Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoger Sørheim
dc.contributor.authorLimi, Anders Lyholm
dc.contributor.authorLiberg, Eirik Oscar Wichstrøm
dc.date.accessioned2023-10-05T17:21:27Z
dc.date.available2023-10-05T17:21:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:152978446:152981965
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094630
dc.description.abstractSammendrag Denne oppgaven utforsker entreprenørskapslæring i konteksten av den iterative prosessen unge entreprenører gjennomgår for å sikre sin første betalende kunde. Oppgaven har benyttet seg av en inngående kvalitativ tilnærming for å utforske de underliggende faktorene som påvirker entreprenøriell læring i tidlig-fase bedriftsutvikling. Dette har blitt gjort ved å benytte seg den empiriske metoden Zaltman Metaphor Elicitation Technique (ZMET), som tidligere har blitt benyttet i begrenset omfang i litteraturen om entreprenøriell læring. Åtte unge, nyutdannede entreprenører som er daglig leder i en tidlig-fase bedrift deltok i studien. Entreprenørene representerte bedrifter som nylig hadde mottatt STUD-ENT tilskuddet, og sikret sin første betalende kunde. Ved å følge den stegvise ZMET-prosedyren, ble det avdekket et rikt datagrunnlag fra entreprenørenes tanker og følelser rundt erfaringene deres. En databasert teoriutviklings tilnærming, og måls-ende analyse ble videre brukt for å avdekke entreprenørenes underliggende mentale konstrukter. Entreprenørenes aggregerte konstrukter ble videre visualisert i et konsensus-kart og utgjør oppgavens funn. Funnene understreker entreprenøriell læring som sterkt utforskende og ikke-lineær. Videre avdekkes en rekke prosesser og situasjoner på mikro-nivå, både internt og eksternt, som kan ses å påvirke læringsutbyttet. Denne oppgaven er den første til å introdusere begrepet setbacks. Begrepet beskriver en situasjon hvor det å være ung, med et godt sikkerhetsnett, og ha mottatt softfunding kan resultere i lavere nivåer av følelsesmessig tilknytning til negative hendelser, som videre viser å kunne påvirke graden av refleksjon og læring. Entreprenørene vises å reflektere, men refleksjonen er ikke direkte knyttet til setbacks, kunnskapsutvikling, eller interaksjon med deres nettverk. Dette indikerer at endringer i entreprenørenes rutiner og refleksjons-mønster positivt kan påvirke graden og hastighet av læring til unge entreprenører Funnene kan ha praktiske implikasjoner for unge entreprenører og institusjoner som er involvert i å støtte etableringen av oppstarter. Vi oppfordrer unge entreprenører til å motvirke deres potensielle mangel på erfaring og følelsesmessig tilknytning ved å etablere strukturer og rutiner for kunnskapsdeling og refleksjon. Dette kan sees å hjelpe dem å mer effektivt trekke ut verdifull kunnskap fra nettverk og erfaringer med tilbakeslagene.
dc.description.abstractAbstract This thesis explores entrepreneurial learning in the context of the iterative venture-building process that young entrepreneurs go through to secure their first paying customer. An in-depth qualitative approach was taken to explore the underlying factors of entrepreneurial learning in the early venture-building process using the novel empirical methodology called the Zaltman Metaphor Elicitation Technique (ZMET). Eight young entrepreneurs, who were recent university graduates and CEOs of their nascent ventures, participated in the study. These ventures had recently received the STUD-ENT grant and successfully obtained their first paying customer. Following the stepwise ZMET-procedure, the entrepreneurs disclosed exceptionally rich data about their experiences. A grounded theory approach and a means-end analysis were used to uncover connections between the entrepreneurs' mental constructs, where the aggregation of these reveal the entrepreneurs' shared mental models, depicted in a consensus map. The findings accentuate the highly experiential and non-linear nature of entrepreneurial learning while exposing a number of micro-level processes and situations, both internal and external, that could influence the learning outcomes. Most notably, this thesis is the first to introduce the concept of setbacks, a situation in which being young in a safe environment and having received soft funding may result in lower levels of emotional attachment to negative events, thereby affecting the following degree of reflection and levels of learning. The entrepreneurs do engage in reflection, but this is not directly linked to setbacks, knowledge development, or any direct interaction with their networks, indicating that changes in the entrepreneurs' routines and reflective behavior could positively affect the rate and level of learning. The findings of this study can have practical implications for young entrepreneurs and institutions involved in supporting the establishment of new ventures. We advocate for young entrepreneurs to try to counterbalance their potential lack of experience and emotional attachment by establishing structures and routines for knowledge sharing and reflection. This could be seen to help them in effectively extracting and reflecting on knowledge derived from networks and experiences with setbacks.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleLearning Pathways of Young Entrepreneurs: Navigating the Iterative Venture-building Process
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel