisene knyttet til den. Med denne overgangen i tankene er målet med denne masteroppgaven å undersøke brukeraksept av geofencing og Intelligent Transport Systems (ITS) for bytrafikkstyring innenfor rammen av bilbruk. Disse teknologiene anses som betydningsfulle komponenter for å lette overgangen til bærekraftig bymobilitet. Forskningen har som mål å forstå brukernes holdninger, bekymringer og oppfatninger angående potensialet for og barrierene for implementering av geofencing- og ITS-teknologi, samt identifisere faktorer som påvirker brukernes intensjoner om å endre atferd, ta i bruk og utnytte disse teknologiene.
Oppgaven fokuserer spesifikt på to bruksområder for teknologien: distansebasert veiprising gjennom geofence-aktiverte lavutslippssoner og fartskontrollsoner. Relevansen av disse bruksområdene, i sammenheng med bærekraftige overganger, ligger i deres potensial til å påvirke bilbruk ved å redusere utslipp og forbedre luftkvaliteten i byene. Studien er forankret i sammenhengen med bærekraftige overganger innen bymobilitet, og tar hensyn til sosiotekniske aspekter og bruker en flernivåperspektiv for å konseptualisere og oppnå en helhetlig forståelse av det sosiotekniske systemet for bilbruk og rollen til brukeraksept og atferd i mekanismene for låsing av overgangen.
Litteraturgjennomgangen undersøker først forskningsprosjekter på fremtidig teknologi, ved å belyse betydningen av disse teknologiene for bytrafikkstyring, etterfulgt av det teoretiske rammeverket for bærekraftige overganger (ST), herunder sosiotekniske overganger (STT) og flernivåperspektiv (MLP). Et analytisk rammeverk for brukeraksept presenteres som kunnskapsgrunnlaget for analyse av empiriske data fra GeoSUM- og GeoFlow-prosjektene.
Metoden for denne studien benytter primært en kvantitativ forskningsmetode, og bruker deskriptive statistikker, utforskende faktoranalyse (EFA) og Spearman's rank-korrelasjon (SRC) som analytiske verktøy. EFA brukes for å vurdere gyldigheten og påliteligheten til undersøkelsen som måleinstrument, mens SRC brukes for å utforske sammenhenger mellom ulike variabler i dataene. Egenskapene til de empiriske dataene og innsamlingsprosessen diskuteres også, og deskriptive statistikker gir innsikt i disse egenskapene.Resultatene fra dataanalysen viser tilfredsstillende verdier fra Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) og Bartletts sfærisitetstest (BTS) av måleinstrumentene, etterfulgt av en detaljert presentasjon av undersøkelsesresultatene og korrelasjonsanalyse mellom undersøkelsesvariablene for GeoSUM og GeoFlow, samt deres forhold til deltakernes atferdsintensjon. Funnene belyser brukernes ulike holdninger, bekymringer og preferanser angående bruk av geofencing- og ITS-teknologi for trafikkstyring. Før resultatene konkluderes, påpekes begrensninger ved studien, for eksempel fra utvalget som ble brukt i undersøkelsen, ugyldighet av variabler brukt for måling av psykologiske konstruksjoner og dataanalysemetoden.
Konklusjonen av analysen indikerer moderat til sterk brukeraksept, samt barrierer og faktorer som fremmer generelle brukerholdninger, forventninger om innsats, prestasjonsoppfatninger, personvernbekymringer og prisevaluering angående en vellykket implementering av geofencing- og ITS-teknologi i bytrafikkstyring. Variabler innenfor faktorene holdninger, personvernbekymringer, forventninger til ytelse og prisverdi ble funnet å korrelere med enkeltpersoners atferdsintensjon for å ta i bruk og utnytte systemet. Faktorer som vurdering av teknologi, bekymring for forurensning, tillit til myndigheter og oppfatning av systemets ytelse, påvirket brukernes intensjoner.
