Arkitektur som verdiskapende tiltak i boligprosjekter
Abstract
Et samfunn i endring, kombinert med ulike aktører og mål, har ført til en rekke ulikeprosjektstrategier og konsepter innen boligbygging i Norge. Felles for strategiene er å skapeverdi. Oppgaven vil analysere en av disse strategiene, der verdiskapning gjennom bruk avarkitektur har vært i hovedfokus. Da det er byggherre som er beslutningstaker, vil oppgavenfokusere på deres verdiskapning gjennom å besvare problemstillingen;Hvilken verdiskapning oppnår byggherre ved vektlegging av arkitektur i boligprosjekter?Problemstillingen vil bli besvart ved bruk av en cross-case analyse av tre prosjekter; MunchBrygge, Wesselkvartalet og Pilestredet 77-79. Analysen innebærer bruk av dybdeintervjuermed byggherrer, arkitekter og kommune, samt dokumentanalyser. Med den metodisketilnærmingen tar oppgaven sikte på å forstå hva byggherre anser som verdi, om de har oppnåddmerverdi, og hvilke tiltak som har gitt prosjektet suksess. Hva som ligger i begrepet verdi erdog et vagt begrep, men det kan knyttes til hva individer prioriterer. For å at arkitektur skal gibyggherre en verdi, må altså individer prioritere arkitektur ved valg av bolig.Gjennom bruk av en hedonisk prisanalyse konkluderer oppgaven med at arkitektur økermarkedets betalingsvillighet, men at kostnadsøkningen ikke alltid blir dekket av prisøkningen.Det betyr at markedet ikke alltid er villige til å betale for en påkostet arkitektur, i tillegg til atarkitekturens kompleksitet gir negative effekter for prosjektplanleggingen og gjennomføringen.Prosjektene har likevel funnet at strategien er økonomisk verdiskapende, da de har oppnåddfleksibilitet fra reguleringsbestemmelsene og dermed økt tomteutnyttelse. Strategien er i tilleggsentral innen bærekraftig byutvikling, og aktørene bidrar positivt til samfunnsutvikling. Dettepåvirker aktørenes renomme i markedet, som kan gi langsiktige gevinster.