Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKeitsch, Martina
dc.contributor.advisorVeisdal, Jørgen
dc.contributor.authorKlæstad, Ole Petter
dc.contributor.authorStrand, Øyvind Mathias
dc.date.accessioned2023-09-21T17:20:13Z
dc.date.available2023-09-21T17:20:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146422078:32011904
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091194
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMed fremveksten av store teknologi-og tjenesteleverandører som har benyttet seg av  plattformmodeller for eksponentiell skalering og verdiskapning – har plattformfenomenet de siste to tiårene fått stor oppmerksomhet innen forskning. Til tross for at mange plattformsystemer er avhengig av godt designede tjenester og digitiale grensesnitt for å håndtere sin komplekse natur og lykkes over tid – har forskningen i liten grad fokusert på teoretiske og praktiske tilnærminger for å utvikle dem. Gjennom samhandlingen mellom ulike aktører som plattformer fasiliterer for, ligger et enormt potensiale for innovasjon og verdiskapning. Dette fordi de kan dra nytte av et enormt momentum som ligger latent i store nettverk. Med nettverkseffekter som oppstår på plattformer kan hver n-te bruker av en plattform tilføre stor verdi til alle andre som er del av plattformens nettverk – dette gir plattformer en unik mulighet til å stimulere effektive verditransaksjoner mellom mennesker og bedrifter ved å senke friksjonen mellom partene.  Det er på tide å sette et designsøkelys over plattformfenomenet og undersøke hvordan disse systemene kan designes for å håndtere ineffektive markeder og potensielt løse flere viktige utfordringer som samfunnet i dag står overfor. Dette krever blant annet at det utvikler seg en sammenhengende litteratur på området generelt – som omfatter et teoretisk og praktisk designperspektiv. Gjennom denne masteroppgaven forsøker vi å gi et bidrag til entreprenører ved å hjelpe dem med å lansere vellykkede plattformer gjennom plattformdesign. Vi presenterer en teoretisk og praktisk tilnærming som kombinerer dyptgående litteraturstudier og et casestudie fordelt på tre deler. Delene adresserer hvert sitt forskningsspørsmål; 1) Hvordan kan man validere økosystem-plattform-aksept, 2) Hvordan kan man validere plattform-aktør-aksept og 3) Hvordan kan man validere plattform-vekstkanal-aksept.  For å svare til disse forskningsspørsmålene legger vi i del 1 frem metoder for å kartlegge platformaktørers motivasjon til å samhandle gjennom en organisert og digital plattformtjeneste. Denne prosessen er viktig for å validere om aktørene ønsker og trenger en plattform for samhandling. I del 2 utvikler vi og validerer et digitalt grensesnitts evne til å fasilitere transaksjoner mellom plattformaktørene – på en måte som imøtekommer deres evner, vilje og forventninger for samhandling. I del 3 – eksperimenterer vi med hvordan plattformer kan dra nytte av nettverkseffekter til å maksimere sitt potensial ved å utnytte verdien som ligger latent i nettverket av plattformaktører. Som et praktisk case har vi tatt utgangspunkt i oppstartsinitiativet Muttu AS. Vårt største bidrag gjennom denne masteroppgaven er å formidle en designdrevet tilnærming med et praktisk case-eksempel som kan hjelpe entreprenører å innovere nye markeder. Dette blant annet ved å legge frem to prosesser for å potensielt kunne dra nytte av nettverkseffekter. Forfatterne har i skrivende stund ikke identifisert litteratur som har betraktet eller beskrevet utvikling av nettverkseffekter fra et nivå som er så visuelt tydelig gjennom designede grensesnittelementer. De fremlagte prosessene gjenstår å testes av andre designere og entreprenører utenfor konteksten av det fremlagte caset
dc.description.abstractWith the rise of comprehensive technology and service providers that have leveraged platform models for exponential scaling and value creation, the phenomenon of platforms has garnered significant attention in research over the past two decades. However, the theoretical and practical approaches for developing well-designed platform systems have yet to receive much focus. The interaction between different actors facilitated by platforms holds enormous potential for innovation and value creation, tapping into the latent momentum of large networks. Network effects arising on platforms enable each nth user to add significant value to all others within the platform's network, offering a unique opportunity to stimulate efficient value transactions by reducing friction between parties. It is time to shed light on the platform phenomenon from a design perspective and examine how these systems can be designed to address inefficient markets and potentially solve critical societal challenges. Facilitating this requires developing coherent literature encompassing a theoretical and practical design perspective. In this master's thesis, we aim to contribute to entrepreneurs by assisting them in launching successful platforms through platform design. We present a theoretical and practical approach that combines an in-depth literature review and a three-part case study. Each part addresses a specific research question: 1) How can ecosystem-platform acceptance be validated? 2) How can platform-actor acceptance be validated? 3) How can platform-growth channel acceptance be validated? To answer these research questions, in Part 1, we propose methods to assess platform actors' motivation to engage through an organized and digital platform service. This process is crucial for validating whether actors desire and require a platform for interaction. In Part 2, we develop and validate the ability of a digital interface to facilitate transactions among platform actors in a manner that aligns with their capabilities, willingness, and expectations for interaction. In Part 3, we experiment with how platforms can leverage network effects to maximize their potential by harnessing the latent value within the network of platform actors. As a practical case, we focus on the startup initiative Muttu AS. Our main contribution through this master's thesis is to present a design-driven approach with a practical case example that can assist entrepreneurs in innovating new markets, including presenting two processes that potentially harness network effects. The authors have yet to identify literature that has considered or described the development of network effects at a level as visually apparent through designed interface elements. The presented processes remain to be tested by other designers and entrepreneurs outside the context of the presented case.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePraktisk tilnærming for tidligfase utvikling- og validering av plattformer med nettverkseffektpotensiale
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel