Kommunikasjon i prosjekter: En sammenligning av sivile og militære prosjektledere.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3094214Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan kommunikasjon påvirker effektiviteten og motivasjonen til ansatte i Forsvaret og sivile organisasjoner. Samtidig har jeg funnet hvilke forskjeller som finnes mellom sivile og militære prosjektledere, og hva de kan lære av hverandre når det kommer til kommunikasjon i prosjekter.
Formålet var å 1) avdekke hvordan kommunikasjon kan bli benyttet for å oppnå høyere effektivitet og motivasjon hos ansatte, 2) avdekke hvilke forskjeller som finnes mellom sivile og militære prosjektledere når det kommer til kommunikasjon i prosjekter og 3) avdekke hva disse lederne kan lære av hverandre.
Den vitenskapelige metoden som ble benyttet var en kvalitativ metode kombinert med omfattende litteraturstudier. Hensikten med en kvalitativ tilnærming var å forstå komplekse og mangfoldige fenomener og sammenhenger, noe som ikke enkelt kan kvantifiseres med tall og statistikk. Den kvalitative metoden ble supplert med omfattende litteraturstudier. Litteraturstudiene ble gjennomført ved å søke etter relevant faglitteratur i ulike kilder som Oria, Google Scholar og fagbøker. I tillegg ble jeg anbefalt relevant litteratur fra veileder, medstudenter og kollegaer.
For å oppnå oppgavens formål var det nødvendig å avgrense arbeidets omfang til prosjektets initial- og gjennomføringsfase. Intervjuene og teorien omhandler primært disse to fasene, men intervjuspørsmålene og teorien gjør det likevel mulig å reflektere rundt problemstillingene som kan oppstå ved prosjektslutt. I tillegg er oppgaven avgrenset til kun verbal og digital kommunikasjon. En videre begrensning er at samtlige respondenter kun har vært involvert i forsvarsprosjekter eller olje og gassrelaterte prosjekter i Norge.
Teorien og forskningen i denne oppgaven legger grunnlaget for økt forståelse rundt ansattes forventninger og prosjektledernes evne til etterlevelse. Oppgaven har belyst viktigheten av kommunikasjon for å sikre motivasjon og effektivitet i prosjekter, samt avklart fokusområder og forventninger hos sivile og militære prosjektledere. I tillegg fremmer oppgaven forskjeller og likheter mellom sivile og militære ledere. Denne sammenligningen har lagt grunnlaget for å trekke frem læringsmomentene som finnes mellom disse ulike lederne.
Hovedleveransen er etableringen av «Prosjektlederens kommunikasjonshjul», og modellen er et resultat av funnene gjort under intervjuene og litteraturstudien. Modellen kan benyttes av prosjektledere for å enklere etablere en veloverveid kommunikasjonsstrategi, og samtidig klare å måle effekten av valgt strategi både før, under- og etter prosjektgjennomføring. In this assignment, I have investigated how communication affects the efficiency and motivation of employees in civilian organizations and the armed forces. At the same time, I have identified the differences between civilian and military project managers and explored what they can learn from each other when it comes to communication in projects.
The purpose was to: 1) uncover how communication can be used to achieve higher efficiency and motivation among employees, 2) identify the differences between civilian and military project managers in terms of communication in projects, and 3) discover what these leaders can learn from each other.
The scientific method used was a qualitative approach combined with extensive literature reviews. The purpose of using a qualitative approach was to understand complex and diverse phenomena and relationships that cannot be easily quantified with numbers and statistics. The qualitative method was supplemented with comprehensive literature reviews. The literature reviews were conducted by searching for relevant scholarly literature from various sources such as Oria, Google Scholar, and textbooks. Additionally, I received recommendations for relevant literature from my supervisor, fellow students, and colleagues.
To achieve the objectives of the assignment, it was necessary to limit the scope of the work to the initial and execution phases of the projects. The interviews and theory primarily focus on these two phases, but the interview questions and theory still allow for reflection on the issues that may arise at the end of projects. Furthermore, the assignment is limited to verbal and digital communication only. Another limitation is that all respondents have only been involved in defense projects or oil and gas-related projects in Norway.
The theory and research in this assignment lay the foundation for a better understanding of employees' expectations and the project manager's ability to meet them. The assignment has highlighted the importance of communication in ensuring motivation and efficiency in projects, as well as clarified the areas of focus and expectations of civilian and military project managers. Additionally, the assignment highlights the differences and similarities between civilian and military leaders. This comparison has provided the basis for identifying the learning points between these different leaders.
The main deliverable is the establishment of the "Project Manager's Communication Wheel," and the model is a result of the findings from the interviews and literature review. The model can be used by project managers to facilitate the establishment of a well-considered communication strategy and, at the same time, measure the effectiveness of the chosen strategy before, during, and after project implementation.