Show simple item record

dc.contributor.advisorCollins, David A.
dc.contributor.authorHalvorsen, Inger Bugge
dc.contributor.authorJohnsen, Sanne Vold
dc.date.accessioned2023-10-05T17:20:21Z
dc.date.available2023-10-05T17:20:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147160974:97378584
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094597
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMasteroppgaven undersøker hvordan prinsippene for sirkulær økonomi har påvirket utviklingen av kjøpesentre i Norge. Studien baserer seg på en kombinasjon av semistrukturerte intervjuer med sentrale aktører i kjøpesenterbransjen, casestudie og en analyse av relevant dokumentasjon og litteratur om temaet. Resultatene viser at sirkulær økonomi har hatt en begrenset påvirkning på utviklingen av kjøpesentre i Norge, selv om det er økende interesse for bærekraft og miljøvennlighet i bransjen. Kjøpesentrene har iverksatt enkelte bærekrafts tiltak som gjenvinning og avfallsreduksjon, men det er fortsatt en lang vei å gå for å oppnå full sirkularitet. Oppgaven argumenterer for at det er behov for mer bevissthet og handling fra kjøpesenterbransjen for å møte utfordringene innen sirkulær økonomi, blant annet gjennom økt samarbeid med leverandører og økt fokus på produktlevetid og gjenbruk. Studien konkluderer med at kjøpesentre kan spille en viktig rolle i overgangen til en sirkulær økonomi, og at det er en forretningsmulighet for aktører som tar bærekraft på alvor.
dc.description.abstractThis master's thesis examines how the principles of circular economy have influenced the development of shopping centers in Norway. The study is based on a combination of semi-structured interviews with key players in the shopping center industry, case studies and an analysis of relevant documentation and literature on the topic. The results show that the circular economy has had a limited impact on the development of shopping centers in Norway, even though there is growing interest in sustainability and environmental friendliness in the industry. The shopping centers have implemented certain sustainability measures such as recycling and waste reduction, but there is still a long way to go to achieve full circularity. The paper argues that there is a need for more awareness and action from the shopping center industry to meet the challenges of the circular economy, including through increased cooperation with suppliers and an increased focus on product life and reuse. The study concludes that shopping centers can have an important role in the transition to a circular economy, and that it is a business opportunity for traders who take sustainability seriously.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSirkulær økonomi i kjøpesenterbransjen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record