Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVesin, Boban
dc.contributor.authorØstbye, Johan August
dc.contributor.authorEggemoen, Vemund
dc.date.accessioned2023-10-05T17:23:41Z
dc.date.available2023-10-05T17:23:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145904930:45160090
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094675
dc.description.abstractProtus er en digital læreplatform for å lære programmering uten tidligere erfaring. Systemet inkluderer informasjon og oppgaver innen flere språk og temaer. Protus- next er en rekreasjon av den originale Protus. Det nye systemet var utviklet som en del av denne masteroppgaven med fokus på brukeropplevelse og optimalisering for å støtte multiplatform funksjonalitet. Dette muliggjør en introduksjon av enheter som mobil og nettbrett i elektronisk læring, som kan være bedre egnet for å studere. Denne oppgaven forsket på studenters interesse i bruk av en digital læreplatform med multiplatform funksjonalitet for å forbedre læringsutbyttet. For å adres- sere studentenes interesse for dette, ble Protus-next applikasjonen utviklet og testet på NTNU studenter. Kvantitative metadata var samlet inn gjennom bru- ker observasjon ved bruk av en X-API implementasjon, i kombinasjon med en spørreundersøkelse for å få bedre innsikt i studenters interesse. Resultatene fra den kvantitative analysen ga nytt innblikk i en interesse for en digital læreplat- form med multiplatform funksjonalitet. Interessen blant studenter uten teknisk bakgrunn var generelt større enn de med teknisk bakgrunn. Stundentene ble observert mens de brukte delene av Protus-next som inneholdt læringsmateriale. Resultatet viste at studentene foretrakk å bruke PC ovenfor mobil og nettbrett under testingen av Protus-next. Med tanke på at tidligere forskning har indikert bedre lærings utbytte ved bruk av pc når en leser. Dette kan indikere at studentenes begrunnelse for ulik tidsbruk ligger i økt læringsutbytte.
dc.description.abstractProtus is an online learning platform for learning programming languages without previous experience. The system includes tutorials and activities to increase users coding knowledge within different languages and topics. Protus-next is a recre- ation of the original Protus. The new system was developed as part of this master thesis with a focus on user experience and optimization to support cross-platform functionality. Allowing the introduction of devices like mobile and tablets into e-learning, which could be better suited for studying. This thesis investigated students’ interest in using an online learning platform with cross-platform functionality to improve learning outcomes. To address the students’ interest in this, the application Protus-next was developed and tested on NTNU students. Quantitative metadata was collected from user observation using an X-API implementation, in combination with a questionnaire to get insight into the students’ interest. Results from the quantitative analysis enlighten an interest in a cross-platform online learning platform. The interest among students without technical background was overall greater than among those with technical background. Students were observed while using the parts of Protus-next containing learning material. The results showed that they favored desktops over mobile and tablet devices when spending their time on Protus-next. Previous studies indicated better learning outcome on desktops when reading. This suggests that the reason for the students’ time management is improved learning.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleInvestigating Student Interest and Time Management on a Cross- Platform Online Learning Platform
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel