Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDivitini, Monica
dc.contributor.advisorPrasolova-Førland, Ekaterina
dc.contributor.advisorFominykh, Mikhail
dc.contributor.authorBaugerud, Magnus
dc.date.accessioned2023-09-27T17:21:26Z
dc.date.available2023-09-27T17:21:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:142737689:37361015
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092540
dc.description.abstractFiskevelferd er et viktig tema i norsk akvakulturindustri. Oppslukende virtuell virkelighet har også blitt mer fremtredende som et redskap brukt for opplæring de siste årene, så denne oppgaven utforsker hvordan oppslukende virituell virklighet kan brukes til fiskevelferds -trening og -kjennskap i akvakulturindustrien. Denne oppgaven er skrevet for forskningsgruppen "Innovative oppslukende teknologier for læring" (Innovative Immersive Technologies for Learning) ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet og deres pågående prosjekt "virtuell virkelighet for yrkesopplæring" (Virtual Reality for Vocational Education). Dette prosjektet har som mål å lage virtuelle opplevelser som kan introdusere unge arbeidssøkere til nye arbeidsplasser. Denne oppgaven har produsert en oppslukende virtuell virkelighetsapplikasjon for opplæring av dens brukere i velferdsinspeksjon av fisk på et fiskeoppdrett. Applikasjonen forsøker å simulere denne oppgaven så virkelighetsnært som mulig til den samme oppgaven som gjøres på Måsøval fiskeoppdrett. I inspeksjonsoppgaven må brukeren telle lakselus på fisken, se etter gjellesykdom å prøve å behandle fisken så respektfullt som mulig. For å undersøke hvor vellykket applikasjonen er i å lære opp brukeren i eller øke brukerens kjennskap til fiskevelferd ble det gjennomført brukertester. Det var i hovedsak tre brukergrupper som var med på brukertestene: fiskeoppdrettere, akvakulturstudenter og universitetsstudenter. Brukertestene ble gjennomført ved at brukeren først testet applikasjonen og deretter svarte på en spørreundersøkelse om deres opplevelser med applikasjonen. Oppdretterne var også med på et intervju. Det ble funnet at applikasjonen har svakheter som begrenser dens evne til å opplære fiskeoppdrettere og akvakulturstudenter. Med noen forbedringer kan den kanskje bli bedre til å lære opp akvakulturstudenter, men fiskeoppdrettere er ikke en god målgruppe for applikasjonen, fordi den ekte oppgaven som simuleres er så lett tilgjengelig for dem. Resultatene for applikasjonens evne til å gi folk utenfor akvakulturindustri mer kjennskap til fiskevelferd var mer lovende.
dc.description.abstractFish welfare is an important concern for the Norwegian aquaculture industry. Immersive virtual reality has become a more prevalent tool used for training and education over the past years, so this thesis investigates how immersive virtual reality can be used for fish welfare training and awareness in the aquaculture industry. This thesis is written for the research group Innovative Immersive Technologies for Learning at the Norwegian University of Science and Technology, and their ongoing project Virtual Reality for Vocational Education. This project aims to create virtual experiences aimed at introducing young jobseekers to new workplaces. This thesis has produced an immersive virtual reality application for training its users in welfare inspection of fish on a fish farm. The application aims to simulate the task as accurately as possible to how it is performed at Måsøval fish farm. The inspection task includes counting salmon lice on the fish, looking for gill sickness, and treating the fish as respectfully as possible. To investigate how effective the application is at training its users or making them more aware of fish welfare, users tests were performed with primarily three user groups: fish farmers, aquaculture students and university students. This was done my having the user try the application and then answer a questionnaire about their experience with it afterward. The fish farmers also participated in an interview. It was found that the application has some faults that limit its ability to train fish farmers and aquaculture students. With some improvements it may be better at training aquaculture students, but fish farmers are not a good target group for the application, because they have so easy access to the real task the application is simulating. The application did show more promise when it comes to raising awareness for fish welfare for people outside the aquaculture industry.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleInvestigating the Use of Immersive Virtual Reality for Fish Welfare Training and Awareness
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel