Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønningen, Elisabeth
dc.contributor.advisorTahirsylaj, Armend
dc.contributor.authorVestå, Ragnhilde
dc.date.accessioned2023-10-13T17:20:51Z
dc.date.available2023-10-13T17:20:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147067705:36755969
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096536
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker fire læreres erfaringer med å håndtere og forebygge skolefravær og skolevegring. Studien baserer seg på fire kvalitative intervjuer der formålet er å belyse læreres tilnærming til problemet. Forskning viser at skolevegring er et økende problem, og lærere bør derfor øke sin kunnskap og kompetanse på området. Det er viktig å kunne forebygge skolevegring før det blir et stort problem, da årsakene til skolevegring er komplekse og varierte. For å implementere tidlige tiltak mot skolevegring, må man først identifisere hvor problemet ligger. Skoler bør ha gode rutiner for å håndtere skolefravær, slik at elevene får tilrettelagt undervisning i henhold til deres behov, evner og forutsetninger. Det finnes imidlertid ingen spesifikk mal for å håndtere skolefravær og skolevegring. Lærere må derfor møte hver enkelt elev med åpenhet og bruke sin kunnskap og tidligere erfaring for å løse problemet i samarbeid med eleven, andre instanser, kolleger og hjemmet. Resultatene fra studien bidrar til å belyse betydningen av tidlig intervensjon i forebygging av skolefravær og skolevegring. Problemstillingen er derfor: Hvordan møter kontaktlærere elever som har skolefravær over tid, og hva er deres erfaringer med igangsetting av tidlige tiltak? Noen funn viser at et godt samarbeid mellom hjem og skole er viktig for å løse fraværsproblematikk og implementere riktige tiltak for hver elev. Studien viser også at trivsel, trygghet, inkludering og tilhørighet er sentrale faktorer for å løse problemet og er relevant for læring og utvikling hos alle elever. Å etablere gode relasjoner mellom lærer-elev og elev-elev er også viktig for å skape en følelse av fellesskap, noe som igjen kan øke motivasjonen for å delta på skolen. For å hjelpe elever med skolefravær er det viktig å tilrettelegge for både faglig og sosial mestring. Lave forventninger og manglende positive opplevelser kan være årsaker til skolevegring. En effektiv tilnærming er å tilpasse undervisningen basert på elevenes interesser og gi dem selvbestemmelse. Det finnes mange risikofaktorer knyttet til utviklingen av skolevegring, enten det er på skolen, i hjemmet eller hos barnet selv. Det er uansett viktig å identifisere årsakene til skolefravær og implementere passende tiltak. Ifølge lærerne i intervjuene er samarbeidet med hjemmet avgjørende for å hjelpe elevene tilbake på skolen. Både for å identifisere, iverksette og gjennomføre de riktige tiltakene, for å forbedre elevenes situasjon. Arbeidet med skolevegring er ingen quick-fix, og er komplekst og tidkrevende. Derfor er det viktig med etablerte rutiner på skolene for å finne riktige tiltak for den enkelte elev. Flere funn i studien bekrefter tidligere forskning på samme område. Denne studien vil derfor bidra til å spre kunnskap og dele erfaringer om hvordan man kan forebygge for skolevegring, og sette inn tidlige tiltak.
dc.description.abstractThis master's thesis is a qualitative study that examines four teachers' experiences of handling and preventing school absence and school refusal. The study is based on four qualitative interviews where the purpose is to shed light on teachers' approach to the problem. Research shows that school refusal is a growing problem, and teachers should therefore increase their knowledge and competence in this area. It is important to be able to prevent school refusal before it becomes a major problem, as the causes of school refusal are complex and varied. In order to implement early measures against school refusal, one must first identify where the problem lies. Schools should have good routines for dealing with school absence, so that students receive differentiated instruction according to their needs, abilities and aptitudes. However, there is no specific template for dealing with school absenteeism and school refusal. Teachers must therefore approach each student with openness and use their knowledge and previous experience to solve the problem in collaboration with the student, other agencies, colleagues and the home. The results of the study shed light on the importance of early intervention in the prevention of school absence and school refusal. The question is therefore: How do contact teachers meet students who are absent from school over time, and what are their experiences with the initiation of early interventions? Some findings show that good cooperation between home and school is important for solving absence issues and implementing the right measures for each student. The study also shows that well-being, security, inclusion and belonging are key factors in solving the problem and are relevant for learning and development in all students. Establishing good teacher- student and student-student relationships is also important for creating a sense of community, which in turn can increase motivation to attend school. In order to help students with school absence, it is important to facilitate both academic and social mastery. Low expectations and a lack of positive experiences may be causes of school refusal. An effective approach is to adapt instruction based on students' interests and give them self-determination. There are many risk factors associated with the development of school refusal, whether at school, at home or in the child himself. In any case, it is important to identify the causes of school absence and implement appropriate measures. According to the teachers in the interviews, working with the home is crucial to help students return to school. Both to identify, implement and implement the right measures, to improve the situation of the students. The work on school refusal is not a quick fix, and is complex and time-consuming. Therefore, it is important to have established routines in schools to find the right measures for the individual student. Several findings in the study confirm previous research in the same area. This study will therefore help to spread knowledge and share experiences on how to prevent school refusal, and implement early measures.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTidlig intervensjon som forebygging av skolevegring - En kvalitativ studie av fire læreres perspektiver på elever som faller utenfor og muligheter for tidlige tiltak
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel