Hjemmekontorets innvirkning på ansattes produktivitet i IT-konsulentbransjen
Abstract
Hjemmekontor er blitt noe stadig flere bedrifter legger opp til at sine ansatte kan bruke. Som følge av Covid-19 ble mange bedrifter tvunget til å benytte hjemmekontor for å kunne fortsette å operere, og de fleste bedriftene innenfor IT-bransjen tilbyr nå dette som en fleksibel løsning for sine ansatte selv om pandemien er over. Selv om hjemmekontor nå er blitt en del av en vanlig arbeidsuke for mange, vet vi veldig lite om hvordan det påvirker produktiviteten til de ansatte når de jobber hjemmefra istedenfor på arbeidsplassen. Formålet med denne masteroppgaven er derfor å utforske dette innenfor IT-konsulentbransjen, ved å prøve å besvare følgende problemstilling: «Hvordan påvirker hjemmekontor produktiviteten til de ansatte ved Sopra Steria i Trondheim?». For å bidra til å besvare denne problemstillingen ble det utformet tre tilknyttede forskningsspørsmål for å konkretisere fokusområdene til masteroppgaven: «Hva legger de ansatte i ordet produktivitet?», «Hvilke faktorer ved bruk av hjemmekontor påvirker produktiviteten til de ansatte?» og «Hva er motivasjonen til en ansatt for å benytte seg av hjemmekontor?».
For å samle inn data ble Sopra Steria Trondheim benyttet som casebedrift. Det er benyttet en blanding av en kvantitativ og kvalitative studie, basert på en utforskende spørreundersøkelse og semistrukturerte dybdeintervjuer som dannet denne masteroppgaven sitt datagrunnlag. Produktivitet i denne oppgaven ble ikke definert, slik at datagrunnlaget er basert på de ansattes egne subjektive meninger om opplevd produktivitet ved hjemmekontor.
Funnene viste at hjemmekontor opplevdes å ha en positiv påvirkning på de ansatte sin produktivitet, selv om det var en stor variasjon på hvordan de ansatte selv beskrev produktivitet som et begrep. Identifiserte faktorer som de ansatte mener påvirker deres produktivitet mest positivt på hjemmekontor var: Mindre reisetid, mindre distraksjoner fra kollegaer og lettere å ha møter. Faktorene som påvirker den negativt var: Mindre interaksjon med kollegaer eller ledelsen, sosial isolasjon og ensomhet og dårligere konsentrasjon ved hjemlige distraksjoner. Muligheten til å benytte seg av hjemmekontor viste seg å være ett positivt verktøy for de ansatte å kunne benytte, men har mulige negative konsekvenser på deres produktivitet om det blir brukt for mye eller på feil måte. Det er derfor utarbeidet en rekke tiltak lignende bedrifter kan gjøre seg oppmerksom på i slutten av denne masteroppgaven, som fungerer som anbefalinger framfor et rammeverk å følge.» Remote work is increasingly being adopted by companies as an option for their employees. Due to the impact of Covid-19, many businesses implemented remote work to continue their operations. After the pandemic, most companies in the IT industry continued to offer remote work as an option for their employees. However, there is limited understanding of how working from home affects employee productivity compared to working at the office. The objective of this master's thesis is to explore this phenomenon within the IT consulting industry by addressing the following research question: “How does remote work impact the productivity of employees at Sopra Steria in Trondheim?”. To address this research question, three further questions were chosen to provide specific areas of focus for the master's thesis: “How do employees define productivity?”, Which factors related to remote work affect employee productivity?”, and “What motivates employees to utilize remote work?”.
The data in this study was collected using a combination of quantitative and qualitative methods. An exploratory survey and semi-structured in-depth interviews were conducted at Sopra Steria Trondheim, forming the data foundation of this master's thesis. As productivity was not explicitly defined, the data relied on the subjective perception of employees regarding their productivity while working from home.The findings revealed that working from home was generally perceived to have a positive impact on employee productivity, although there was considerable difference in how employees defined and described productivity. The employees identified several factors that positively affected their productivity while working from home. This included reduced commuting time, fewer distractions from colleagues and easier to have meetings. Factors that had a negative impact on productivity included reduced interaction with colleagues and management, feelings of social isolation and loneliness, and difficulties concentrating due to distractions at home.
While the use of remote work proved to be a beneficial tool for employees, it could also have negative consequences if overused or improperly implemented, affecting employee productivity. Therefore, a set of recommendations is provided at the conclusion of this master's thesis, offering guidance to similar companies rather than a prescriptive framework to follow.