Show simple item record

dc.contributor.advisorEnge, Ole
dc.contributor.authorHolm, Mathilde, Eidem
dc.date.accessioned2023-09-18T17:19:45Z
dc.date.available2023-09-18T17:19:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139328562:34116875
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090194
dc.description.abstractSammendrag I denne studien har det blitt undersøkt hvordan elever på 9.trinn generaliserer i arbeid med en figurmønsteroppgave. Målet med studien er å se på hvilke generaliseringsstrategier elevene tar i bruk, samt å få en noe dypere innsikt i tankegangen som ligger til grunn for deres valg av strategier. Studiens problemstilling er: Hvilke generaliseringsstrategier tar ungdomsskoleelever i bruk i arbeid med en figurmønsteroppgave, og hvordan forklarer gruppene tankegangen bak valget av de ulike generaliseringsstrategiene? Studien har en kvalitativ tilnærming, hvor data ble samlet inn ved at elevene jobbet i grupper, der de sammen skulle løse gitte oppgaver til et figurmønster. I forlengelsen av dette arbeidet, ble det gjennomført gruppeintervjuer med tre av gruppene, for å komme dypere inn i tankegangen bak strategibruken. Utvalget i studien besto totalt av 12 elever, som igjen var delt inn i fire grupper med tre elever per gruppe. Av de fire gruppene som deltok i gruppearbeidet, var det kun tre av gruppene der alle deltakerne samtykket til å bli intervjuet. Løsningsstrategiene gruppene kom frem til skulle presenteres på plakater. Plakatene ble senere samlet inn og analyserte i lys av Lannin (2005) sitt rammeverk for generaliseringsstrategier. Intervjuene ble tatt opp på lydopptak, og transkribert i etterkant. Deretter ble de analysert ved hjelp av en tematisk analyse, der koder og kategorier ikke var forhåndsdefinerte. Resultatene fra disse analysene ga innsikt i tankegangen som lå til grunn for de generaliseringsstrategiene hver enkelt gruppe hadde benyttet. Funnene i studien viser at alle de fem generaliseringsstrategiene fra Lannin (2005) sitt rammeverk ble tatt i bruk i arbeidet med den lineære figurmønsteroppgaven. Tre av fire grupper benyttet seg både av ikke-eksplisitte og eksplisitte generaliseringsstrategier. Ei av gruppene brukte eksplisitt generaliseringsstrategi på alle oppgavene. I analysene av intervjutranskripsjonene ble de tre hovedkategoriene; forenklinger, formel og visualisering, utarbeidet. I tillegg kom det frem av analysene at alle gruppene leter etter system for å løse oppgavene til figurmønsteret, system er derfor en kjernekategori i denne studien. Denne kategorien knytter resultatene fra plakatene og intervjuene sammen.
dc.description.abstractAbstract This study investigates how 9th-grade students generalize when working on figure pattern tasks. The primary aim is to explore the generalization strategies employed by the students and gain a deeper understanding of the underlying thought processes guiding their strategy choices. The research question for this study is: What generalization strategies do secondary school students utilize in figure pattern tasks, and how do the groups explain the rationale behind their chosen strategies? A qualitative approach was adopted, where data was collected through group work sessions, during which students collaborated to solve assigned figure pattern tasks. In addition, group interviews were conducted with three of the groups to gain deeper insights into the thought processes underlying their strategy usage. The study sample consisted of a total of 12 students, divided into four groups with three students per group. Among the four groups participating in the group work, only three groups had all participants consenting to be interviewed. The solution strategies developed by the groups were presented on posters. Subsequently, the posters were collected and analyzed using Lannin's (2005) framework for generalization strategies. The interviews were audio recorded and transcribed, and a thematic analysis was performed without predefined codes and categories. The results of these analyses provided insights into the underlying thought processes guiding the generalization strategies employed by each group. The findings of this study demonstrate that all five generalization strategies outlined in Lannin's (2005) framework were employed in solving the linear figure pattern tasks. Three out of four groups utilized both non-explicit and explicit generalization strategies. One group exclusively employed explicit generalization strategies for all tasks. The analysis of interview transcripts revealed the use of three main categories: simplifications, formulas and visualization. Additionally, the analysis show that all groups sought a systematic approach to solving the figure pattern tasks, making system a core category in this study. This category establishes a connection between the results obtained from the posters and the interviews.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUngdomskoleelevers generaliseringsstrategier i møte med firgurmønster.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record