Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvendsen, Bodil
dc.contributor.authorSnekvik, Jorun
dc.date.accessioned2023-10-05T17:24:03Z
dc.date.available2023-10-05T17:24:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138897346:35266974
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094684
dc.description.abstractElever med stort læringspotensial har de siste årene fått økt oppmerksomhet, da det har kommet frem at elevgruppen ikke får den tilpassede opplæringen som de har krav på (NOU 2016:14, s. 8). En forståelse for at elevene med stort læringspotensial klarer seg selv, har ført til at de tidligere har fått lite fokus sammenlignet med andre elevgrupper, som for eksempel de lavtpresterende elevene (Olsen & Skogen, 2019, s. 16-19). Dersom elevene ikke utfordres og får muligheten til å utvikle seg innenfor sin proksimale utviklingssone, kan dette medføre store negative konsekvenser for både elevene og samfunnet (Idsøe, 2014b, s. 170). Det kan føre både til underytelse, sosiale utfordringer eller at elevene dropper ut av skolen, i tillegg til at samfunnet risikerer å gå glipp av eksepsjonell kompetanse (NOU 2016:14, s. 8; Olsen, 2017, s. 9). Vurdering er en viktig del av den tilpassede opplæringen, og denne studien har derfor som hensikt å undersøke elever med stort læringspotensial sine erfaringer med tilpasset vurdering i naturfag på skolen og på Talentsenteret, samt hvordan disse elevene mener at naturfagvurdering bør tilpasses. Studien er gjennomført som en empirisk undersøkelse, hvor både kvantitative og kvalitative metoder har blitt benyttet. Siden studien undersøker forskningsdeltakernes egne opplevelser, erfaringer og oppfatninger, er det elevenes perspektiv som benyttes som empirigrunnlag i analysen. Det er til sammen 17 elever ved Talentsenteret som har deltatt i studiens spørreundersøkelse og gruppeintervjuer. Datamaterialet består derfor av funnene fra 17 spørreundersøkelser og to gruppeintervjuer med til sammen 6 elever. Funnene fra studien indikerer at de fleste elevene med stort læringspotensial i liten grad har erfaringer med tilpasset vurdering i naturfag på skolen. Elevene opplever at det stort sett er de lavtpresterende elevene som får vurderingen tilpasset. Som følge av dette synes de at det er vanskelig å forstå hvorfor det kun er denne elevgruppen som opplever tilpasning, og hvorfor ikke de selv får tilsvarende støtte og tilpasset vurdering. Studiens funn indikerer også at variasjon av vurderingsform og elevmedvirkning har en vesentlig betydning for elevenes læringsutbytte og lærelyst.
dc.description.abstractIn the recent years, attention has risen to the fact that gifted students do not receive the adapted education to which they are entitled (NOU 2016:14, p. 8). An understanding that gifted students manage themselves, has led to them previously receiving little focus compared to other groups of students, e.g. the low achieving students (Olsen & Skogen, 2019, p. 16-19). If students are not challenged in a way that gives them the opportunity to develop within their zone of proximal development, this can have major negative consequences considering both themselves and the society in total (Idsøe, 2014b, p. 170). This can in turn lead to underachievement, social challenges or students dropping out of school, in addition to society risking missing out on exceptional competence (NOU 2016:14, p. 8; Olsen, 2017, p. 9). Adapted assessment is an important part of adapted education. Therefore, this study aims to examine gifted students’ experiences with adapted assessment in science at school and at the “Talentsenter”, as well as how science assessment should be adapted to this group of students. The study has been carried out as an empirical inquiry, where both quantitative and qualitative methods have been used. Since the study examines the research participants' own experiences and perceptions, the students’ perspective is used as the empirical basis for the analysis. A total of 17 students at the “Talentsenter” have taken part in the study's survey and group interviews. The data material therefore consists of the findings from 17 surveys and two group interviews with a total of 6 students. The findings from the study indicate that most students have little experience with adapted assessment in science at school. The students experience that it is mostly the low achieving students who have their assessment adapted. They therefore find it hard to understand why it is only the low achieving students who experience adaptation, and why they themselves do not receive the same support and adapted assessment. The study's findings also indicate that variation of the form of assessment and student participation has a significant impact on the students' learning outcomes and their desire to learn.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTilpasset vurdering i naturfag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel