Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSamuelsen, Anne Sofie
dc.contributor.advisorSæteren, Anne - Lise
dc.contributor.authorStorlimo, Marte Hovin
dc.date.accessioned2023-09-30T17:21:49Z
dc.date.available2023-09-30T17:21:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146570930:98944442
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3093328
dc.description.abstractDenne masteroppgaven hadde som hensikt å undersøke hvordan ansatte i pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT) arbeider med tiltak relatert til skolevegring. Forskningsprosjektet tar for seg identifisering og forståelse av skolevegring, samarbeid mellom ulike instanser i en skolevegringssak og utforming og iverksetting av tiltak. Problemstillingen for masteroppgaven er: «Hvilke erfaringer har fire ansatte i PP-tjenesten knyttet til arbeid med tiltak relatert til skolevegring?». Studien er gjennomført ved hjelp av et kvalitativ forskningsdesign, hvor intervju er brukt som datainnsamlingsmetode. Intervjupersonene består av fire intervjupersoner, to som arbeider både som ledere og som PP-rådgivere, en leder og en PP-rådgiver. De tilhørte til sammen fire ulike PP-kontor fra relativt små kommuner. Masteroppgavens hovedfunn viser at skolevegring som regel er sammensatt og komplekst, og assosieres ofte med emosjonelt ubehag knyttet til skoledeltakelse som angst og depresjon. Intervjupersonene presiserte at de benytter ulike varianter av skolefraværsbegrep om skolevegring. Noe som kan føre til utfordringer med å identifisere elever med skolevegring. PPT ser ut til å være aktivt involvert i kartleggingsfasen og i utarbeidelse av sakkyndig vurdering. Men har også fått et økt fokus på å være involvert i det forebyggende arbeidet på universelt nivå og oppfølging i etterkant av det sakkyndige arbeidet. Det ble presisert at det var viktig å følge skolevegringssaker over tid, og at PPT var involvert så lenge skolen hadde behov for det.
dc.description.abstractThe purpose of this study wast to examine how employees in the pedagogical-psychogical service (PPT) work with measures related to school refusal. The study delas with the identification and understandig of school refusal case and the design and implementation of measures. The issue fore the study is: «What experience have four employees in the PP-service related to work with measures related to school refusal?». The study was conducted with a qualitative research design, where interviews are used as the data collection method. The interviewees consist of two to four interviewees, two who work both as managers and as PP advisors, one manager and one PP advisor. They belonged to a total of four different PP offices from relatively small municipalities. The study's main findings show that school refusal is usually compound and complex, and is often associated with emotional discomfort linked to school attendance such as anxiety and depression. All of the interviewees clarified that they use different variants of the concept of school absence for school refusal. Which can lead to challenges in identifying pupils with school refusal. PPT´s role therefore appears to be reactive in individual cases. This also becomes clear through the fact that the service appears to be actively involved in the assessment phase. PPT has also been an increased focus on contributing to the prevention of work at a universal level and follow-up afterwards of the assesment phase. It was clarified that it was important to follow school refusal cases over time, and that the PPT was involved as long as the school needed it.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDet er en av de mest krevende sakene vi har
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel