Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorMeyer, Frida Marie
dc.date.accessioned2023-10-05T17:23:53Z
dc.date.available2023-10-05T17:23:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:144744104:44114853
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094681
dc.description.abstractHensikt: Formålet med denne systematiske litteraturgjennomgangen var å sammenfatte og vurdere vitenskapelige studier, som belyser hvordan opplæring av ULVPVK kan gjennomføres, og hvilke fordeler og ulemper metoden kan ha. Problemstilling: Hva sier litteraturen om nytteverdien opplæring av ULVPVK kan ha for radiografstudenter og radiografer. Design/metode: Oppgaven er en systematisk litteraturstudie. Tradisjonelle digitale artikkelsøk ble gjort i databasene PubMed og Oria. Totalt ble 9 studier inkludert etter forhåndsbestemte inklusjons-og eksklusjonskriterier. Resultat: De 9 inkluderte artiklene var ulike typer prospektive studier, som hadde til hensikt å følge deltakerne fremover i tid og vurdere ULVPVK-opplæringseffekt på PVK-innleggelse. Litteraturen viser en bred enighet om at kombinasjon av teoretisk fysisk undervisning og simuleringstrening kan gi en bratt læringskurve. Praktisk «hands-on» simuleringstrening på fantomer kan sikre best ULVPVK prosedyretrening. Flere av studiene viste at deltakere som gjennomførte en ULVPVK-opplæringsplan oppnådde større treffrate, og behøvde færre innleggelsesforsøk før vellykket intravenøs tilgang ble oppnådd. Korrekt utførelse og kompetanse forbedres med antall utførte innleggelser. Katere innlagt med ultralydveiledning hadde en lengre varighet enn katetre innlagt med tradisjonell landemerkemetode. Konklusjon: Studien viser at ULVPVK-opplæring og trening kan bidra til bedre treffrate, lengre katetervarighet, mindre pasientpåkjenninger og økt tilfredshet for pasienter og pårørende. Metoden kan også medføre økt tilfredshet for helsepersonell og helsestudenter. Ulemper som kan oppstå ved innføring av ULVPVK-opplæring kan være risikofaktorer ved ukorrekte prosedyreutførelse, utstyrskostnader, økt arbeidsmengde, utilstrekkelig opplæringstid og rekruttering av kompetent undervisningspersonale. Det kan være relevant å diskutere behovet for prosedyreopplæring med hensyn til om studentene får praktisert ULVPVK i praksisperioder og i den kliniske arbeidsdagen.
dc.description.abstractPurpose: The aim of this systematic literature review was to summarize and evaluate scientific studies examining how ULVPVK-training can be organized and carried out, and which advantages and disadvantages the method may have. Issue: What does the literature say about the beneficial value ULVPVK training can have for radiography students and radiographers. Design/method: This thesis is a systematic literature study. Traditional digital article searches were performed in the databases PubMed and Oria. A total of 9 studies were included after predetermined inclusion- and exclusion criteria. Results: The 9 included articles were different types of prospective studies, which intended to follow the participants forward in time and assess the effect a ULVPVK-training program had on PVK-admission. The literature shows a broad agreement that a combination of theoretical physical lectures and simulation training can result in a steep learning curve. Practical «handson» simulation training on phantoms can ensure the best ULVPVK procedural training. Several of the studies showed that participants who completed a ULVPVK training plan achieved a higher success rate, and needed fewer attempts before successful intravenous access was achieved. Correct procedure execution and competence improve with the number of admissions performed. Catheters inserted with ultrasound guidance had a longer duration than catheters inserted with traditional landmark method. Conclusion: The study shows that ULVPVK-education and training can contribute to a better insertion successrate, longer catheter duration, less patient stress and increased satisfaction for patients and relatives of the patients. The method can also lead to increased satisfaction for healthcare staff and students. Disadvantages that may arise when introducing ULVPVK as a method can be risk factors of incorrect procedure execution, equipment costs, increased workload, insufficient training time and recruitment of a competent teaching staff. It may be relevant to discuss the need of procedural training with regard to whether students get to practice ULVPVK during the practical apprenticeship through school, and during the clinical workday as graduates.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOpplæring i ultralydveiledet PVK-innleggelse - Hva sier litteraturen om nytteverdien opplæring av ULVPVK kan ha for radiografstudenter og radiografer
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record