Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvennundsen, Owensen Hannah
dc.contributor.authorCelik, Kubra
dc.date.accessioned2023-10-06T17:21:06Z
dc.date.available2023-10-06T17:21:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146745801:32288120
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095057
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag I denne studien har jeg undersøkt på veisøkernes opplevelser av relasjonen med sin veileder på skolen. Relasjonen er en viktig del av veiledningssamtalen, og jeg ønsket å undersøke hvordan den påvirker veisøkerne. Problemstilling i studien var: Hvordan opplever veisøkere relasjonen med sin veileder? Hensikten med studien var å undersøke veisøkernes subjektive opplevelser av relasjonen med veilederen og hvilken betydning den har for dem. Jeg har gjennomført kvalitativt forskningsintervjuer med tre veisøkere som hadde ulike opplevelser og erfaringer med sine veiledere på skolen. Det var ikke nødvendig at de fortsatt var elever på skolen. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av tematisk analyse og dette resulterte i tre tema: (1) Tilgjengelighet for veisøkere, (2) tillit til veilederen og (3) empatisk holdning. Jeg diskuterte disse temaene i lys av den valgte teorien i studien, og jeg koblet også tidligere forskning til funnene. Funnene fra studien viser at tillit, at veilederen er tilgjengelig og veilederens empatiske holdning har betydning for veisøkernes opplevelse av relasjonen med veileder. Det er lagt vekt på at veisøkere skal få muligheten til å være åpen for sine følelser, mål, interesser, ønsker, behov, bekymringer og utfordringer. Nøkkelord: Veisøker, veileder, relasjon, tillit, tilgjengelighet, empati, følelser, lytting og kvalitativ forskning.
dc.description.abstractAbstract In this study, I have examined the experiences of career seekers regarding their relationship with their guidance counselor at school. The relationship is a significant aspect of the guidance conversation, and I aimed to investigate how it influences the career seekers. The research question of the study was: How do career seekers perceive their relationship with their guidance counselor? The purpose of the study was to explore the career seekers' subjective experiences of their relationship with the guidance counselor and its significance for them. I conducted qualitative research interviews with three career seekers who had different experiences and interactions with their guidance counselors at school. It was not necessary for them to still be students at the school. The data were analyzed using thematic analysis, which resulted in three themes: (1) Accessibility for career seekers, (2) Trust in the guidance counselor, and (3) Empathic attitude. I discussed these themes in light of the chosen theory in the study and also connected previous research to the findings. The findings from the study indicate that trust, accessibility of the guidance counselor, and the counselor's empathic attitude are significant factors influencing the career seekers' perception of their relationship with the guidance counselor. It is emphasized that career seekers should have the opportunity to openly express their emotions, goals, interests, desires, needs, concerns, and challenges. Keywords: Career seeker, guidance counselor, relationship, trust, accessibility, empathy, emotions, listening, qualitative research.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVeisøkernes opplevelser av relasjonen med veiledere
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel