Personal data processing and social mission of actors within the public administration
Abstract
Den kontinuerlige teknologiutviklingen har gjort det mulig å analysere data i større skala enn noen gang før, noe som gir nye muligheter når det gjelder digitalisering av norsk offentlig forvaltning. Aktørene i den offentlige forvaltningen har et særskilt ansvar for å gjennomføre digitaliseringen på en tillitsfull måte som beskytter innbyggernes personopplysninger, samt at behandlingen bidrar til at deres oppfyllelse av samfunnsoppdraget sitt, da det ikke finnes noen alternativer til tjenestene til aktørene i den offentlige forvaltningen. Det er derfor skremmende at ulike rapporter tyder på at det foregår mye personopplysningsinnsamling som foregår når man benytter seg av tjenestene eller nettsidene til enkelte aktører innen offentlig forvaltning.For bedre å forstå noe av den datainnsamlingen av personopplysninger som finner sted, dets formål og om det er i tråd med aktørenes samfunnsoppdrag, ble det gjennomført et case-studie, hvor flere caser ble undersøkt.Resultatet av denne forskningen var at det ble klart at de ulike aktørene hadde ulike tilnærminger og synspunkter med hensyn til deres behandling av personopplysninger, hvor noen var svært restriktive og samlet inn så lite som mulig, mens andre tilsynelatende samlet inn og delte mer data enn det som kunne virke rimelig med tanke på aktøren og deres samfunnsoppdrag.Denne forskningen bidrar til en bedre forståelse av aktørene i forvaltningen og innsikt i hvordan de forholder seg til personvernsaker, hva deres synspunkter og strategier er når det gjelder behandling av personopplysninger. The continuous technology development has made it possible to analyze data on a greater scale than ever before, which provides new opportunities when it comes to digitalization of the Norwegian public administration. The actors within the public administration has a special responsibility in conducting this digitalization in a trusting matter which protects the citizens' personal data and that the processing helps them fulfill their social mission, as there are no alternatives to the public administration services.It is therefore alarming that various reports indicate that there is a lot of personal data collection happening when interacting with some actors within the public administration.To better understand some of the personal data collection that takes place, its purposes and whether it aligns with the actors social mission, a multiple case study was conducted in order to investigate this. The research discovered that the various actors had different approaches and viewpoints with regards to their personal data processing, with some being very restrictive and collecting as little as necessary, while other seemingly collected and shared more data than what seems reasonable for the actor and their social mission. This research contributes to a better understanding of the actors within the public administration and insight into how they approach privacy matters,what their viewpoints and strategies are when it comes to personal data processing.