Mens studien fremhever positive holdninger til systemets rettferdighet, tilpasningsdyktighet og potensial for å forbedre trafikkstyring, identifiserer den også utfordringer knyttet til prisnivåer, oppfattet mangel på besparelser og personvernbekymringer. Å håndtere disse barrierene gjennom forbedrede prissettingsstrukturer, tydeligere kostnadsfordeler og robuste personvernforanstaltninger kan øke brukeraksepten og øke sannsynligheten for vellykket implementering. Funnene understreker betydningen av å vurdere ikke-økonomiske aspekter, som rettferdighet og brukervennlighet, ved evalueringen av aksept og bruk av geofencing- og ITS-teknologi. Resultatene kan informere beslutningstakere, transportplanleggere og interessenter i bransjen om å utforme effektive tiltak og politikker som fremmer bærekraftig bymobilitet og forbedrer den generelle brukeropplevelsen. In the context of transitioning to sustainability in the transport sector, addressing the well-established system of automobility and its deeply ingrained practices is of great importance. With this transition in mind, the objective of this master thesis is to investigate user acceptance of geofencing and Intelligent Transport Systems (ITS) for urban traffic management within the realm of automobility. These technologies are considered significant components in facilitating the shift towards sustainable urban mobility. The research aims to understand user attitudes, concerns, and perceptions regarding the potential for and barriers to implementing geofencing and ITS technology, as well as identifying factors that influence users' intentions to change behavior, adopt, and utilize these technologies.
The thesis specifically focuses on two application areas of the technology: distance-based road pricing through geofence-enabled low-emission zones and speed control zones. The relevance of these use cases, in the context of sustainable transitions, lies in their potential to impact car practices by reducing emissions and improving urban air quality. The study is firmly grounded in the context of sustainable transitions in urban mobility, considering socio-technical aspects and adopting a multi-level perspective to conceptualize and gain a comprehensive understanding of the automobility socio-technical system and the role of user acceptance and behavior within its transition lock-in mechanisms.
The literature review first examines the state-of-the-art research projects, by highlighting the significance of these technologies for urban traffic management, followed by the theoretical framework of Sustainable Transitions (ST), thereunder Socio-technical Transitions (STT) and Multi-Level Perspective (MLP). An analytical framework of user acceptance is presented to serve as the knowledge foundation for analyzing empirical data from the GeoSUM and GeoFlow projects.
The method of this study primarily adopts a quantitative research approach, utilizing descriptive statistics, exploratory factor analysis (EFA), and Spearman's rank correlation (SRC) as analytical tools. EFA is used to assess the validity and reliability of the survey as a measurement instrument, while SRC is employed to explore associations between different variables in the data. The characteristics of the empirical data and its collection process are also discussed, with descriptive statistics providing insights into these characteristics.The results of the data analysis show satisfying values from the Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) and Bartlett's Test of Sphericity (BTS) tests of the measurement instruments, followed by a detailed display of survey results and correlation analysis between the survey variables of GeoSUM and GeoFlow, as well as their relationship with participants' behavioral intention. The findings shed light on users’ various attitudes, concerns, and preferences regarding the use of geofencing and ITS technology for traffic management. Before the results are concluded a remark on the limitations of the study, such as the sample used for the survey, invalidity of variables used for measurements of psychological constructs, and the data analysis method.
The conclusion of the analysis indicates a moderate and mixed degree of user acceptance, as well as barriers and facilitators in the general users' attitudes, effort expectancy, performance perceptions, privacy concerns, and price evaluation regarding a successful implementation of geofencing and ITS technology in urban traffic management. Variables within the factors attitudes, privacy concerns, performance expectations, and price value, were found to correlate with individuals' behavioral intention to adopt and utilize the system. Factors such as valuing technology, concern for pollution, trust in authorities, and perception of system performance influenced users' intentions.
While the study highlights favorable attitudes towards the system's fairness, adaptability, and potential to improve traffic management, it also identifies challenges related to pricing levels, perceived lack of savings, and privacy concerns. Addressing these barriers through improved pricing structures, clearer cost benefits, and robust data protection measures can enhance user acceptance and increase the likelihood of successful implementation. The findings emphasize the importance of considering non-monetary aspects, such as fairness and user-friendliness, in evaluating the acceptance and adoption of geofencing and ITS technology. The results can inform policymakers, transportation planners, and industry stakeholders in designing effective interventions and policies that promote sustainable urban mobility and enhance the overall user experience.