Evaluating the Effect of Delay- and Throughput Management Using Network Slicing and CoDel on Network-wide Application QoE
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3093195Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Fremtidens mobilnettverk står overfor nye krav på grunn av teknologiske fremskritt. Internett må tilrettelegge for applikasjonstyper med større variasjon i krav til nettverksytelse. Flere av disse applikasjonene vil ha behov for garantier på ventetid, båndbredde og pålitelighet i nettverket. Forbedret trafikkstyring blir avgjørende for å imøtekomme behovene til de nye applikasjonstypene.
I denne oppgaven utforskes nettverksslicing og aktiv køstyring (AQM) som et alternativ for å kontrollere forsinkelsen og båndbredden til hver enkelt applikasjon. Målet med oppgaven var å analysere ytelsen til køalternativer som muliggjør slik trafikkstyring. Analysen ble utført ved å simulere køene i realistiske trafikkforhold. For å kunne simulere køløsningene har en del av oppgaven vært å implementere og validere AQM-ene CoDel og FQ CoDel i simuleringsverktøyet OMNeT++. Utfordringer knyttet til å kombinere kode fra flere forfattere og fra ulike versjoner av simuleringsverktøyet gjorde at resultatene fra simuleringene ikke kunne bli brukt til å trekke endelige konklusjoner. Imidlertid viser presentasjonen av køløsningene i oppgaven at kombinasjonen av aktiv nettverkslicing og køstyring vil være hensiktsmessig for å optimalisere brukeropplevelsen (QoE) for applikasjoner i det voksende 5G-nettverket. Future mobile networks face increasing demands due to technological advancements, necessitating support for a wider range of applications. Some of these applications will require performance guarantees for latency, throughput and/or reliability. Meeting the varying service requirements is achieved through enhanced traffic management.
In the search for a good solution, the thesis examines the use of network slicing and active queue management (AQM) to provide per-application delay- and throughput management. The aim of the thesis was to analyze the performance of a set of queue alternatives through in-depth analysis and simulations under relevant traffic conditions. The work includes implementation and validation of the two AQMs CoDel and FQ CoDel in the OMNeT++ simulator. Due to issues related to combining code from different authors and versions of the simulation environment, the simulation results cannot be used to draw any definitive conclusions. Despite this, the presentation of the queueing solutions shows that network slicing and AQM are suitable building blocks for optimizing the Quality of Experience (QoE) of applications in the rapidly evolving 5G landscape.