Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFebri, Maria I. M.
dc.contributor.authorStalsberg, Kristine Pedersen
dc.date.accessioned2023-09-21T17:20:57Z
dc.date.available2023-09-21T17:20:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147333074:22803347
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091218
dc.description.abstractPsykiske helseplager øker stadig blant ungdom over hele verden. Skolen er derfor en viktig arena i utvikling av barn og unges kompetanser rundt psykisk helse, for å redusere sjansen for psykisk sykdom videre i livet. For å sikre psykisk helsefremmende kompetanse, kreves det undervisning basert på fire faktorer: 1. forståelse av hvordan man både fremmer og opprettholder god psykisk helse, 2. identifisering av psykisk sykdom og behandling, 3. redusering av stigma rundt psykisk sykdom, og 4. vite når, hvor og hvordan man kan oppsøke hjelp ved psykiske plager. Denne masteroppgaven er skrevet med utgangspunkt i seks lærebøker i naturfag, fra to forskjellige forlag, med hensikt å undersøke hvordan lærebøker i formidler psykisk helse til elever i ungdomsskolen. For å finne svar på studiens problemstilling «på hvilken måte formidles psykisk helse i Element 8-10 og Naturfag 8-10?», er det gjennomført en systematisk innholdsanalyse av lærebøkene. Problemstillingen er bygd opp med utgangspunkt i tre forskningsspørsmål, som søker å finne svar på hvilke elementer av psykisk helse som formidles i bøkene, og hvordan, samt vektingen- og vinklingen av innholdet om psykisk helse i bøkene. Forskningsspørsmålene har lagt grunnlaget for analysen, og datamaterialet fra de seks bøkene ble innhentet, kodet og kategorisert i et analyseskjema. Tre hovedkategorier: «livskvalitet», «psykiske plager» og «psykiske lidelser», var forhåndsdefinerte, basert på Folkehelseinstituttet sin definisjon av psykisk helse (Reneflot et al., 2018). Øvrige kategorier i analysen er egendefinerte. Det er også gjort en kvantitativ opptelling for å belyse vekting og vinkling av psykisk helse i lærebøkene. Resultatene fra analysen viste at psykiske plager og lidelser totalt sett utgjør rundt 60 % av innholdet om psykisk helse, mens livskvalitet neglisjeres av begge forlag. Det betyr at vinklingen i bøkene i hovedsak er negativ. Selvdefinerte hovedkategorier forekommer også sjelden i bøkene. Det konkluderes med at innholdet i bøkene i stor grad er knyttet til seksuell helse og rusmidler, inkludert forelskelse, og bruk av rusmidler som utløser psykiske lidelser. Forlagene legger også størst vekt på psykiske plager og lidelser, som til sammen utgjør en negativ side ved psykisk helse. For å sikre psykisk helsefremmende kompetanse blant ungdom, viser studien at det er viktig at lærere bruker lærebøkene kritisk, og supplerer med andre ressurser som kan legge til rette for en bredere kompetanse.
dc.description.abstractMental health problems are constantly increasing among young people all over the world. School is therefore an important arena in the development of children and adolescents’ mental health skills, in order to reduce the chance of mental illness later in life. To ensure mental health literacy, teaching requires four factors: 1. understanding of how to both promote and maintain good mental health, 2. identification of mental illness and treatment, 3. reduction of stigma surrounding mental illness, and 4. know when, where and how to seek help for mental illness. This master's thesis is based on six textbooks in science, from two different publishers, with the intention of investigating how textbooks convey mental health to pupils in secondary school. In order to find an answer to the issue "in what way is mental health conveyed in Element 8-10 and Naturfag 8-10?", a systematic content analysis of the textbooks has been carried out. The issue is based on three research questions, which seek to find answers to which elements of mental health are communicated in the books and how, as well as the weighting and perspective of the content on mental health. The research questions have laid the foundation for the analysis, and the data material from the six books was obtained, coded, and categorized in an analysis form. Three of the main categories: "quality of life", "mental health problems" and "mental disorders", were predefined, based on the Norwegian Institute of Public Health's definition of mental health (Reneflot et al., 2018). Other categories in the analysis were self-defined. A quantitative count has also been made to shed light on the relative weighting of categories and perspective of mental health in the textbooks. The results showed that mental ailments and disorders make up around 60% of the content on mental health, while quality of life is neglected by both publishers. This means that the angle in the books is mainly negative. Self-defined main categories also rarely occur in the books. It is concluded that the content of the books is largely linked to sexual health and drugs, including falling in love, and the use of drugs that trigger mental disorders. The publishers also place the greatest emphasis on mental ailments and disorders, which together form a negative side of mental health. In order to ensure mental health-promoting competence among young people, the study shows that it is important that teachers use the textbooks critically, and supplement with other resources that can facilitate a wider competence.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFormidling av psykisk helse i naturfag. En lærebokanalyse.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel