Opplevelsen av turnover i bygge- og anleggsbransjen
Abstract
Bygge- og anleggsbransjen står overfor en betydelig mangel på fagarbeidere. Denne utfordringenforsterkes av høy turnover blant håndverkere. Tap av kompetente ansatte fører til både tap avverdifull spisskompetanse og økonomiske, samt driftsmessige utfordringer for arbeidsgivere. Ivår masteroppgave tar vi sikte på å bidra med kvalitativ forskning om turnover i bransjen. Viundersøker følgende problemstilling: "Hvordan opplever ledere og ansatte i bygge- oganleggsbransjen turnover?". Problemstillingen er knyttet til to forskningsspørsmål, og hensiktener å undersøke effektene, ledernes og ansattes oppfatning, samt hvordan turnover er knyttet tilturnoverintensjon. Dette er undersøkt i én spesifikk bedrift som opplever utfordringer knyttet tilturnover.
I masteravhandlingen har vi benyttet oss av et kvalitativt forskningsdesign, og gjennomført totalt13 intervjuer i samarbeid med casebedriften. Vi har avgrenset studien til to av bedriftenslokasjoner i Norge, hvor intervjuobjektene er rekruttert fra fire ulike avdelinger. Funn fradybdeintervjuene vil utgjøre studiens empiriske fundament, som sammen med relevant teori omturnover og turnoverintensjon vil danne grunnlaget for studiens analyse.
Våre funn viser at hyppig turnover har betydelig innvirkning på jobbtilfredsheten til gjenværendearbeidstakere i organisasjonen. Dette skyldes blant annet økt arbeidsbelastning som følge avredusert bemanning. Turnover skaper også økt arbeid for bedriftens ledere, hvilket i flere tilfellerresulterer i manglende oppfølging av de ansatte. Dette har igjen en effekt på gjenværende ansattesjobbtilfredshet. Enkelte ansatte har hatt en positiv opplevelse av turnover da det har åpnet forkarriereutvikling, mens andre opplever manglende progresjon og søker dermed vekstmuligheterandre steder.
Oppsummert viser våre funn at hyppige utskiftninger har hatt en negativ effekt på jobbtilfredshet,arbeidsbelastning, relasjoner og karrieremulighet, hvilket har resultert i økt turnoverintensjonblant flere av bedriftens arbeidstakere. Studiens funn kan bidra til å gi bransjens virksomheter endypere innsikt i hvordan turnover kan oppleves for arbeidstakerne, og hvilke effekter fenomenetkan ha. Ved å sette fokus på rekruttering, lederskap, karrieremuligheter og organisasjonskultur,kan bedrifter i bygge- og anleggsbransjen skape et mer tilfredsstillende arbeidsmiljø og redusereturnoverintensjon blant ansatte. Dette kan i større grad bidra til å beholde kompetente ansatte. The construction industry is facing a significant shortage of skilled workers. This challenge isexacerbated by high turnover among craftsmen. The loss of competent employees leads to boththe loss of valuable expertise, economic as well as operational challenges for employers. In ourmaster's thesis, we aim to contribute qualitative research on turnover in the industry. Weinvestigate the following: "How do managers and employees in the construction industryexperience turnover?". The thesis question is linked to two research questions, and the purpose isto explore the effects, perceptions of managers and employees, and how turnover is related toturnover intention. This is examined in a specific company facing turnover-related challenges.
In our study, we have used a qualitative research design and conducted a total of 13interviews in collaboration with the case company. We have delimited the study to two locationsof the company in Norway, where the interviewees have been recruited from four differentdepartments. Findings from the in-depth interviews will constitute the empirical foundation of thestudy, which, together with relevant theory on turnover and turnover intention, will form thebasis for the study's analysis.
Our findings show that frequent turnover has a significant impact on job satisfactionamong the remaining employees in the organization. This is due, among other things, toincreased workloads resulting from reduced staffing. Turnover also creates increased work for thecompany's managers, which, in several cases, leads to a lack of follow-up for the employees.This, in turn, affects the job satisfaction of the remaining employees. Some employees have had apositive experience with turnover as it has opened up opportunities for career development, whileothers experience a lack of progression and therefore seek growth opportunities elsewhere.
In summary, our findings indicate that frequent turnover has had a negative effect on jobsatisfaction, workloads, relationships, and career opportunities, resulting in increased turnoverintention among several of the company's employees. The findings of the study can contribute toproviding the industry's businesses with a deeper understanding of how turnover can beexperienced by employees and the effects it can have. By focusing on recruitment, leadership,career opportunities, and organizational culture, companies in the construction industry can createa more satisfying work environment and reduce turnover intention among employees. This canmore effectively contribute to retaining skilled employees.