Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDahl, Thomas
dc.contributor.authorRolland, Kari-Anna Ronæs
dc.date.accessioned2023-09-28T17:22:21Z
dc.date.available2023-09-28T17:22:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147332668:106151861
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092812
dc.description.abstractSammendrag Denne studien omhandler hvilken betydning leder har for læreres kunnskaps- og læringssyn i en skole med mange lederskifter. Problemstillingen i oppgaven er: hvilken betydning har leder for lærernes kunnskaps- og læringssyn? Forskningsspørsmålene er: hvilken betydning har lederstil og lederskifter i denne sammenhengen? Og hvilken betydning har organisasjonskulturen i denne sammenhengen? Teorien jeg har basert studien på er teori rundt temaene kunnskaps- og læringssyn, lederstil og lederskifter, samt organisasjonskultur. I drøftingsdelen knytter jeg teorien jeg har funnet til mine empiriske data fra intervjuer og dokumentanalyser. Dette er en kvalitativ single case-studie basert på to semistrukturerte fokusgruppeintervjuer hvor jeg har undersøkt fenomenet i fenomenologisk tradisjon ved å fokusere på mine intervjuobjekters opplevelse av fenomenet gjennom deres erfaringer, i tillegg til fire dokumentanalyser som jeg analyserte for å kunne utforske utviklingen av fenomenet over en bestemt tidsperiode. Empirien i denne studien forteller at de hyppige lederskiftene ved skolen har hatt en stor betydning for alle ansatte i organisasjonen; fokusområder og måter oppgaver har blitt jobbet frem på har endret seg ved hvert skifte. Empirien viser også en spenning i ledelsessyn mellom det å være en tydelig leder og det å drive medskaping sammen med sine ansatte. Funn i denne studien viser følgende tre hovedmomenter: 1. Lærerne har i tidsperioden 2009-2023 hatt en utvikling i deres kunnskaps- og læringssyn. I samme tidsperiode har det vært flere lederskifter og flere ledere med ulikt fokus. Lærerne har derfor utviklet seg uavhengig av ledelsen. 2. Organisasjonskulturen i en skole er en viktig faktor, og som leder er det viktig å fort få en klar oversikt over organisasjonskulturen på den skolen man jobber på. Kun når leder har oversikt over organisasjonskulturen, vil hen kunne sette inn de rette tiltakene til rett tid for å skape utvikling og endring. 3. For å kunne utvikle de ansattes kunnskaps- og læringssyn, går veien om organisasjonskulturen. Det er derfor viktig at ledelsen jobber med organisasjonskulturen. Leder har derfor en indirekte innvirkning på lærernes kunnskaps- og læringssyn, gjennom organisasjonskulturen. Studien viser at skoleutvikling på noen områder kan skje uavhengig av ledelsen, og ofte har lærerne selv noen gode tanker om hva som er viktig for å få det til, blant annet ved å bygge kultur ved uformelle aktiviteter og møtepunkter. Siden lærernes rolle som drivere i skoleutvikling er lite utforsket, er det et behov for flere studier som kan utforske hvordan lærerne bygger organisasjonskultur og hva som er viktig i organisasjonskulturen sett fra lærernes ståsted.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSkoleledelsens betydning for læreres kunnskap- og læringssyn En case-studie av en skole med hyppige lederskifter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel