Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFyrileiv, Errol
dc.contributor.advisorLund, Anette
dc.contributor.authorSandvik, Sunniva Embla Sytske Feenstra
dc.date.accessioned2023-10-04T17:22:18Z
dc.date.available2023-10-04T17:22:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:141429856:52388262
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094292
dc.description.abstractFormålet mitt med denne undersøkelsen har vært å designe tankevekkende tekannedesign. Jeg har jobbet ut fra forskningsspørsmålet “Hvordan kan jeg skape tekannedesign med fremtredende tankevekkende kvaliteter gjennom utforsking avgrenset til tredimensjonal form i egen skapende praksis i leire?” Arbeidet bygger på Donald A. Normans reflektive designnivå, utforsket i lys av annen teori. Jeg har samlet materialet til denne undersøkelsen ved å gjennomføre et praktisk arbeid i leire, tegnet skisser, ført forskerlogg og dokumentert prosessen ved å ta fotografier. Undersøkelsen har sin vitenskapsteoretiske forankring i Deweys pragmatisme, og har en praksisledet metodologi med autoetnigrafiske trekk. Dette gjør meg til både forsker og skaper av forskningsmaterialet, noe som legger strenge etiske krav til dokumentasjon og kommunikasjon i undersøkelsen. Undesøkelsens analyse er todelt, knyttet til skisseprosessen og det utforskende arbeidet i leire. I løpet av denne skisseprosessen avgrenset jeg utforskningsområdet til temaet “hold fast”, så til å lage design med hender i naturtro størrelse. Gjennom en analyse av skisseprosessen målt opp mot de tankevekkende designkriteriene valgte jeg tre design som jeg har utforsket i tredimensjonal form. Som lærer i kunst- og håndverksfaget er det viktig for meg at elevene lager gjenstander de setter pris på og ønsker å ta vare på. Gjennom mine didaktiske refleksjoner er denne undersøkelsens utforsking av Normans emosjonelle design et forsøk på å belyse metoder som kan skape sterkere bånd mellom gjenstander og deres eiere, og hvordan ens egen skapende praksis påvirker hvordan man føler om gjenstandene man lager. Mine funn i denne undersøkelsen peker mot at gjenstander man føler en personlig tilknytning til og gjenstander som har uventede elementer kan bidra til å skape et slikt sterkere bånd. Funnene tilsier også et man danner et sterkt bånd til gjenstandene man lager når man er fornøyd med resultatet. I mine egne design dannes en spenning mellom en behagelig og en ubehagelig opplevelse i møte med tekannene, og dette uventede elementet gjør mine design svært tankevekkende for meg. Resultatene fra undersøkelsen presenteres gjennom denne skriftlige rapporten samt en utstilling av tekannene jeg har skapt. Nøkkelord: tankevekkende kvaliteter, emosjonell design, tekanne, leire, keramikk, hender, langvarig tilknytning.
dc.description.abstractThe purpose of this investigation has been to create reflective teapot designs. I have worked from the research question "How can I create teapot designs with prominent reflective qualities through exploration limited to three-dimensional form in my own creative practice in clay?" I have based my investigation on Donald A. Norman's reflective design level, explored in the light of other theories. I have collected the material for this investigation by carrying out practical work in clay, drawing sketches, keeping a research log and documenting the process by taking photographs. The investigation has its scientific theoretical grounding in Dewey's pragmatism and has a practice-led methodology with autoethnographic features. This means I am both the researcher and the creator of the research material, which places strict ethical requirements on documentation and transparency in the investigation. The investigation's analysis of the research materials is twofold, linked to the sketching process and the exploratory work in clay. During this sketching process, I narrowed the area of exploration to the theme of "holding on", then to creating designs with human hands in lifelike size. Through an analysis of the sketching process measured against the thought-provoking design criteria, I chose three designs that I have explored in three-dimensional form. As a teacher in the arts and crafts subject, it is important to me that my students make objects they appreciate and want to take care of. Through my didactic reflections, this investigation’s exploration of Norman's emotional design is an attempt to shed light on methods that can create stronger bonds between objects and their owners, and how one's own creative practice affects how one feels about the objects one creates. My findings in this investigation suggests that objects that you feel a personal connection to and objects that have unexpected elements can help create such a stronger bond. The findings also indicate that you form a strong bond with the objects you make when you are satisfied with the result. In my own designs, a tension is formed between a pleasant and an unpleasant experience in meeting the teapots, and this unexpected element makes my designs very thought-provoking for me. The results of the investigation are presented through this written report as well as an exhibition of the teapots I have created. Keywords: Reflective qualities, emotional design, teapot, clay, ceramics, hands, lasting personal connection
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTankevekkende tekanner - en praksisledet undersøkelse av tankevekkende designkvaliteter gjennom egen praksis i leire
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel