Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMerschbrock, Christoph
dc.contributor.authorWinje, Daniel
dc.date.accessioned2023-09-28T17:23:55Z
dc.date.available2023-09-28T17:23:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139586281:40160803
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092844
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractNorsk byggebransje jobber mot forbedring av logistikken relatert til byggeaktiviteter, men har utfordringer med eksisterende prosesser. Det mangler ikke på forsøk og enkelte forbedringer er blitt gjort. Likevel finnes det fortsatt utfordringer relatert til effektivitet på byggeplassen. Disse utfordringene gjelder "non-value-adding," eller på norsk, "ikke-verdi-skapende" aktiviteter, som resulterer i dårlig effektivitet, som igjen representerer sløsing (waste). Et mulig skritt i riktig retning kan være videre digitalisering av bransjen. I 2017 publiserte BNL et "digitalt vegkart," som var et tiltak mot nettopp en mer digitalisert bygge bransje. Kartet inkluderte noen ambisiøse mål, som bransjen skulle strekke seg etter. Disse målene skulle nås innen 2025. Kartet identifiserte også to produkter, som skulle hjelpe med å nå disse målene: "digital tvilling" og "digitale byggeplasser." I 2021 var "digitale tvillinger" fortsatt ansett som "hype", men "BIM" var ansett til å være implementert på tvers av bransjen. Når det gjelder "digitale byggeplasser" kan begrepet tolkes til å være "BIM + CDE," noe enkelte kan mene indikerer at byggeplasser derfor er å anse som digitale. På en annen side indikerer applikasjonsdomenet brukt i denne avhandlingen noe annet. I et forsøk på å gjøre noe med disse utfordringene utvikles og introduseres et artefakt – et "BIM integrert logistikk informasjonssystem." Derfor er hovedproblemstillingen i denne avhandlingen "Hvordan kan et BIM integrert logistikk informasjonssystem forbedre byggeplasslogistikken hos en skandinavisk entreprenør?" Metoden benyttet baserer seg på en "design science research " (DSR) metode. Først ble miljøet/applikasjonsdomenet som artefaktene er tenkt brukt i identifisert. Deretter ble artefaktet utviklet og evaluert i en iterativ design syklus, som benyttet en kombinasjon av beskrivende og eksperimentelle metoder. Den endelige evalueringensrunden fokuserte på systemets brukbarhet. Resultatet antyder at et BIM integrert informasjonssystem potensielt kan forbedre byggeplasslogistikken. Derfor kan bruk av et slikt system mulig gi et "konkurransefortrinn."
dc.description.abstractThe Norwegian AEC industry strives for logistical improvements but struggles with existing processes. However, while efforts and improvements have been made, problems with onsite efficiency persist. These efficiency problems correlate with non-value-adding activities resulting in poor efficiency, and in turn, represent waste. A potential way forward is a continuation of the adoption of digitalization. In 2017 BNL published a "Digital Roadmap," an effort toward more digitalization in the industry. The map outlined a few ambitious goals to be met within 2025. The roadmap identified two products to help reach these goals: "digital twins" and "digital construction sites." As of 2021, "digital twins" are still considered "hype," but "BIM" is deemed to be implemented across the industry. Regarding "digital construction sites," the term could be regarded as "BIM + CDE," as such, some might say construction sites are digital. However, the application domain in this thesis suggests that more must be done. In an effort to resolve these issues, this thesis develops and introduces an artifact - a "BIM-integrated information system." As such, the main research question this thesis seeks to address is "How could a BIM-integrated information system improve onsite logistics in a Scandinavian contractor?" The method is an adopted "design science research" (DSR) method. First, the environment/application domain in which the artifact is to be used is identified. Then, the artifact is developed and evaluated in an iterative design cycle, utilizing a combination of descriptive and experimental methods. The final evaluation round focus on the system's usability. The findings suggest that a BIM-integrated information system could potentially improve onsite logistics. As such, using such a system could provide a "competitive advantage."
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleImproving Onsite Logistics in Norwegian Construction Projects
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel