Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReams, Jonathan
dc.contributor.authorLongoria Gomez, Judith
dc.date.accessioned2023-09-29T17:23:27Z
dc.date.available2023-09-29T17:23:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146745801:65045273
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3093245
dc.description.abstractSelvbevissthet-basert coaching for entreprenører er et fremvoksende studietema som undersøker nye rammeverk og verktøy som er i stand til å produsere betydelige vitenskapelige funn samtidig som det gir verdifull tilbakemelding for ytelsesforbedring. Denne forskningen tar sikte på å utforske artikulering av ulike metoder rundt Immunity to Change (ITC)-verktøyet for utvikling av selvbevissthet hos voksne. Min interesse som forsker var å strukturere en økt rundt ITC-prosessen med mindfulness-meditasjon og kreativ aktivitet som kollasj for å få mest mulig informasjon om deres integrering og interaksjon. Som coach ønsket jeg å utforske deltakernes erfaringer med disse metodene og se om de kunne påvirke deres selvbevissthet. Den teoretiske forskningsbakgrunnen viste samsvar mellom de ulike rammeverkene og konseptene som organiserer prosessen med å besvare følgende forskningsspørsmål: Hvordan er det mulig å artikulere kroppslige og kunstbaserte intervensjoner og forskningsmetoder i coachingaktiviteter knyttet til ITC prosessen for å bidra til å øke selvbevisstheten og utvikling for voksne? Den utformede coachingøkten var basert på hypotesen om at den effektivt kan integrere kreativitet, kroppsliggjøring, oppmerksomhet og kognitive prosesser for å øke deltakernes selvbevissthet. Deltakerne var seks kreative bedriftsgründere i Trøndelag. Etter økten ble det gjennomført semistrukturerte intervjuer to ganger for å få tilgang til deres erfaringer og funn. Ved hjelp av Participatory Action Research (PAR) og Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) var det mulig å ramme en samarbeidende og sensitiv prosess som bidro til dynamisk å skape kunnskap om hvordan deltakerne gir mening av opplevelsene sine. Disse tilnærmingene rammet også undersøkelsesprosessen med kongruens og sammenheng, og ga en balanse mellom prosess og produkt. Etisk veiledning ble fulgt for å beskytte personopplysningene til hver deltaker. Fra analysen var det mulig å observere en utviklende prosess i deltakernes meningsskapende ferdigheter. Resultatene viser at hver deltakers prosess var forskjellig, der de kunne bruke ulike kognitive ferdigheter og komme i kontakt med ulike typer informasjon. ITC-prosessen som var sentralt for alle økter tillater dem å tenke på temaer de fleste av dem har tenkt på tidligere og som er relatert til en faktisk utfordrende omstendighet eller et mål. De organiserte informasjonen og integrerte den for å gi mening til prosessen. Mindfulness og Focusing-inspirert meditasjon tillot deltakerne å se reaksjonene deres mer objektivt og empatisk. De fleste deltakerne sa at det var vanskelig, men følelsene deres gjorde dem oppmerksomme på deres varierte reaksjoner og opplevelser. På den annen side var kollasjen spekket med fordommer fra starten og føltes mindre strukturert, men den muliggjøre en mangfoldig prosess for å skape kunnskap. Resultatene viser at coaching var omfattende og sensitiv nok til å omfavne de personlige og profesjonelle sidene til deltakerne, som var involvert i en integrert prosess som hjalp dem til å oppleve et skifte i deres meningsskapende prosesser. Under coachingøkten kunne deltakerne koble prosessen sin til virkelige situasjoner som fysiske rom og administrative prosesser, sunne grenser når hierarkier er til stede, troer og forforståelser om arbeid og arv, negativ selvprat og arbeidsplanlegging og -strukturer. Deltakerne kan også diskutere følelsene sine rundt coachingøkten, mulige resultater og langsiktige effekter. De ga positive og negative tilbakemeldinger på aktivitetene og avslørte implisitt deres preferanser, synspunkter, forforståelser og bakgrunn. De ulike aktivitetene og metodenes innvirkning på deltakernes selvbevissthet kan utledes siden de mottok kunnskap og verktøy for å hjelpe dem med å fokusere, evaluere og gi tilbakemelding på deres indre tilstander og hvordan de påvirker deres interaksjon med verden. De ulike bidragene fra denne studien ga teoretisk og praktisk bevis som støtter artikuleringen av ulike prosedyrer innenfor coachingmetodologier og -teknikker. Forskningsbegrensninger og implikasjoner diskuteres også.
dc.description.abstractThe development of self-awareness in creative entrepreneurs' coaching is an emerging study topic that seeks to investigate new frameworks and instruments capable of producing significant scientific findings while providing valuable feedback for performance improvement. This research aims to explore the articulating of different methods around the Immunity to Change (ITC) tool for self-awareness development in adults. My interest as a researcher was to structure a session around the ITC process with mindfulness meditation and creative activity, such as collage, to get the most information about their integration and interaction. As a coach, I wanted to explore the participants’ experiences with those methods and see if they could impact their self-awareness. The theoretical research background showed a correspondence between the different frameworks and concepts that organize the process of answering the following research question: How is it possible to articulate embodiment and art-based interventions and research methods in coaching activities related to the ITC process to help increase self-awareness in adult development? The designed coaching session was based on the hypothesis that it can effectively integrate creativity, embodiment, mindfulness, and cognitive processes to increase participants' self-awareness. The participants were six creative business entrepreneurs based in Trøndelag. After the session, semi-structured interviews were conducted twice to get access to their experiences and findings. With the help of Participatory Action Research (PAR) and Interpretative Phenomenological Analysis (IPA), it was possible to frame a collaborative and responsive process that helped dynamically create knowledge about how the participants make sense of their experience. These approaches also framed the investigation process with congruence and coherence, balancing process and product. Ethical guidance was followed to protect the personal information of each participant. From the analysis, it was possible to observe an evolving process in the sense-making skills of the participants. Results show that every participant's process was different, where they could use diverse cognitive skills and make contact with diverse kinds of information. According to participants, the ITC process, which was the axis of all sessions, allows them to think about themes most of them have thought about previously, which are related to an actual challenging circumstance or goal. They organized information and integrated it to make sense of the process. The mindfulness and Focusing-inspired meditation allowed participants to view their reactions more objectively and empathetically. Most participants said it was difficult, but their emotions made them aware of their varied responses and experiences. On the other hand, the collage was packed with prejudices from the start and felt less structured, but it may allow people to explore a diverse form of knowledge. The results show that coaching was comprehensive and sensitive enough to embrace the personal and professional aspects of the participants, who were involved in an integrated process that helped them to experience a shift in their meaning-making processes. During the coaching session, participants could connect their process to real-life situations such as physical space and administrative processes, healthy limits when hierarchies are present, beliefs and preconceptions about work and legacy, negative self-talk, and work planification and structures. Participants could also discuss their feelings about the coaching session, possible outcomes, and long-term effects. They gave positive and negative feedback on the activities and implicitly revealed their preferences, viewpoints, preconceptions, and backgrounds. The different activities and methods' impact on participants' self-awareness can be inferred since they received knowledge and tools to help them focus, evaluate, and give feedback on their inner states and how they affect their interaction with the world. The different contributions of this study provided theoretical and practical evidence that supports the articulation of different procedures within coaching methodologies and techniques. Research limitations and implications also are discussed.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleKnowledge in action Exploring the Integration of Immunity to Change, Embodiment, and Creative Methods in Coaching
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel