Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDivitini, Monica
dc.contributor.advisorSolberg, Dag Frode
dc.contributor.authorLuong, Jonny Ngo
dc.contributor.authorLe, William Huy
dc.date.accessioned2023-10-11T17:24:46Z
dc.date.available2023-10-11T17:24:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145904930:48647499
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095917
dc.description.abstractSmidig metodikk har blitt svært populær de siste årene, særlig blant programvareutviklingsteam. Økende bruk av smidig metodikk har satt søkelyset på behovet for å utvikle effektive metoder for å lære seg denne metodikken. Den utstrakte bruken av smidige metoder har også avdekket flere utfordringer knyttet til læring og bruken av smidig metodikk, ettersom det krever omfattende organisatoriske endringer for å oppnå suksess. Som et resultat av dette har mange studier utforsket bruken av seriøse spill, som er kjent for å være engasjerende og underholdende, og som kan være en effektiv pedagogisk tilnærming i ulike utdanningssammenhenger. Denne avhandlingen utforsker utviklingen av et spill for å lære bort konsepter innen smidig metodikk. Den bygger på funnene fra et tidligere fordypningsprosjekt, der utfordringer ved bruken av smidige metoder innen programvareutvikling ble undersøkt. Fordypningsprosjektet resulterte i overordnede spesifikasjonskrav for å lage et effektivt læringsspill. Fordypningsprosjektet avdekket også at simuleringsbaserte spill var spesielt vellykket som et undervisningsverktøy for å lære studenter smidig utvikling. Resultatene fra fordypningsprosjektet ble brukt sammen med funnene fra en litteraturgjennomgang som identifiserte spillelementer som fremmet kommunikasjon og samarbeid. Dette ble deretter brukt for å designe og utvikle et seriøst spill kalt Digital Descent. Dette spillet har som mål å lære bort konsepter innen smidig utvikling til studenter på siste studieår og nyutdannede. Utviklingen av spillet følger en iterativ designprosess som involverte flere evalueringsrunder med studenter, eksperter på smidige metoder og spilldesign. Gjennom tilbakemeldingene fra evalueringene har spillprototypen vist seg å ha et betydelig potensial til å være et effektivt pedagogisk verktøy for å lære bort konsepter innenfor smidig metodikk. Spilldesignet i Digital Descent og denne avhandlingen representerer et solid grunnlag for fremtidig arbeid innen simuleringsbaserte seriøse spill for læring av konsepter innen smidig programvareutvikling. Spillet Digital Descent er tilgjengelig på \url{https://shirajuki.github.io/digital-descent}.
dc.description.abstractThe Agile methodology has gained significant popularity in recent years, especially among software development teams. However, the increasing adoption of Agile methodologies has highlighted the need for effective and efficient approaches to learning these methodologies. The widespread use of Agile practices has also revealed several challenges associated with adoption and learning, as it requires comprehensive organizational changes to achieve success. As a result, many studies have explored the use of serious games, known for their engaging and enjoyable nature, as an effective pedagogical approach in various educational contexts. This research explores the development of a game for teaching Agile methodology concepts. It builds upon the findings of a previous specialization project conducted by the authors, which examined the challenges of adopting Agile Software Development and identified high-level requirements for creating an effective game. The specialization project revealed that simulation-based games were particularly successful in teaching Agile Software Development. In this thesis, the initial findings from the specialization project are integrated with a comprehensive literature review, identifying additional game elements that promote communication and collaboration, to design and develop a serious game aimed at teaching Agile Software Development concepts to students in their final years and newly graduates, called Digital Descent. The development of Digital Descent follows an iterative design process, involving the active participation of students, experts in agile methodologies, and game design through three prototype evaluations. Through the multiple rounds of evaluation and feedback, the game prototype demonstrated significant potential, indicating its viability as an effective educational tool for teaching Agile methodology concepts. The game design of Digital Descent and this thesis represents a solid basis for future work in the field of simulation-based serious games for learning Agile Software Development concepts. The game Digital Descent is available at \url{https://shirajuki.github.io/digital-descent}.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDigital Descent: A simulation-based serious game for teaching Agile Software Development
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel