Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNielsen, Brita Fladvad
dc.contributor.authorBrekke, Kristin
dc.date.accessioned2023-09-23T17:20:53Z
dc.date.available2023-09-23T17:20:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146422078:33274506
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091558
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er bygd på troen om at et sosialt nettverk, tilhørighet og betydningsfullhet er essensielt for studenters psykiske helse. Målet for masteroppgaven har vært å danne et kunnskapsgrunnlag om trivselen til studenter ved Institutt for design på Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), knyttet til studieprogrammet, instituttet og læringsmiljøet samt komme opp med et konsept for bedret trivsel for studentene. Masteroppgaven er utarbeidet i tilknytning til forskningsprosjektet StudyWell som starter opp i august 2023. Prosjektet skal undersøke sammenhengen mellom studiemiljø og psykisk helse blant studenter. Bakgrunnen for masteroppgaven og StudyWell er at studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) de senere årene har vist en nedgang i studenters trivsel og psykiske helse. Den generelle problemstillingen for oppgaven har vært å utforske hva som skaper gode studentliv. Hva gjør at studenter trives og hva kan universitetet gjøre for å bidra til det? Oppgaven har brukt tjenestedesign og samskaping som det metodiske rammeverket. Hoveddelen av innsiktsgrunnlaget for oppgaven kommer fra dybdeintervjuer med aktører som jobber med studentvelferd (16 intervjuer) og studenter ved Institutt for design (17 intervjuer), samt en spørreundersøkelse til forelesere ved tre institutter. Oppgaven har etterhvert fokusert spesifikt på studenter ved Institutt for design som brukergruppe. Samskaping har vært en vesentlig del av oppgaven og har blitt benyttet ved flere anledninger. Eksempelvis ved en workshop med studenter og forelesere for å utarbeide problemstillinger og løsningsforslag, og ved en "desktop walkthrough" for evaluering av endelig konseptforslag. Tjenestedesign har blitt brukt til å analysere innsikt fra intervjuene og skape visuelle fremstillinger for å kommunisere funnene, som studentreiser og oversiktskart over arealbruken til studentene på Institutt for design. Spesielt arbeid med en kombinasjon av stedsbasert innsikt og sosial tilhørighet har vist seg å være verdifull. Et av hovedfunnene i oppgaven viser at det er en sterk forbindelse mellom designstudentenes trivsel og det faktum at de holder til i et eget bygg med klasserom hvor de vet de har plass. Fra analysen av innsikten har en mer spesifikk problemstilling blitt utformet: Hvordan kan Institutt for design legge til rette for at studentene skal bli tryggere på å sosialisere og diskutere fag på tvers av klassetrinn for å oppleve økt trivsel og mestring? Oppgaven presenterer en rekke idéer for økt trivsel og sosialisering på tvers av klassetrinn på Institutt for design. En idé har blitt valgt som konsept og utarbeidet videre; et forslag til ny bruk av klasserommene på Institutt for design. Konseptet innebærer å redefinere og redesigne bruken av klasserommene, siden studentene i dag synes det er en terskel å gå inn i andre trinn sine klasserom. Konseptet foreslår å omgjøre rommene til kreative arbeidsarealer, som er mer tilpasset de ulike måtene studentene jobber med design på. I tillegg til det valgte konseptet har oppgaven avdekket forbedringspotensiale i omgivelsene og oppbyggingen av studieprogrammet industriell design.
dc.description.abstractThis master's thesis is based on the belief that a social network, a sense of belongingness and mattering are essential for students' mental health. The objective of the thesis has been to develop knowledge about the well-being of students at the Department of Design at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) in connection to the study program, the department and the learning environment. Additionally, the thesis aims to come up with a concept for improved well-being for the students. The master's thesis has been conducted in connection to the research project StudyWell, starting in August 2023, which will investigate the connection between the study environment and mental health among students. The background for the thesis and StudyWell is that the students' health and well-being survey (SHoT) in recent years has shown a decline in students' well-being and mental health. The general problem statement of the thesis has been to investigate the factors that contribute to good student lives, makes students thrive, and what the university can do to support student well-being. Service design and co-creation has been used as the methodological framework. The primary insight in the thesis comes from in-depth interviews with stakeholders working with student well-being (16 interviews) and students at the Department of Design (17 interviews). Additionally, a survey was administered to lecturers from three departments. The thesis has progressively narrowed its focus to students at the Department of Design. Co-creation has been an essential part of the work and has been used on several occasions, such as at a workshop with students and lecturers to create problem statements and propose solutions, and at a desktop walkthrough for an evaluation of the final concept. Service design has been utilized to analyze insights gathered from the interviews and to visually communicate the findings, such as student journeys and overview maps of the students' utilization of the Department of Design. Especially working with a combination of location-based insight and social belonging has proven to be valuable. One of the main findings in the thesis shows that there is a strong connection between the design students' well-being and that they belong to a separate building at campus with classrooms where they know they have space. Based on the analysis of the insights, a more specific problem statement was formulated: How can the Department of Design create an environment that empowers students to feel more at ease when socializing and engaging across grade levels to experience increased well-being and a feeling of mastery? The thesis presents several ideas for increased well-being and socialization across grade levels at the Department of Design. One idea has been selected as a concept and further developed; new utilization of the department's classrooms. The concept entails redefining and redesigning the current use of the classrooms, as students currently experience a threshold in entering classrooms belonging to other grade levels. The concept proposes transforming the classrooms into creative workspaces, which are adapted to the different ways in which students work with design. In addition to the chosen concept, the thesis has identified multiple suggestions for improvements in both the physical surroundings and the structure of the Industrial design study program.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleStudyWell – samskaping og tjenestedesign for bedret studentvelferd
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel