Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristensen, Atle
dc.contributor.authorDaleng, Wenche
dc.contributor.authorKrutnes, Lisbeth
dc.date.accessioned2023-10-10T17:19:37Z
dc.date.available2023-10-10T17:19:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147332668:51129249
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095583
dc.description.abstractNoen foreldre mener at det digitale har fått for stor plass i skolen (Rosenlund-Hauglid, 2023). Kunnskapsministeren setter fokus på et mer bevisst forhold til digitale verktøy - hvordan det digitale gir læring og økt læringsutbytte (Kunnskapsdepartementet, 2023). Kolb (2017) sier «Learning First, Technology Second». Hvordan er ståa i skolen, er det fokus på at digitale verktøy skal føre til læring – eller har vi en digital skole for teknologiens skyld? Nasjonalt føres det et kritisk blikk på bruken av det digitale i skolen – at det må føre til læring. Denne studien tar for seg den digitale utviklingen i skolen, med fokus på lærernes oppfatning av hvordan skoleleder leder lærernes læring. Å lede lærernes læring er den dimensjonen som gir best effekt på elevenes læring (Robinson, 2018). Vi har i denne studien rettet fokus mot hvordan lærerne beskriver skoleleders tilrettelegging for pedagogisk bruk av digitale læringsressurser. Er det samsvar mellom det lærerne beskriver, og det som teori og forskning sier rundt god ledelse av digital undervisning og utvikling i skolen. Vi har gjennomført en kvalitativ studie, med semistrukturerte intervju av lærere ved en heldigital ungdomsskole. Det innsamlede datamaterialet ble vårt grunnlag for hvilken teori vi ville anvende. Bakgrunnen for valg av tema har vært vår nysgjerrighet og ønske om å sette fokus på hva som kan bidra til bedre læring gjennom digital utvikling i skolen. Vi har gjennom vårt forskningsarbeid prøvd å finne svar på hvordan skoleleder kan legge til rette for pedagogisk bruk av digitale læringsressurser. Problemstillingen er: Hvordan beskriver lærerne skoleleders tilrettelegging for pedagogisk bruk av digitale læringsressurser? Lærerne beskriver en ledelse som legger til rette for god delingskultur gjennom distribuert ledelse og transformasjonsledelse. Dette skjer i fagteam og gjennom kompetanseheving i bruk av digitale læringsressurser. Dette er et av våre hovedfunn. Vårt andre hovedfunn viser få beskrivelser fra lærerne om refleksjoner rundt bruken av digitale læringsressurser. Siden lærerne sier lite om dette tolker vi det som at ledelsen har lagt for lite til rette for refleksjoner i profesjonsfellesskapet. Det lærerne sier om kompetanseheving kan tolkes som at ledelsen har hatt større fokus på lærernes egen digitale kompetanse framfor elevens læring med teknologien. Vi vil med vår problemstilling få beskrivelser fra lærerne om hvordan skoleledelsen jobber med tilrettelegging for pedagogisk bruk av digitale læringsressurser. Det er gjennom lærernes stemmer vi vil danne oss et bilde av hvordan skoleledelsen arbeider.
dc.description.abstractSome parents believe that the digital aspect has taken up too much space in schools (Rosenlund-Hauglid, 2023). The Minister of Education is emphasizing a more conscious approach to digital tools - how the digital aspect contributes to learning and increased learning outcomes (Ministry of Education, 2023). Kolb (2017) states, "Learning First, Technology Second." What is the situation in schools? Is there a focus on digital tools leading to learning, or do we have a digital school for the sake of technology? Nationally, there is a critical view of the use of digital tools in schools, emphasizing that they must result in learning. This study examines the digital development in schools, with a focus on teachers' perception of how school leaders facilitate their learning. Facilitating teachers' learning is the dimension that has the greatest impact on students' learning (Robinson, 2018). In this study, we have focused on how teachers describe the school leader's facilitation of pedagogical use of digital learning resources. Is there consistency between what teachers describe and what theory and research say about leadership in digital teaching and school development? We conducted a qualitative study, using semi-structured interviews with teachers at a fully digital secondary school. The collected data formed the basis for the theory we would apply. The background for choosing this topic has been our curiosity and desire to focus on what contributes to better learning through digital development in schools. Through our research, we have attempted to find answers to how school leaders can facilitate the pedagogical use of digital learning resources. The main question is: How do teachers describe the school leader's facilitation of pedagogical use of digital learning resources? The teachers describe a leadership style that facilitates a strong culture of sharing through distributed leadership and transformational leadership. This occurs within subject teams and through professional development in the use of digital learning resources. This is one of our main result. Our second main result is a lack of descriptions from teachers regarding reflections on the use of digital learning resources. Since teachers cannot provide any insights on this aspect, we interpret it as an indication that the leadership has not sufficiently facilitated reflections within the professional community. What the teachers express about professional development can be interpreted as the leadership placing greater emphasis on enhancing the teachers' own digital skills rather than focusing on the students' learning with the technology. With our research question, we aim to gather descriptions from teachers about how the school leadership works towards facilitating the pedagogical use of digital learning resources. It is through the voices of the teachers that we seek to gain an understanding of the school leadership's efforts in this regard.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDigital læring - eller læring ved hjelp av teknologi
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel