Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTønseth, Christin
dc.contributor.advisorRøsand, Ingvild
dc.contributor.authorEspeland Ellefsen, Ingrid
dc.date.accessioned2023-09-27T17:21:34Z
dc.date.available2023-09-27T17:21:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146756172:35492390
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092543
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som formål å undersøke bruken av sosiale medier og livstilfredshet med egen selvoppfatning. Sosiale medier er en stor del av folks hverdag, og for å sette bruken i et større perspektiv undersøker studien livstilfredshet til sammenligning. Problemstillingen for masteroppgaven er: Hvilke sammenhenger har bruken av sosiale medier og livstilfredshet med egen selvoppfatning? 
 Dette er en kvantitativ studie som baserer seg på et utvalg bestående av 234 respondenter. SPSS ble benyttet som analyseverktøy, der det ble gjennomført deskriptive analyser, faktoranalyse, korrelasjonsanalyse og regresjonsanalyse. Selvoppfatning er studiens avhengige variabel. Analysene viste at livstilfredshet har en positiv sammenheng med egen selvoppfatning, samt å være studiens sterkeste prediktor. Bruken av sosiale medier viste seg derimot å ha en majoritet av lav til moderat positiv sammenheng med egen selvoppfatning. Det er bruken av Instagram, etterfulgt av Snapchat, som har størst betydning for egen selvoppfatning. Overraskende var det at de som bruker gjennomsnittlig minst fire timer daglig på sosiale medier har en positiv sammenheng med egen selvoppfatning. Samt at eldre voksne rapporterer sterkere negativ sammenheng med egen selvoppfatning, enn yngre voksne. En negativ sammenheng med egen selvoppfatning refererer til en lavere subjektiv vurdering av seg selv. Studiens funn indikerer at bruken av sosiale medier ikke har like stor betydning for egen selvoppfatning som først antatt basert på forskning, og at livstilfredshet derimot har en sterkere positiv betydning. Dette kan oppfattes som relativt betryggende knyttet til omfanget av bruken av sosiale medier. Likevel er det ingen grunn til å anta dette som utelukkende positivt da bruken påvirker hver enkelt forskjellig. Avslutningsvis i denne studien anbefales derfor økt forskning på betydningen av sosiale medier på ulike aspekter ved menneskers liv.
dc.description.abstractThis master's thesis aims to study the use of social media and life satisfaction with regards to self-concept. Social media is a significant part of people's daily lives, and to provide a broader perspective on its usage, this study examines life satisfaction for comparative purposes. The research question for this master's thesis is: What relationships exist between the use of social media and life satisfaction with self-concept? This study has a quantitative approach, utilizing a sample consisting of 234 respondents. SPSS was used as the analysis tool, incorporating descriptive analysis, factor analysis, correlation analysis, and regression analysis. Self-concept is the dependent variable in this study. The analyses revealed a positive relationship between life satisfaction and self-concept, as well as being the strongest predictor in the study. The use of social media showed predominantly low to moderate positive relationship with self-concept. Specifically, the use of Instagram, followed by Snapchat, revealed the most significant impact on self-concept. Surprisingly, individuals who spend an average of at least four hours per day on social media displayed a positive relationship with self-concept. Furthermore, older adults reported a stronger negative relationship with self-concept compared to younger adults. A negative relationship with self-concept implies a lower subjective assessment of oneself. The findings of this study suggest that the influence of social media on self-concept may not be as significant as initially assumed based on existing research. However, life satisfaction appears to have a stronger positive impact. This can be perceived as relatively reassuring concerning the extent of social media usage. But, it is important not to interpret this solely in a positive light, as the effects of usage vary among individuals. In conclusion, this study recommends further research on the significance of social media on different aspects of people's lives.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBruken av sosiale medier, livstilfredshet og egen selvoppfatning.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel