Grønnstruktur i transformasjons- og utviklingsområder - En mulighetsstudie av Lade i Trondheim
Abstract
I flere norske byer har det de siste årene blitt gjennomgått store forandringer. Innbyggertallene øker og det kreves mer areal for å imøtekomme kravene til en moderne by. Områder som før ble benyttet til industri og næring flyttes lengre unna bykjernen og etterlater seg bynære områder som står klare for transformasjon. Disse skal benyttes til nye arealformål. Ofte tilsier dette sentrumsformål eller boligformål. Transformasjons-områdene er en mulighet for dagens byer å bidra til å løse klima og naturkrisen verden står ovenfor. Ved å tilrettelegge for en sammenhengende blågrønn struktur kan det skapes attraktive nye bydeler som bidrar til å nå målsetningene satt av nasjonale og overnasjonale instanser.
Denne masteroppgaven har som mål å fremheve de grønne og historiske kvalitetene i Lade-området for å gjenopprette dets tidligere status som "Trondheims Arkadia". Dette har vi gjort ved å først orientere oss om ulike arealplaner og strategier som legges frem nasjonalt, regionalt og lokalt. Målsetningene som ofte gjentas er å utvikle bærekraftige og naturmangfoldige byer. Studieområdet oppleves i dag som en grå barriere, og målet har derfor vært å skape et sammenhengende nettverk av blågrønne strukturer som binder eksisterende grøntområder og kulturmiljøer sammen. Problemstillingen som ble undersøkt var:
"Hvordan kan Lade transformeres med fokus på et sammenhengende byromsnettverk av blågrønne strukturer?"Gjennom en stedsanalyse og mulighetsstudie har vi besvart følgende underspørsmål:
"Hva utgjør dagens grønnstruktur?", "Hvordan kan man få en samhandling mellom dagens kulturmiljø og fremtidig grønnstruktur?", og "Hvilke aspekter for gode byrom kan man implementere i studieområdet?"
I kunnskapsgrunnlaget presenteres blant annet ulike aspekter for blågrønne strukturer, byutvikling og landskapsøkologiske arealprinsipper som deretter implementeres i studieområdet gjennom mulighetsstudien. Et sammenhengende byromsnettverk bør være attraktivt ved å inkludere tilstrekkelig grøntareal, universell tilgjengelighet og sosiale møteplasser.
Stedsanalysen avslører at dagens grønnstruktur i studieområdet i liten grad følger de anbefalte landskaps-økologiske arealprinsippene. Kun de historiske kulturmiljøene oppfyller delvis disse prinsippene. De flestegrøntområdene er små, homogene og langt fra hverandre uten tilstrekkelige koblingspunkter. På den annen side ligger det utenfor studieområdet et mer sammenhengende nettverk av grøntområder med høy verdi.
I mulighetsstudien har vi presentert et uformingsforslag der grønnstruktur og kulturmiljøer styrker hverandre. Ved å koble eksisterende grøntområder og vegetasjon med historisk forankring til den fremtidig foreslåtte grønnstrukturen, oppfyller studieområdet i større grad de landskapsøkologiske arealprinsippene. Blågrønne strukturer åpner for visuelle linjer som fremhever kulturmiljøene i bybildet. Vegetasjon fungerer som veivisere og leder oppmerksomheten i ønsket retning.
Oppgaven konkluderer med at de gjeldende arealplanene i Lade-området ikke tilstrekkelig reflektererprinsippene og visjonene om en bærekraftig grønnstruktur. Derfor er det behov for en mer helhetligtilnærming som kan sikre en bedre integrering av grønnstruktur og kulturmiljøer i fremtidige transformasjonsområder. In several Norwegian cities, significant changes have taken place in recent years. The population is increasing, and more space is needed to meet the demands of a modern city. Areas previously used for industry and commerce are being relocated further away from the city center, leaving urban areas ready for transformation. These areas are often designated for city center purposes or residential purposes. Transformation areas provide an opportunity for today's cities to contribute to solving the global climate and nature crisis. By facilitating a connected blue-green structure, it is possible to create attractive new neighborhoods that contribute to the goals set by national and international authorities.
The aim of this master's thesis is to highlight the green and historical qualities of the Lade area in order to restore its former status as "Trondheim's Arcadia." To achieve this, we first familiarized ourselves with various national, regional, and local spatial plans and strategies. The frequently repeated objectives are to develop sustainable and biodiverse cities. The study area is currently perceived as a gray barrier, so the goal has been to create a connected network of blue-green structures that link existing green areas and cultural environments together. The research question investigated was:
"How can Lade be transformed with a focus on a connected urban space network of blue-green structures?"
Through a site analysis and feasibility study, we have addressed the following sub-questions:
"What constitutes the current green structure?" "How can there be interaction between the current cultural environment and future green structure?" and "What aspects of good urban spaces can be implemented in the study area?"
The knowledge base includes various aspects of blue-green structures, urban development, and land-scape ecological principles, which are then applied in the study area through the feasibility study. A connectedurban space network should be attractive by incorporating sufficient green space, universal accessibility, and social meeting places.
The site analysis reveals that the current green structure in the study area largely does not adhere to the recommended landscape ecological principles. Only the historical cultural environments partially fulfill these principles. Most green areas are small, homogeneous, and far apart without sufficient connection points. On the other hand, there is a more connected network of high-value green areas outside the study area.
In the feasibility study, we have presented a design proposal where the green structure and cultural environments reinforce each other. By connecting existing green areas and vegetation with historical significance to the proposed future green structure, the study area better aligns with the landscape ecological principles. Blue-green structures create visual lines that highlight the cultural environments in the urban landscape. Vegetation serves as guides and directs attention in the desired direction.
The thesis concludes that the current spatial plans in the Lade area do not adequately reflect the principles and visions of a sustainable green structure. Therefore, there is a need for a more comprehensive approach to ensure better integration of green structure and cultural environments in future transformation areas.