Learning Pathways of Young Entrepreneurs: Navigating the Iterative Venture-building Process
Abstract
SammendragDenne oppgaven utforsker entreprenørskapslæring i konteksten av den iterative prosessen ungeentreprenører gjennomgår for å sikre sin første betalende kunde.
Oppgaven har benyttet seg av en inngående kvalitativ tilnærming for å utforske de underliggendefaktorene som påvirker entreprenøriell læring i tidlig-fase bedriftsutvikling. Dette har blitt gjortved å benytte seg den empiriske metoden Zaltman Metaphor Elicitation Technique (ZMET), somtidligere har blitt benyttet i begrenset omfang i litteraturen om entreprenøriell læring. Åtte unge,nyutdannede entreprenører som er daglig leder i en tidlig-fase bedrift deltok i studien.Entreprenørene representerte bedrifter som nylig hadde mottatt STUD-ENT tilskuddet, og sikretsin første betalende kunde. Ved å følge den stegvise ZMET-prosedyren, ble det avdekket et riktdatagrunnlag fra entreprenørenes tanker og følelser rundt erfaringene deres. En databasertteoriutviklings tilnærming, og måls-ende analyse ble videre brukt for å avdekke entreprenørenesunderliggende mentale konstrukter. Entreprenørenes aggregerte konstrukter ble videre visualiserti et konsensus-kart og utgjør oppgavens funn.
Funnene understreker entreprenøriell læring som sterkt utforskende og ikke-lineær. Videreavdekkes en rekke prosesser og situasjoner på mikro-nivå, både internt og eksternt, som kan ses åpåvirke læringsutbyttet. Denne oppgaven er den første til å introdusere begrepet setbacks. Begrepetbeskriver en situasjon hvor det å være ung, med et godt sikkerhetsnett, og ha mottatt softfundingkan resultere i lavere nivåer av følelsesmessig tilknytning til negative hendelser, som videre viserå kunne påvirke graden av refleksjon og læring. Entreprenørene vises å reflektere, menrefleksjonen er ikke direkte knyttet til setbacks, kunnskapsutvikling, eller interaksjon med deresnettverk. Dette indikerer at endringer i entreprenørenes rutiner og refleksjons-mønster positivt kanpåvirke graden og hastighet av læring til unge entreprenører
Funnene kan ha praktiske implikasjoner for unge entreprenører og institusjoner som er involvert iå støtte etableringen av oppstarter. Vi oppfordrer unge entreprenører til å motvirke derespotensielle mangel på erfaring og følelsesmessig tilknytning ved å etablere strukturer og rutinerfor kunnskapsdeling og refleksjon. Dette kan sees å hjelpe dem å mer effektivt trekke ut verdifullkunnskap fra nettverk og erfaringer med tilbakeslagene. AbstractThis thesis explores entrepreneurial learning in the context of the iterative venture-building processthat young entrepreneurs go through to secure their first paying customer.
An in-depth qualitative approach was taken to explore the underlying factors of entrepreneuriallearning in the early venture-building process using the novel empirical methodology called theZaltman Metaphor Elicitation Technique (ZMET). Eight young entrepreneurs, who were recentuniversity graduates and CEOs of their nascent ventures, participated in the study. These ventureshad recently received the STUD-ENT grant and successfully obtained their first paying customer.Following the stepwise ZMET-procedure, the entrepreneurs disclosed exceptionally rich dataabout their experiences. A grounded theory approach and a means-end analysis were used touncover connections between the entrepreneurs' mental constructs, where the aggregation of thesereveal the entrepreneurs' shared mental models, depicted in a consensus map.
The findings accentuate the highly experiential and non-linear nature of entrepreneurial learningwhile exposing a number of micro-level processes and situations, both internal and external, thatcould influence the learning outcomes. Most notably, this thesis is the first to introduce the conceptof setbacks, a situation in which being young in a safe environment and having received softfunding may result in lower levels of emotional attachment to negative events, thereby affectingthe following degree of reflection and levels of learning. The entrepreneurs do engage in reflection,but this is not directly linked to setbacks, knowledge development, or any direct interaction withtheir networks, indicating that changes in the entrepreneurs' routines and reflective behavior couldpositively affect the rate and level of learning.
The findings of this study can have practical implications for young entrepreneurs and institutionsinvolved in supporting the establishment of new ventures. We advocate for young entrepreneursto try to counterbalance their potential lack of experience and emotional attachment by establishingstructures and routines for knowledge sharing and reflection. This could be seen to help them ineffectively extracting and reflecting on knowledge derived from networks and experiences withsetbacks.