dc.description.abstract | Bygge- og anleggsbransjen står overfor en betydelig mangel på fagarbeidere. Denne utfordringen
forsterkes av høy turnover blant håndverkere. Tap av kompetente ansatte fører til både tap av
verdifull spisskompetanse og økonomiske, samt driftsmessige utfordringer for arbeidsgivere. I
vår masteroppgave tar vi sikte på å bidra med kvalitativ forskning om turnover i bransjen. Vi
undersøker følgende problemstilling: "Hvordan opplever ledere og ansatte i bygge- og
anleggsbransjen turnover?". Problemstillingen er knyttet til to forskningsspørsmål, og hensikten
er å undersøke effektene, ledernes og ansattes oppfatning, samt hvordan turnover er knyttet til
turnoverintensjon. Dette er undersøkt i én spesifikk bedrift som opplever utfordringer knyttet til
turnover.
I masteravhandlingen har vi benyttet oss av et kvalitativt forskningsdesign, og gjennomført totalt
13 intervjuer i samarbeid med casebedriften. Vi har avgrenset studien til to av bedriftens
lokasjoner i Norge, hvor intervjuobjektene er rekruttert fra fire ulike avdelinger. Funn fra
dybdeintervjuene vil utgjøre studiens empiriske fundament, som sammen med relevant teori om
turnover og turnoverintensjon vil danne grunnlaget for studiens analyse.
Våre funn viser at hyppig turnover har betydelig innvirkning på jobbtilfredsheten til gjenværende
arbeidstakere i organisasjonen. Dette skyldes blant annet økt arbeidsbelastning som følge av
redusert bemanning. Turnover skaper også økt arbeid for bedriftens ledere, hvilket i flere tilfeller
resulterer i manglende oppfølging av de ansatte. Dette har igjen en effekt på gjenværende ansattes
jobbtilfredshet. Enkelte ansatte har hatt en positiv opplevelse av turnover da det har åpnet for
karriereutvikling, mens andre opplever manglende progresjon og søker dermed vekstmuligheter
andre steder.
Oppsummert viser våre funn at hyppige utskiftninger har hatt en negativ effekt på jobbtilfredshet,
arbeidsbelastning, relasjoner og karrieremulighet, hvilket har resultert i økt turnoverintensjon
blant flere av bedriftens arbeidstakere. Studiens funn kan bidra til å gi bransjens virksomheter en
dypere innsikt i hvordan turnover kan oppleves for arbeidstakerne, og hvilke effekter fenomenet
kan ha. Ved å sette fokus på rekruttering, lederskap, karrieremuligheter og organisasjonskultur,
kan bedrifter i bygge- og anleggsbransjen skape et mer tilfredsstillende arbeidsmiljø og redusere
turnoverintensjon blant ansatte. Dette kan i større grad bidra til å beholde kompetente ansatte. | |
dc.description.abstract | The construction industry is facing a significant shortage of skilled workers. This challenge is
exacerbated by high turnover among craftsmen. The loss of competent employees leads to both
the loss of valuable expertise, economic as well as operational challenges for employers. In our
master's thesis, we aim to contribute qualitative research on turnover in the industry. We
investigate the following: "How do managers and employees in the construction industry
experience turnover?". The thesis question is linked to two research questions, and the purpose is
to explore the effects, perceptions of managers and employees, and how turnover is related to
turnover intention. This is examined in a specific company facing turnover-related challenges.
In our study, we have used a qualitative research design and conducted a total of 13
interviews in collaboration with the case company. We have delimited the study to two locations
of the company in Norway, where the interviewees have been recruited from four different
departments. Findings from the in-depth interviews will constitute the empirical foundation of the
study, which, together with relevant theory on turnover and turnover intention, will form the
basis for the study's analysis.
Our findings show that frequent turnover has a significant impact on job satisfaction
among the remaining employees in the organization. This is due, among other things, to
increased workloads resulting from reduced staffing. Turnover also creates increased work for the
company's managers, which, in several cases, leads to a lack of follow-up for the employees.
This, in turn, affects the job satisfaction of the remaining employees. Some employees have had a
positive experience with turnover as it has opened up opportunities for career development, while
others experience a lack of progression and therefore seek growth opportunities elsewhere.
In summary, our findings indicate that frequent turnover has had a negative effect on job
satisfaction, workloads, relationships, and career opportunities, resulting in increased turnover
intention among several of the company's employees. The findings of the study can contribute to
providing the industry's businesses with a deeper understanding of how turnover can be
experienced by employees and the effects it can have. By focusing on recruitment, leadership,
career opportunities, and organizational culture, companies in the construction industry can create
a more satisfying work environment and reduce turnover intention among employees. This can
more effectively contribute to retaining skilled employees. | |