Opplæring i ultralydveiledet PVK-innleggelse - Hva sier litteraturen om nytteverdien opplæring av ULVPVK kan ha for radiografstudenter og radiografer
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3094681Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikt: Formålet med denne systematiske litteraturgjennomgangen var å sammenfatte ogvurdere vitenskapelige studier, som belyser hvordan opplæring av ULVPVK kangjennomføres, og hvilke fordeler og ulemper metoden kan ha.
Problemstilling: Hva sier litteraturen om nytteverdien opplæring av ULVPVK kan ha forradiografstudenter og radiografer.
Design/metode: Oppgaven er en systematisk litteraturstudie. Tradisjonelle digitaleartikkelsøk ble gjort i databasene PubMed og Oria. Totalt ble 9 studier inkludert etterforhåndsbestemte inklusjons-og eksklusjonskriterier.
Resultat: De 9 inkluderte artiklene var ulike typer prospektive studier, som hadde til hensikt åfølge deltakerne fremover i tid og vurdere ULVPVK-opplæringseffekt på PVK-innleggelse.Litteraturen viser en bred enighet om at kombinasjon av teoretisk fysisk undervisning ogsimuleringstrening kan gi en bratt læringskurve. Praktisk «hands-on» simuleringstrening påfantomer kan sikre best ULVPVK prosedyretrening. Flere av studiene viste at deltakere somgjennomførte en ULVPVK-opplæringsplan oppnådde større treffrate, og behøvde færreinnleggelsesforsøk før vellykket intravenøs tilgang ble oppnådd. Korrekt utførelse ogkompetanse forbedres med antall utførte innleggelser. Katere innlagt med ultralydveiledninghadde en lengre varighet enn katetre innlagt med tradisjonell landemerkemetode.
Konklusjon: Studien viser at ULVPVK-opplæring og trening kan bidra til bedre treffrate,lengre katetervarighet, mindre pasientpåkjenninger og økt tilfredshet for pasienter ogpårørende. Metoden kan også medføre økt tilfredshet for helsepersonell og helsestudenter.Ulemper som kan oppstå ved innføring av ULVPVK-opplæring kan være risikofaktorer vedukorrekte prosedyreutførelse, utstyrskostnader, økt arbeidsmengde, utilstrekkeligopplæringstid og rekruttering av kompetent undervisningspersonale. Det kan være relevant ådiskutere behovet for prosedyreopplæring med hensyn til om studentene får praktisertULVPVK i praksisperioder og i den kliniske arbeidsdagen. Purpose: The aim of this systematic literature review was to summarize and evaluatescientific studies examining how ULVPVK-training can be organized and carried out, andwhich advantages and disadvantages the method may have.
Issue: What does the literature say about the beneficial value ULVPVK training can have forradiography students and radiographers.
Design/method: This thesis is a systematic literature study. Traditional digital article searcheswere performed in the databases PubMed and Oria. A total of 9 studies were included afterpredetermined inclusion- and exclusion criteria.
Results: The 9 included articles were different types of prospective studies, which intended tofollow the participants forward in time and assess the effect a ULVPVK-training program hadon PVK-admission. The literature shows a broad agreement that a combination of theoreticalphysical lectures and simulation training can result in a steep learning curve. Practical «handson» simulation training on phantoms can ensure the best ULVPVK procedural training.Several of the studies showed that participants who completed a ULVPVK training planachieved a higher success rate, and needed fewer attempts before successful intravenousaccess was achieved. Correct procedure execution and competence improve with the numberof admissions performed. Catheters inserted with ultrasound guidance had a longer durationthan catheters inserted with traditional landmark method.
Conclusion: The study shows that ULVPVK-education and training can contribute to a betterinsertion successrate, longer catheter duration, less patient stress and increased satisfaction forpatients and relatives of the patients. The method can also lead to increased satisfaction forhealthcare staff and students. Disadvantages that may arise when introducing ULVPVK as amethod can be risk factors of incorrect procedure execution, equipment costs, increasedworkload, insufficient training time and recruitment of a competent teaching staff. It may berelevant to discuss the need of procedural training with regard to whether students get topractice ULVPVK during the practical apprenticeship through school, and during the clinicalworkday as graduates.