Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKeitsch, Martina
dc.contributor.advisorNixon, Kari
dc.contributor.authorMo, Magnus
dc.date.accessioned2023-10-17T17:20:26Z
dc.date.available2023-10-17T17:20:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146422078:37456427
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097115
dc.description.abstractDenne oppgaven har som mål å utnytte digital historiefortelling for å fremme bærekraftig turisme i Nepal, spesifikt ved å tiltrekke seg flere besøkende til de mindre landsbyene i Nedre Mustang. Resultatet av denne oppgaven er en fungerende nettside som utnytter seg av digital historiefortelling. Oppgaven viser lovende resultater og demonstrerer den potensielle kraften i digital historiefortelling til det gjeldende formålet. Oppgaven benytter en brukersentrert designprosess, der turisten er den primære brukeren. Prosessen er iterativ og syklisk, hvor løsningen kontinuerlig forbedres og raffineres. Innsikt ble innhentet, inkludert intervjuer med potensielle brukere, kartlegging av brukerens reise og analyse av touchpoints. Videre ble det gjennomført idégenerering, og ulike prototyper ble testet for å få mer innsikt i digitale historiefortellingsgrensesnitt. I tillegg ble det gjennomført et 5 ukers feltarbeid i Nepal for å samle historier og materiale til prototypen, og for å få en forståelse av konteksten det designes for. Til slutt ble det utviklet en fungerende prototype gjennom raske iterasjoner, og en endelig evaluering ble gjennomført for å vurdere potensialet til digital historiefortelling for dette formålet. Leveransen består hovedsakelig av den fungerende prototypen. Den demonstrerer ulike konsepter, formater og historier som kan videreutvikles og evalueres. Nettsiden formidler informasjon gjennom ulike formater, som skrollehistorier, lyder, hover-interaksjoner og interaktive illustrasjoner. Den endelige evalueringen viser lovende resultater, der deltakerne uttrykker entusiasme og engasjement for nettsiden. Historiene som er tett knyttet til den lokale kulturen, festivaler og ritualer ble spesielt verdsatt. Resultatene antyder at digital historiefortelling har potensial til å tiltrekke turister til landsbyene i Nedre Mustang, samt gi de en mer engasjerende opplevelse i reise planleggingsfasen. Forskningen fremhever betydningen av å forbedre den visuelle representasjonen og formidle den unike atmosfæren i landsbyene for å påvirke reisendes adferd. Studien identifiserer også behovet for ytterligere utforskning av bærekraftige turismehistorier for å oppmuntre til mer ansvarlig turisme i området. Nøkkelord: Digital historiefortelling, Bærekraftig turisme, Nedre Mustang, Nepal, Design for nysgjerrighet, Interaktive opplevelser.
dc.description.abstractThis thesis aims to leverage digital storytelling to encourage sustainable tourism practices in Nepal, specifically by attracting more visitors to the smaller villages of Lower Mustang. The outcome of this thesis is a functional digital storytelling website. The thesis demonstrates promising results and highlights the potential impact of digital storytelling in attracting tourists to explore the villages of Lower Mustang. The thesis employs a human-centered design (HCD) process, with the tourist as the primary user. The process is iterative and cyclical, ensuring continuous refinement and improvement of the solution. Initial insights were conducted, including interviews with the target user, user journey mapping, and touchpoint analysis. Furthermore, ideation was conducted, and various prototes, were tested in order to gain insight relating to digital storytelling interfaces. Furthermore, fieldwork in Nepal was conducted in order to narratives and material for the prototype and to gain an understanding of the context. Ultimately, a functioning prototype was developed through rapid iterations, and a final evaluation was conducted to assess the potential of digital storytelling for this purpose. The primary delivery of this thesis is a functional prototype. It demonstrates various concepts, formats, and narratives that can be further iterated and evaluated. The website conveyed information through different formats, such as scrollytelling, sounds, hover interactions, and interactive illustrations. The final evaluation demonstrates promising results, with participants expressing excitement and engagement with the digital storytelling website. The narratives closely connected to the local culture, festivals, and rituals were particularly appreciated. Participants curiously explore the website’s content and are emotionally invested in the things they find. The findings suggest that digital storytelling has the potential to attract tourists to the villages of Lower Mustang, providing them with more authentic and immersive travel planning experiences. The research highlights the significance of enhancing visual representation, conveying the unique vibe of the villages in order to influence travelers’ behavior. The study also identifies the need to further explore sustainable tourism narratives to encourage responsible tourism in the area. Keywords: Digital storytelling, Sustainable tourism, Lower Mustang, Nepal, Desgin for curiosity, Interactive experiences
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleUtilizing digital storytelling to promote sustainable tourim in Lower Mustang
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel