Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDahl, Berit Misund
dc.contributor.advisorBlindheim, Kari
dc.contributor.authorHunnes, Therese
dc.date.accessioned2023-09-25T17:19:45Z
dc.date.available2023-09-25T17:19:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147261633:64322106
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091869
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHensikt: De siste årene har det vært en økning i ungdommers opplevelser av krav og utfordringer. Koronapandemien har i betydelig grad påvirket ungdommers psykiske helse. Hensikten med denne studien er å undersøke om det er kjønnsforskjeller i ungdommers rapportering om psykisk helse, mestring og bruk av helsesykepleier i skolehelsetjenesten. Metode: Studien bygger på en norsk tverrsnittsundersøkelse fra 2022, «Ungdata- undersøkelsen». Utvalget var 65 572 ungdommer i alderen 13-15 år. Deltakerne rapporterte på et standardisert spørreskjema, og relevante spørsmål ble valgt for å belyse forskningsspørsmålet. Dataene ble analysert med deskriptive, komparative og korrelasjonsanalyser. Resultat: De fleste ungdommer var fornøyde med helsen og rapporterte få psykiske plager. Flertallet følte de mestret situasjoner, og var trygge på mestringsevnene sine. Komparativ analyse viste signifikante kjønnsforskjeller, der jenter var mindre fornøyde med helsen, hadde flere psykiske plager og opplevde mindre mestring enn gutter. I tillegg ble det funnet signifikante kjønnsforskjeller for alle årsaker til å søke hjelp hos helsesykepleier. De vanligste årsakene hos begge kjønn var rutinebesøk og fysisk helse. Samtidig var det en betydelig større andel jenter enn gutter som kom for psykisk helse. Konklusjon: Denne studien viser at det er signifikante kjønnsforskjeller i ungdommer i alderen 13-15 års rapportering om psykisk helse, mestring og bruk av helsesykepleier i skolehelsetjenesten. Denne kunnskapen kan være nyttig for helsesykepleiere i møte med ungdommer, og kan påvirke valg av metoder i det helsefremmende arbeidet. Nøkkelord: Psykisk helse, mestring, ungdommer, helsefremming, opplevelse av sammenheng, helsesykepleier 
dc.description.abstractAim: In recent years, adolescents have faced an upsurge in demands and challenges, where the COVID-19 pandemic significantly impacted adolescents’ mental health. This study aims to investigate gender differences in adolescent reporting regarding mental health, coping, and use of public health nurses in the school health service. Method: The study draws on data from a Norwegian cross-national survey conducted in 2022 called “Ungdata.” The sample comprised 65 572 adolescents aged 13-15. Participants completed a standardized questionnaire, where relevant questions were selected to address the study’s aim. Data were analyzed using descriptive, comparative, and correlation analyses. Results: Most adolescents reported being satisfied with their health and unaffected by mental health complaints. The majority reported that they had mastered various situations and felt safe and confident regarding their coping skills. However, comparative analysis revealed significant gender differences; girls were less satisfied with their health, had more mental health complaints, and experienced less coping than boys. We found statistically significant gender differences among all reasons for seeking help from a public health nurse. Routine visits and physical health issues were the most common reasons for all genders. Furthermore, more girls than boys sought help for mental health issues. Conclusion: This study shows there are significant gender differences in adolescents' reportings regarding mental health, coping, and use of school health services. When interacting with adolescents, this knowledge is essential for public health nurses and may impact the choice of methods for effectively supporting adolescents' mental health and coping skills. Keywords: Mental health, coping, adolescents, health promotion, sense of coherence, public health nurse 
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePsykisk helse, mestring og bruk av helsesykepleier - en kvantitativ studie om kjønnsforskjeller blant ungdomsskoleelver
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel