Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolum, Marthe
dc.contributor.authorWerp, Bendik
dc.date.accessioned2023-09-28T17:25:12Z
dc.date.available2023-09-28T17:25:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:142751750:99240424
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092875
dc.description.abstractI en tid med stadig tøffere konkurranse er det viktig for organisasjoner å fokusere på kontinuerlig forbedring. Organisasjoner er avhengig av å forvalte kunnskap på en effektiv og god måte for å holde seg konkurransedyktige, da kunnskap er den viktigste ressursen organisasjonen disponerer. Bruk av samhandlingsverktøy er utbredt i de fleste bedrifter, men ikke alle klarer å utnytte fordelene dette medfører. Dette forskningsprosjektet har til hensikt å utforske følgende forskningsspørsmål: Hvordan brukes samhandlingsverktøyene i kunnskapsforvaltningen til en stor organisasjon for kontinuerlig forbedring av forretningsprosesser? For å besvare forskningsspørsmålet er det gjennomført en kvalitativ studie av organisasjonen Gjensidige. Gjennom fem dybdeintervjuer undersøkes ansattes holdninger til samhandlingsverktøy, og hvordan dette bistår arbeidet med kunnskapsforvaltning og kontinuerlig forbedring av forretningsprosesser i organisasjonen. Funnene i forskningsprosjektet viser at organisasjonen jobber aktivt med å øke kunnskapsdelingen i organisasjonen samt forsøker å oppfordre ansatte til å kontinuerlig forbedre forretningsprosesser. Tilnærmingen til bruk av samhandlingsverktøy og kunnskapsforvaltning for å kontinuerlig forbedre prosessene begynner å få oppmerksomhet hos de ansatte, men det er fortsatt en vei å gå for at de ansatte skal vie sin tid og kapasitet til å arbeide med kontinuerlig forbedring.
dc.description.abstractIn an era of increasing competition, it is crucial for organizations to focus on continuous improvement. Organizations rely on effectively managing knowledge to remain competitive, as knowledge is their most valuable resource. The use of collaboration tools is widespread in most companies, but not all are able to harness the benefits they bring. This research project aims to explore the following research question: How are collaboration tools used in knowledge management for continuous improvement of business processes in a large organization? To answer the research question, a qualitative study of the organization Gjensidige has been conducted. Through five in-depth interviews, employees' attitudes towards collaboration tools and how they contribute to knowledge management and continuous improvement of business processes in the organization are examined. The findings of the research project show that the organization actively works to increase knowledge sharing within the organization and encourages employees to continuously improve business processes. The approach of using collaboration tools and knowledge management to drive continuous improvement is starting to gain attention among employees, but there is still a long way to go for employees to dedicate their time and capacity to working on continuous improvement.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOptimalisering av forretningsprosesser gjennom samhandlingsverktøy og kunnskapsforvaltning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel