Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEngesmo, Jostein
dc.contributor.authorAngell-Jacobsen, Erlend
dc.contributor.authorIndrevær, Olav
dc.date.accessioned2023-09-26T17:20:37Z
dc.date.available2023-09-26T17:20:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:142751750:34465773
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092173
dc.description.abstractI en hverdag hvor ansatte bruker teknologi og hjemmekontor mer enn aldri før, er det få som stopper opp og tenker på hvilke konsekvenser dette har hatt. Teknostress er et fenomen som mange kjenner på, selv om de ikke er klare over hva det er. Det finnes stressfaktorer overalt i omgivelsene våre, også i teknologien vi bruker hver dag. I den hybride arbeidshverdagen er man avhengig av teknologi for å kommunisere og samarbeide, men disse løsningene, så nyttige som de er, har også muligheten til å påvirke oss negativt, og gjøre oss stresset. Moderne kommunikasjonsplattformer designes for å fange oppmerksomheten din, som kan gjøre det vanskelig å fokusere på arbeidet foran deg. Hjemmekontoret har også gjort at skillet mellom jobb og fritid har blitt stadig mer utydelig, som kan føre til konflikt. Dette forskningsprosjektet har som hensikt å videre utforske hvordan den hybride arbeidshverdagen påvirker måten ansatte opplever teknostress i arbeidet. Dette gjør vi gjennom å se på tre forskningsspørsmål: (1) Hva skaper teknostress for ansatte? (2) Hvilke reaksjoner og følgende konsekvenser har teknostress for ansatte? (3) Hvordan håndterer ansatte teknostress? For å svare på disse forskningsspørsmålene er det gjennomført en case-studie bestående av dybdeintervjuer og en spørreundersøkelse. Case-bedriften vi har undersøkt er Atea Norge, som er Nordens største tilbyder av IT-infrastrukturløsninger. Bedriften er unikt posisjonert i forhold til de moderne utviklingene innen kommunikasjonsteknologi, da de ikke bare bruker dem selv, men også selger og drifter dem for kunder. Ved Atea har vi gjennomført åtte kvalitative dybdeintervjuer. Basert på funnene gjort i disse intervjuene ble det laget og gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse. Resultatene fra studien viser at teknostress er en reell utfordring for Atea og lignende organisasjoner, selv om de ansatte generelt opplevde lite stressreaksjoner. Ikke alle stressfaktorene var like tydelige. Det var flere ansatte som uttrykte at de blir stresset av å motta mange varsler fra flere kommunikasjonssystemer. Overgangen til hjemmekontor har gjort at flere merker konflikt mellom arbeid og fritid, men de merker og en rekke fordeler. Produktiviteten og fleksibiliteten deres har gått opp, som har gitt mer frihet og kontroll til individet. Studien kommer frem til at tiltak som å skru av varsler, distansere seg fra teknologi, og planlegge godt gjør det lettere å unngå stressreaksjoner. De ansatte har også kjent på konsekvensene av stress, og over halvparten av de ansatte har en eller annen gang opplevd å bli utbrent. Selv om de fleste konsekvensene er negative, er det mulig at man opplever gode effekter av stress, som for eksempel økt produktivitet.
dc.description.abstractIn a time where employees use technology and work from home more than ever before, few stop to think of what consequences these changes have had. Technostress is a phenomenon that many feel the impact of, even if they are unaware of its presence. Potential stressors exist all around us, even in the technology we use every day. In the hybrid workplace we are reliant upon technology in order to communicate and collaborate, but these technologies, as useful as they are, also have the potential to influence us in a negative way, and cause stress. Modern communication platforms are designed to grab your attention, which can make it difficult to focus on the task at hand. The shift to working from home has blurred the lines between work life and home life, which can lead to conflict. This study aims to further explore how the transition to hybrid work has affected how employees experience technostress. To achieve this, we will seek to answer three research questions: (1) What creates technostress for employees? (2) Which reactions and subsequent consequences do employees experience? (3) How do employees cope with technostress? To answer these research questions, we have conducted a case study consisting of interviews and a survey. The case we are examining is Atea Norge, who are the leading provider of IT infrastructure solutions in the Nordic countries. This company is uniquely positioned when it comes to the modern developments of communication technology, as they not only use these technologies themselves, but also sell and operate them for other companies. In total, we conducted eight interviews with Atea employees. Based on the findings from these interviews, we made and conducted a survey. The results from the study show that technostress is a real challenge for Atea and similar organizations, even if the employees working there generally had a low level of stress. Not all stressors were equally prevalent. Several employees expressed a feeling of stress when they received a lot of notifications through their various communication channels. The shift to working from home has led to employees experiencing conflict between their work life and home life, but they have also experienced a lot of upsides. Their productivity and flexibility have gone up, which has given them more freedom and control. The study also showed that coping measures, such as turning off notifications, distancing from technology, and planning, makes it easier to avoid becoming stressed. Still, most of the employees we questioned have experienced burnout at some point in their careers. Even though most consequences of stress are negative, some employees report that stress can increase their productivity.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan påvirker den hybride arbeidshverdagen teknostress for ansatte?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel