Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRød, Anne
dc.contributor.authorRasmussen, Ellen Therese
dc.date.accessioned2023-10-12T17:19:54Z
dc.date.available2023-10-12T17:19:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:148661876:22262056
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096213
dc.description.abstractUtgangspunktet for oppgaven ligger i temaene psykologisk trygghet, læring og innovasjon. Problemstillingen er: Hvilken betydning har psykologisk trygghet for læring og innovasjon i team? Bakgrunnen for denne masteroppgaven ligger i empiri. Det var derfor naturlig for meg å velge en kvalitativ forskningsmetode med en stegvis-deduktiv induktiv metode (SDI-metoden) (Tjora, 2021). SDI-metoden ga meg muligheten til å ta hensyn til egen empiri og åpnet opp for å benytte min nysgjerrighet for andres opplevelser og erfaringer som grunnlag for forskningen. I denne metoden har jeg benyttet meg av dybdeintervjuer og senere koding av datagrunnlag for å komme frem til et forskningskonsept som er forankret i teorien. Det er boken «kvalitativ forskningsmetode», av Aksel Tjora, som har vært min guide til forskningsmetode. Ved å kode datagrunnlaget kom jeg frem til fem kodegrupper som ble naturlige konsepter i min forskning. Kodegruppene danner temaene for oppgaven. Tre av temaene fra konseptanalysen kunne identifiseres med de samme tre temaene som var utgangspunktet for studien. Disse var psykologisk trygghet, læring og innovasjon. De to andre temaene ble identifisert som nye tema som funn av analysen. De to nye temaene var personlige handlingsmønstre og miljø. Det er til sammen disse fem kodegruppene som har dannet teoriens kapittelinndeling. På denne måten oppnådde jeg å ikke forme forskningsdataene etter en teori jeg selv hadde forutsett. SDI-metoden ble benyttet til å forme oppgaven gjennom de funnene som ble avdekket underveis i analysen (Tjora, 2021). De viktigste funnene i oppgaven er der psykologisk trygghet ble vanskelig. Informantene har gitt et bredt bilde av flere årsaker som truer den psykologiske tryggheten, både på teamnivå og for enkeltindividet. Dersom psykologisk trygghet ikke var til stede på teamnivå, kunne det true prosjektets leveranse. Det oppsto heller ikke god læring som potensielt kunne ført til innovative gevinster. Dersom psykologisk trygghet ikke var til stede på individnivå, kunne det i verste fall vise seg å være helseskadelig. Å planlegge tidsbruken på oppgaver knyttet til relasjonell ledelse og psykologisk trygghet, viser seg utfordrende i flere av funnene. Psykologisk trygghet står som et fundament for å oppnå læring og innovasjon. Det vanskeligste viser seg derimot ikke å se dette fra et teoretisk perspektiv, men å kunne gjenkjenne de situasjonene som truer den psykologiske tryggheten i arbeidslivet. For å kunne snu disse situasjonene trengs det kunnskap og faglig tyngde innen relasjonell ledelse. Forskningsoppgaven viser til en konklusjon der psykologisk trygghet viser seg å ha svært stor betydning for læring og innovasjon. Denne masteroppgaven har bidratt til en økt forståelse som kan gi meg et viktig standpunkt som leder for tverrfaglige team. Mine team består av dyktige ingeniører som er eksperter på sitt fagområde. Jeg opplever dermed at min største oppgave som leder for prosjektteamet, ikke dreier seg om kunnskap om fagområdene, men kunnskap om relasjonell ledelse.
dc.description.abstractPsychological safety is deemed essential to facilitate collaboration among team members and work towards shared solutions. Remarkable solutions in projects often yield innovative gains, leading to valuable learning experiences throughout the project lifecycle and offering fresh perspectives for similar future endeavors. The central objective of this thesis is: What significance does psychological safety have for learning and innovation in teams? Empirical foundation underpins this master's thesis. Consequently, a qualitative research approach was chosen, utilizing a stepwise-deductive inductive method (SDI-method) (Tjora, 2021). The SDI-method accommodates the incorporation of personal experience and curiosity in exploring others' experiences as a basis for research. The research method outlined in Aksel Tjora's book "Qualitative Research Method" guided this process (Tjora, 2021). Deep interviews were conducted, and data coding was employed to shape the research concept grounded in theory. The resulting code groups, forming the core themes of the study, were linked to the research questions. Three topics was recognized and identified with the central teams of the thesis. These were psychological safety, learning and innovation. Two “new” themes were identified as findings through the analysis based on the SDI-method (Tjora, 2021). These were personal behavioral patterns and work environment. These five themes form the structure of the thesis chapters, ensuring a natural alignment with the uncovered findings. The most important findings in the thesis are where psychological safety became difficult. The informants have given a broad picture of several reasons that threaten psychological safety, both at team level and for the individual. If psychological safety was not present at team level, it could threaten the project's delivery. There was also no good learning that could potentially lead to innovative gains. If psychological safety was not present at an individual level, it could prove to be harmful to health in the worst case. Planning the use of time on tasks related to relational management and psychological safety proves challenging in several of the findings. Psychological safety is a foundation for achieving learning and innovation. However, the most difficult thing turns out not to be seeing this from a theoretical perspective, but to be able to recognize the situations that threaten psychological safety in working life. To be able to turn these situations around, you need knowledge and professional expertise in relational management. The research paper points to a conclusion where psychological safety proves to be crucial for achieving learning and innovation. This master's thesis has contributed to an increased understanding that can give me an important position as leader of interdisciplinary teams. My teams consist of skilled engineers who are experts in their field. My biggest task as leader of the project team is not knowledge of the subject areas, but knowledge of relational management.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePsykologisk trygghet i team
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel