Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAarsand, Liselott
dc.contributor.authorHoff, Sander Mathias
dc.date.accessioned2023-09-21T17:20:42Z
dc.date.available2023-09-21T17:20:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146756172:37592018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091211
dc.description.abstractSammendrag Læring er noe som skjer til enhver tid uten at vi nødvendigvis tenker over det. Det er videre en essensiell del av å utvikle nye eller allerede eksisterende ferdigheter, og av det å være idrettsutøver i en prestasjonsgruppe. I toppidretten er balansegangen mellom å ha fokus på utvikling – mestring og prestasjon – resultat en evigvarende dynamikk som både trenere og utøvere må forholde seg til. Formålet med denne undersøkelsen er derfor å se på hvordan trenere forholder seg til denne dynamikken. Hvordan fungerer egentlig lærings- og utviklingsprosessen i en prestasjonsgruppe på høyt nasjonalt nivå? Dette er det sentrale spørsmålet i oppgaven, og problemstillingen har derfor blitt: Hvordan legger trenere til rette for læring og utvikling i prestasjonsgrupper? Oppgaven tar utgangspunkt i et sosiokulturelt læringsperspektiv, der fokuset er på hvordan mennesker lærer i samhandling med andre. Videre vil motivasjonsteori stå sentralt, der både indre og ytre faktorer ansees som viktige påvirkningskrefter. For å undersøke hvordan trenere legger til rette for læring og utvikling blant idrettsutøvere, er det blitt benyttet et kvalitativt forskningsdesign. Her inngår både intervjuer og observasjoner i datamaterialet, hvor intervjuene bærer størst preg på oppgavens helhet. I alt er seks intervjuer gjennomført, samt et observasjonsstudium på 30 dager i en toppklubb fra den norske Eliteserien. En tematisk analyse av innholdet i datamaterialet er videre tatt i bruk for å belyse hva trenerne selv tenker og mener om tematikken. Det er i hovedsak er fire forhold som spiller inn på trenernes tilrettelegging for utøverne: refleksjon, motivasjon, kommunikasjon og mestring. Videre viser det seg at det er forskjell på måten trenere tilnærmer seg tematikken på, ut ifra hvilket nivå utøverne de trener er på. Der talentutviklerne har mest fokus på utviklingsprosessen til utøverne, fremstår det som at trenerne med både erfaring fra nasjonal og internasjonal toppfotball legger mere vekt på resultatene som framkommer av utviklingen. Det kan dermed tenkes at det denne forskjellen stammer fra at toppidretten er mer resultatorientert enn det talentutviklingen er. Videre framkommer det også hvordan pedagogiske grep som tilrettelegging tas i bruk, og ser ut til å være en sentral del av lærings- og utviklingsprosessen til utøverne.
dc.description.abstractAbstract Learning is something that occurs continuously without us necessarily being aware of it. It is also an essential part of developing new or existing skills and being an athlete in a performance group. In elite sports, the balance between focusing on development and mastery, and performance and results, is an ongoing dynamic that both coaches and athletes must navigate. The purpose of this study is to examine how coaches manage this dynamic. How does the learning and development process actually function within a high-level national performance group? This is the central question of the thesis, and the research question is therefore: How do coaches facilitate learning and development in performance groups? The study is based on a sociocultural learning perspective, focusing on how individuals learn in interaction with others. Motivation theory plays a significant role, considering both internal and external factors as important influences. To investigate how coaches facilitate learning and development among athletes, a qualitative research design has been employed. The data collection includes interviews and observations, with interviews being the primary source of data. A total of six interviews have been conducted, along with a 30-day observational study in a top club from the Norwegian Eliteserien. A thematic analysis of the data has been used to illuminate the coaches' thoughts and perspectives on the topic. Four main factors contribute to how coaches facilitate for the athletes: reflection, motivation, communication, and self-efficacy. Furthermore, it is evident that coaches approach the topic differently depending on the level of the athletes they are coaching. Talent developers focus more on the athletes' developmental process, while coaches with experience from national and international top football place more emphasis on the results that arise from the development. This difference may stem from the fact that elite sports are more result-oriented than talent development. Additionally, the study highlights the use of pedagogical strategies and their role in the athletes' learning and development process.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Vi er her for utøverne" En kvalitativ studie om læring, utvikling og prestasjon i idrett
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel