Show simple item record

dc.contributor.advisorAli Norozi, Sultana
dc.contributor.authorRajaeialmousavi, Setareh
dc.date.accessioned2023-09-19T17:21:01Z
dc.date.available2023-09-19T17:21:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146570930:96866179
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090607
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag I denne masteroppgaven utforskes oppfatninger og erfaringer fra nyankomne flerkulturelle elever rundt begrepet inkludering. Inkludering er et sentralt begrep i spesialpedagogikken. Det handler om å gi alle elever mulighet til å delta fullt ut i skolens læringsmiljø, uavhengig av deres individuelle behov eller forskjeller. For flerkulturelle elever kan dette være spesielt utfordrende på grunn av de unike kulturelle, språklige og til tider økonomiske barrierene de kan møte. Innenfor rammen av spesialpedagogikk har jeg søkt å fremme forståelse for hvordan disse elevene selv opplever inkludering i skolen, muligheter for aktiv deltakelse, medvirkning i undervisningen, fellesskap og en positiv læringserfaring. Holdninger lærere og elever har til flerkulturelle elever er et sentralt og viktig tema. Dette er relevant fordi holdninger uttrykkes gjennom handlinger, som igjen påvirker hvordan flerkulturelle elever møtes av andre. Forskningsprosjektets problemstilling er: Hvordan opplever nyankomne flerkulturelle elever inkludering i ungdomsskolen, med utgangspunkt i holdninger til lærere og andre medelever? Teoretisk sett støtter jeg meg på ulike perspektiver knyttet til flerkulturelle skoler, der holdninger lærere og elever har til flerkulturelle elever utgjør et sentralt og viktig tema. Dette innebærer ulike perspektiver på den flerkulturelle skolen som består av både problemorientert og ressursorienterte skole som er inspirert fra Hauge (2007). Inkluderingsbegrepet blir hovedsakelig forstått i lys av hvordan Haug (2014) dekonstruerer det. På denne måten får vi innsikt i hvordan et utvalg nyankomne flerkulturelle elever opplever inkludering i ungdomskoler. For å belyse problemstillingen benyttet jeg meg av intervju som en kvalitativ forskningsmetode, med en fenomenologisk tilnærming. Semistrukturerte intervjuer ble gjennomført med fire flerkulturelle elever fra to forskjellige ungdomsskoler, som nylig har ankommet Norge. Resultatene indikerer at informantene har ulike oppfatninger om inkludering, noe som understreker en utfordring i det norske skolesystemet. Det er viktig at både lærere og elever, både norske og flerkulturelle, forstår og forholder seg til de ulike kulturene i skolen for å fremme inkludering. Generelt opplever informantene gode muligheter for samarbeid og inkludering i undervisningen, samt mestring og positive opplevelser i klasserommet. Imidlertid kommer det frem at noen elever kan falle utenfor, uten å dra nytte av de gode mulighetene som finnes. Dette kan skyldes ekskluderende faktorer i fellesskapet som elevenes egne holdning, innstilling til faget, mangel på økonomiske ressurser, samt holdningene til lærere og medelever. Det er sannsynligvis en kombinasjon av alle disse faktorene. Studien belyser betydningen av lærernes rolle og deres arbeid med holdningskomponenter, samt behovet for en ressursorientert tilnærming og hensyn til alle elevers behov og bakgrunn. For å skape et inkluderende miljø, er det viktig at lærere er bevisste på sine egne holdninger og jobber aktivt for å fremme respekt, empati og forståelse for ulikheter og likheter blant elever. Men lærernes innsats alene er ikke nok. Elever, både norske og flerkulturelle, spiller også en viktig rolle i inkluderingen. Dette henger sammen med hvordan de forstår og forholder seg til ulike kulturer og mangfoldet i skolen. I spesialpedagogikken er det også viktig å anerkjenne og verdsette den kulturelle mangfoldigheten blant elever, både for å fremme inkludering og for å berike læringsmiljøet for alle elever. Derfor har jeg valgt å fokusere på nyankomne flerkulturelle elever i denne studien, i håp om å bidra til både min egen og leserens kompetanseutvikling innen spesialpedagogikk, med tanke på hvordan vi kan bedre inkludere og støtte nyankomne flerkulturelle elever i skolemiljøet.
dc.description.abstractAbstract In this master's thesis, perceptions and experiences from newly arrived multicultural students regarding the concept of inclusion are explored. Inclusion is a central term in special education. It is about giving all students the opportunity to fully participate in the school's learning environment, regardless of their individual needs or differences. For multicultural students, this can be particularly challenging due to the unique cultural, linguistic, and sometimes economic barriers they may face. Within the framework of special education, I have sought to promote understanding of how these students themselves experience inclusion in school, opportunities for active participation, involvement in teaching, community, and a positive learning experience. The attitudes of teachers and students towards multicultural students is a central and important topic. This is relevant because attitudes are expressed through actions, which in turn affect how multicultural students are met by others. The research question is: How do newly arrived multicultural students experience inclusion in middle school, based on attitudes towards teachers and other students? Theoretically, I rely on different perspectives related to multicultural schools, where the attitudes of teachers and students towards multicultural students constitute a central and important topic. This involves different perspectives on the multicultural school that consists of both problem-oriented and resource-oriented school which is inspired by Hauge (2007). The concept of inclusion is primarily understood in light of how Haug (2014) deconstructs it. In this way, we gain insight into how a selection of newly arrived multicultural students experience inclusion in middle schools. To shed light on the problem, I used interviews as a qualitative research method, with a phenomenological approach. Semi-structured interviews were conducted with four multicultural students from two different middle schools, who recently arrived in Norway. The results indicate that the informants have different perceptions of inclusion, which underscores a challenge in the Norwegian school system. It is important that both teachers and students, both Norwegian and multicultural, understand and relate to the different cultures in the school in order to promote inclusion. Generally, the informants experience good opportunities for collaboration and inclusion in teaching, as well as mastery and positive experiences in the classroom. However, it emerges that some students may fall outside, without taking advantage of the good opportunities that exist. This may be due to exclusionary factors in the community such as the students' own attitude, attitude towards the subject, lack of economic resources, as well as the attitudes of teachers and students. It is probably a combination of all these factors. The study highlights the importance of the teachers' role and their work with attitude components, as well as the need for a resource-oriented approach and consideration of all students' needs and background. To create an inclusive environment, it is important that teachers are aware of their own attitudes and actively work to promote respect, empathy, and understanding of differences and similarities among students. But the teachers' efforts alone are not enough. Students, both Norwegian and multicultural, also play an important role in inclusion. This is related to how they understand and relate to different cultures and diversity in school. In special education, it is also important to recognize and appreciate the cultural diversity among students, both to promote inclusion and to enrich the learning environment for all students. Therefore, I have chosen to focus on newly arrived multicultural students in this study, in the hope of contributing to both my own and the reader's competence development within special education, regarding how we can better include and support newly arrived multicultural students in the school environment.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNyankomne flerkulturelle elevers erfaringer og opplevelser om inkludering i ungdomsskolen.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record