Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVik, Nassira Essahli
dc.contributor.authorKnutsen, Lene Leinhardt
dc.date.accessioned2023-10-06T17:21:09Z
dc.date.available2023-10-06T17:21:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146570930:99516939
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095059
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven har vært barn med utagerende atferd. Tittel for oppgaven er «Se meg før jeg slår» og formålet med oppgaven var å få innsikt i spesialpedagogers og barnehagelæreres opplevelse av arbeidet med barn med utagerende atferd i barnehagen. Tidligere forskning viser ved flere tilfeller at utagerende atferd har blitt sett i sammenheng med ADHD og andre diagnoser. Likevel kom det frem i den vitenskapelige artikkelen «Diagnostikk av hyperkinetisk forstyrrelse hos barn i Norge», at halvparten av ADHD-diagnosene i Norge ikke var sikkert dokumentert (Surén et al., 2018). Jeg ønsket dermed i masteroppgaven å rette søkelys på de voksne i møte med utagerende atferd i barnehagen, og hvordan en som voksen kan påvirke og forsterke barns uttrykk og utagering. Teorien har dermed tatt utgangspunkt i generelle definisjoner på utagerende atferd og bakenforliggende årsaker. I tillegg har teori rundt voksenrollen blitt presentert og sett i sammenheng med relasjonsbygging. Andre teoretiske begrep som har blitt presentert er tidlig innsats, sosioemosjonell utvikling og transaksjonsmodellen. Utagerende atferd blir også sett i lys av språk- og kommunikasjonsvansker. Problemstillingen for masteroppgaven er: Hvordan opplever barnehagelærere og spesialpedagoger arbeidet med barn med utagerende atferd, og hvordan kan synet på disse barna påvirke hvordan vi møter dem? Det ble utformet tre forskningsspørsmål for å besvare problemstillingen: 1. Hva kjennetegner utagerende atferd? Og hva kan være bakenforliggende årsaker? 2. Hvordan kan personalets møte og se barnet bak den utagerende atferden? 3. Hvordan kan personalet i barnehagen håndtere utagerende atferd og styrke relasjonen til barn som utagerer? For å besvare problemstillingen har det blitt benyttet kvalitativ metode med hermeneutisk og fenomenologisk tilnærming. Det ble gjennomført semistrukturerte intervju med to spesialpedagoger og tre barnehagelærere, med ønske om å fremme deres subjektive opplevelse av arbeidet med utagerende atferd. Innsamlet empiri ble videre kodet og analysert og resultatene ble kategorisert slik: «Kjennetegn ved utagerende atferd», «Voksenrollen» og «Relasjonskompetanse». Resultatene viser en klar sammenheng mellom handling og indre følelser og at det alltid ligger en årsak bak atferden. De voksne i barnehagen må evne å se forbi selve handlingen og heller forsøke å se hva som kan ligge bak. Konklusjonen for min masteroppgave viser at en forutsetning for å endre utagerende atferd er den voksnes evne til å se barnet bak atferden. Det må foreligge en grunnleggende forståelse om at barn gjør så godt de kan ut ifra de forutsetninger de har, og at det er miljøet som må tilpasse seg barnet, og ikke omvendt. De voksne som står i møter med barn med utagerende atferd hver dag, må altså evne å se barnet før det slår og hjelpe barnet der det er.
dc.description.abstractThe topic of this master thesis has been children with disruptive behavior. The title of the thesis is «See me before i hit» and the purpose of the thesis was to gain insight into special educators´ and preschool teachers´ experience with working with children with disruptive behavior in the daycare setting. Previous research has, in several cases, linked disruptive behavior to ADHD and other diagnoses. However, it was revealed in the scientific article “Diagnosis of Hyperkinetic Disorders among Children in Norway” that half of the ADHD diagnoses in Norway were not firmly documented (Surén et al., 2018). Therefore, in this master thesis, i aimed to shed light on the role of adults in dealing with disruptive behavior in daycare, and how adults may influence and reinforce children’s expression and acting out. Therefore, the theory was based on general definitions of disruptive behavior and underlying causes. In addition, theory about adult roles was presented and seen in relation to building relationships. Other theoretical concepts presented included early intervention, socio-emotional development, and the transactional model. Disruptive behavior was also seen in the light of language- and communication problems. The research question for the master’s thesis is: “How do special educators and preschool teachers experience working with children with disruptive behavior, and how can their perception of these children affect how they approach them?”. Additionally, three research questions were formulated to help answer the research question: 1. What characterizes disruptive behavior? And what may be the underlying causes? 2. How can the daycare personnel meet and see the child behind the disruptive behavior? 3. How can the daycare personnel handle disruptive behavior and strengthen their relationship with the children who exhibit disruptive behavior? To answer the research question, a qualitative method with a hermeneutic and phenomenological approach was used. Semi-structured interviews were conducted with to special educators and three preschool teachers to promote their subjective experiences with working with children who exhibit disruptive behavior. The collected data was then coded and analyzed, and the results were categorized as follows: “Characteristics of disruptive behavior”, “The role of the adult” and “Relationships competence”. The result shows a clear connection between action and internal feelings, and that there is always a reason behind the behavior. The adults in the daycare must be able to look beyond the action and instead try to see what may be behind it. The conclusion of my master's thesis shows that a prerequisite for changing disruptive behavior is the adult's ability to see the child behind the behavior. There must be a fundamental understanding that children do their best based on the circumstances they have, and that it is the environment that must adapt to the child, not the other way around. Therefore, the adults who interact with children exhibiting disruptive behavior on a daily basis must be able to see the child before it escalates and provide assistance where the child is at.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Se meg før jeg slår»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel