Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGodager, Bjørn Arild
dc.contributor.authorAhilan, Prasath
dc.date.accessioned2023-10-04T17:21:38Z
dc.date.available2023-10-04T17:21:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139586281:89153645
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094275
dc.description.abstractFormålet med studien har vært å få et innblikk i hvordan de som jobber innen forvaltning, drift, vedlikehold og utvikling (FDVU) bruker bygningsinformasjonsmodellering (BIM) i dag. Det har vært aktuelt å undersøke hvilken kjennskap de har til BIM, hvordan de blir påvirket av dette, samt hvordan de tenker man kan effektivisere prosessen med å ta dette i bruk. Studien springer ut fra informasjon om dagens situasjon, bransjen kjennskapen til BIM, mulighetene for hva det kan bli benyttet til og hva som skal til for at det skal bli tatt i bruk i større grad. I oppgavebesvarelsen er det rettet fokus på å avdekke hvilke barrierer som fører til at BIM ikke blir optimalt utnyttet i FDVU. Det er flere faktorer som spiller inn, og felles for svarene fra intervjuene og litteratursøkene viser at menneskelige faktorer har størst innvirkning. Studien viser tydelig at BIM benyttes lite i dag. Dette skyldes blant annet at modeller som er overlevert har dårlig kvalitet, er komplekse og inneholder for mye informasjon til at de kan brukes innen FDVU. Det er således problemer med å vise at har en god kost/nytteverdi. Oppgavebesvarelsen viser at folk kjenner til hva BIM er og på hvilke områder det kan brukes. Likevel er det foreløpig i hovedsak ved dokumenthåndtering, lokalisering og visualisering at BIM brukes. I et større perspektiv har BIM potensial til å bli mer brukt til eksempelvis energibesparelser, optimalisering og simulering av byggverk. Videre er det lagt vekt på at veiledere ikke er godt nok spesifisert, kontrakter er ikke godt nok tilpasset BIM og kjennskapen til standarder med løsninger er lav i faggruppen. For å effektivisere bruk av BIM må kompetansenivået heves hos de som jobber innen FDVU, men òg de som jobber med leveranser til denne fasen. Derfor må involveringen og kommunikasjonen forbedres mellom aktørene i de ulike fasene. Dette må gjøres for at man bedre kan stille krav, få til et tverrfaglig samarbeid, følge opp og dele erfaringer.
dc.description.abstractThe purpose of the study is to gain insight into how those working in facility management, operation, maintenance, and development currently use building information modeling (BIM). It is relevant to investigate their familiarity with BIM, how they are influenced by it, and how they believe the process of adopting it can become more efficient. The study is based on information about the current situation, the industry’s familiarity with BIM, the potential uses of BIM, and what is needed for it to become more widely adopted. The focus of the study is to uncover the barriers that prevent optimal utilization of BIM in facility management, operation, maintenance, and development. There are several factors at play, and the responses from interviews and literature searches indicate that human factors have the greatest impact. The study clearly shows that BIM is currently used to a limited extent. This is partly due to the poor quality, complexity, and excessive amount of information in the models handed over, making them impractical for facility management, operation, maintenance, and development purposes. Thus, there are difficulties in demonstrating BIMS ́s cost- effectiveness. The study also reveals that people are aware of what BIM is and its potential applications. However, at present, BIM is mainly used for document management, localization, and visualization. From a broader perspective, BIM has the potential to become more extensive for energy savings, optimization, and simulation of buildings. Furthermore, the study emphasizes that the guidelines are not sufficiently specified, contracts are not well adapted to BIM, and knowledge of standards and solutions is low among the professional group. To streamline the use of BIM, the level and competency must become raised among those working in facility management, operation, maintenance, and development, as well as those involved in delivering to this phase. Therefore, involvement and communication between the actors in the various phases must become improved. This should become done to better establish requirements, facilitate interdisciplinary collaboration, follow up, and share experiences.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleImplementering av bygningsinformasjonsmodellering (BIM) i forvaltning, drift, vedlikehold og utvikling (FDVU)
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel