Show simple item record

dc.contributor.advisorBang Svendsen, Stine Helena.
dc.contributor.authorRørelv, Lene.
dc.date.accessioned2023-09-18T17:19:52Z
dc.date.available2023-09-18T17:19:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147067705:39521228
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090199
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan lærere kan gjennomføre seksualundervisning som kan være både hjelpende og forebyggende for elever som har blitt utsatt for seksuelle overgrep. Formålet med oppgaven har vært å belyse hvordan lærerveiledninger instruerer lærere til undervisning og læring, som kan være både hjelpende og forebyggende for utsatte barn. Problemstillingen som har vært grunnlaget for studien er som følger: Hvordan blir lærere veiledet gjennom ulike læreverk til å gjennomføre seksualundervisning som kan være både hjelpende og forebyggende for elever som har blitt utsatt for seksuelle overgrep? For å svare på denne problemstillingen har jeg benyttet meg av kvalitativ dokumentanalyse av ulike lærerveiledninger, som har dannet grunnlaget for empirien til denne studien. Videre har jeg benyttet meg av tematisk analyse, for å se hva veiledningene kan fortelle oss. Denne problemstillingen har jeg belyst og drøftet ved hjelp av Aasland og Skundberg sitt perspektiv på barns seksualitet, og Hoveid et al. sitt perspektiv på undervisning og læring knyttet til praktisk og teoretisk kunnskap. Gjennom en tematisk analyse av empirien var det spesielt to tema som utpekte seg, «hemmeligheter» og «seksuelle overgrep». I det første temaet presenterer jeg hvordan hemmeligheter ofte kan knyttes til seksuelle overgrep, og voksne som snakker med barn om hemmeligheter, kan bidra til at barn enklere og raskere forteller en voksen om sine opplevelser. Videre viser det andre temaet at barn må få kunnskap om hva seksuelle overgrep er. De må få vite at seksuelle overgrep er noe som foregår, som kan påvirke barn til å tørre og fortelle en voksen om seksuelle overgrep. Studien konkluderer med at seksualundervisning for barn må vektlegges i skolen, og bli en naturlig del av læreres hverdag.
dc.description.abstractIn this master's thesis, I investigate how teachers can implement sexual education that can be both helpful and preventive for pupils who have experienced sexual abuse. The purpose of the thesis is to illuminate how teacher’s guides instruct teachers in teaching and learning, which can be both helpful and preventive for vulnerable children. The main question, which has been the foundation for this study, is: How are teachers guided through various teacher’s guide to implement sexual education that can be both helpful and preventive for pupils who have experienced sexual abuse? To answer this question, I have used qualitative document analysis of various teacher guides, which have formed the empirical basis for the study. In addition, I have used thematic analysis, to see what the guides can tell us. I have illuminated and discussed the main question using Aasland and Skundberg’s perspective on children’s sexuality, and Hoveid et al.’s perspective on teaching and learning linked to practical and theoretical knowledge. Through a thematic analysis of the empirical data, two topics stood out: «secrets» and «sexual abuse». In the first topic, I present how the topic «secrets»can be linked to sexual abuse, and how adults can help children to talk about their experiences by having conversations with them about secrets. In addition, the second topic «sexual abuse» shows that children need to acquire knowledge about what sexual abuse is and its occurrence, which can influence children to tell an adult about sexual abuse. Focus on sex education for children must be emphasized in schools and become a natural part of teachers’ everyday life.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn barndom preget av overgrep, kan vare livet ut
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record