Den skjulte vansken i skolen
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3864]
Abstract
Tematikken for denne studien er innenfor et spesialpedagogisk perspektiv, og vil ta for seg de innagerende elevene i skolen og hvilke erfaringer lærere har med å ivareta dem i skolen. Formålet for denne studien vil derfor å bidra med økt kunnskap rundt de innagerende elevene. Forhåpentligvis vil ikke dette kun hjelpe disse innagerende elevene, men også lærere. Problemstillingen for å belyse studiens formål er: Hvilke erfaringer har lærere med å ivareta elever med innagerende atferd slik at de opplever et trygt og godt læringsmiljø på skolen?
For å best svare på denne problemstillingen gikk jeg for en kvalitativ tilnærming som metode. Jeg gjennomførte tre dybdeintervju med tre lærere som jobber som kontaktlærer i grunnskolen. Alle disse tre lærerne jobber på forskjellige trinn og har alle erfaring med innagerende atferd. Jeg hadde tre tema for intervjuene: innagerende atferd, omsorg og anerkjennelse, begrensninger og muligheter, og lærerens praksis. Det var disse områdene jeg ville utforske mer og på denne måten fikk lærerne synliggjort sine tanker rundt disse tematikkene. Dybdeintervjuene ble deretter transkribert, kodet og analysert. De hovedtemaene som jeg derfor opplevde som dekkende og relevante for studiens problemstilling ble: den skjulte vansken, omsorg, trygghet og anerkjennelse.
Funnene viser hvordan disse tre lærerne opplever innagerende elever i skolen, nemlig som stille, usikker, ensom og sårbar. Et overordnet funn fra analysen var å legge til rette for at de innagerende elevene opplever trygghet på skolen, hvor inkludering står sentralt. For å skape denne tryggheten er omsorg, og både faglig og sosial anerkjennelse, viktige faktorer for disse lærerne. De vektlegger betydningen av et inkluderende klassemiljø hvor alle blir akseptert og verdsatt for den de er. Hovedfunnene var det å danne en god relasjon, anerkjenne, etablere trygghet og legge til rette for at eleven har et godt psykososialt miljø. Dette er elementer i skolen som er viktig i møte med alle elever, uansett forutsetninger, atferd og personlighet. Skolen er pliktig å etablere trygge rammer og tilpasse opplæringen for alle uansett behov. Disse tre lærernes erfaringer vil i denne studien bli drøftet opp mot hverandre og teori. The topic of this study is within a special pedagogy perspective, focusing on students who show internalizing behavior in schools and what experiences teachers have in taking care of them. The purpose of this study is to contribute to increased knowledge about students with internalizing behavior. Hopefully, this will not only help these inclusive students but also teachers. The research question to address this problem is: What experiences do teachers have in accommodating students with internalized behavior so that they experience a safe and positive learning environment at school?
To best answer my research question, I chose a qualitative approach as the method. I conducted three in-depth interviews with three teachers that works in primary schools. All three teachers work at different grade levels and have experience with internalized behavior. I had three themes for the interviews: internalized behavior, caring and recognition, limitations and possibilities, and the teachers’ practice. These were the areas I wanted to explore further. By choosing a qualitative approach it allowed the teachers to express their thoughts and experiences surrounding these topics. The interviews were then transcribed, coded, and analysed. The main themes that I found to be comprehensive and relevant to the study’s purpose after the analysis, were the hidden challenge, caring, security, and recognition.
The findings show how these three teachers perceive students with internalized behavior in schools. The most common descriptions being quiet, uncertain, lonely, and vulnerable. A key finding from the analysis was the importance of creating a sense of security for students with internalized behavior at school, a key word being inclusion. In establishing this sense of security, care and both academic and social recognition, were important factors for these teachers. They emphasize the significance of an inclusive classroom environment where everyone is accepted and valued for who they are. The main findings were the importance of building a good relationship, recognizing, establishing security, and creating a positive psychosocial environment for the students. These elements in schools are crucial for all students, regardless of their conditions, prerequisite, behavior, and personality. Schools are obligated to establish a safe environment and adapt education for everyone, regardless of their needs. In this study, these three teachers' experiences with internalized students will be discussed in relation to each other, and theory.