Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDahl, Thomas
dc.contributor.authorOlaisen, Kari-Ann
dc.date.accessioned2023-09-16T17:19:18Z
dc.date.available2023-09-16T17:19:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147332668:50864047
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089894
dc.description.abstractDe siste årene er det publisert mye forskning om læring i profesjonsfellesskap, og samtidig viser nyere studier at det ikke er så lett å få til i praksis. Det er derfor interessant å finne ut hva lærere og skoleledere egentlig legger i læringsbegrepet. Denne studien ønsker å få kunnskap om hvordan lærere og skoleledere oppfatter kollektiv læring i skolen. Hovedproblemstillinga er hva kollektiv læring innebærer for lærere og ledere og gjennom to forskningsspørsmål prøver jeg å finne hvilke faktorer som er viktig for å få til kollektiv læring i praksis og hvilken betydning lærere og ledere har for å få til kollektiv læring. I oppgaven er et sosiokulturelt læringssyn den bærende forståelsen av hvordan vi lærer, både individuelt og i fellesskapet, der dialog og samhandling utgjør viktige elementer. Andre sentrale perspektiver i studien er organisasjonslæring og en dynamisk forståelse av organisasjoner, der det er endringer i samspillet som skaper organisasjonsendringer. Jeg bruker to modeller for å forklare rammefaktorer som kan skape forståelse for kollektiv læring og lener meg også på nyere norsk forskning om læreres læring i profesjonsfellesskapet. Studiens empiriske materiale bygger på kvalitative gruppeintervju med lærere og skoleledere fra en skole. Deres perspektiv på læring, samt faktorer de ser som betydningsfull presenteres, kategorisert i tre hovedkategorier og drøftes opp mot det teoretiske rammeverket. Funn i studien viser at lederne har et sosiokulturelt perspektiv på læring og vektlegger at læring skjer i dialog og samspill. De ser med et overordnet blikk på læring, der læring handler om skolens utvikling og endring av praksis. Studien viser videre at lærerne har et sosialt kognitivt perspektiv på læring, der observasjon og deling av praksis er inngangen til læring. De har et nærsynt blikk; læring handler om deres individuelle læringsprosesser i fellesskapet. Begge gruppene ønsker prosesser med høy grad av involvering og samskaping. Samtidig fører deres ulike syn på læring også til ulik forventning om hva læringsprosesser, og da særlig dialogen, i det profesjonelle læringsfellesskapet består av. Den viktigste konklusjonen i studien er derfor at lærere og ledere har ulike læringssyn og at de også oppfatter kollektiv læring ulikt. Videre i studien trer det fram noen viktige roller både lærere og ledere har for å skape kollektiv læring. Funn viser at både lærere og ledere spiller en stor rolle i å utvikle kollektiv læring, og kvalitet på dialog og involvering ser ut til å ha en sentral rolle. Lærere har en viktig rolle som profesjonell, der de med utforskning tilnærmer seg egen og andres praksis og i samspill utfordrer hverandres antakelser. I rollen som medskaper kan læreren være aktivt med på å definere visjoner og mål, og å lede utviklingsprosesser ved skolen. Dette krever samtidig at de løfter blikket og bruker forskning og refleksjon i møte med andres ideer. Lederens rolle som designer for læringsprosesser innebærer å bygge tillit og gode relasjoner, skape varierte læringsdesign, samt sette søkelys på praksisnære elevperspektiv i læringsprosesser. Som brobygger inviterer lederen læreren til bordet, og ved bruk av et distribuert lederskap får læreren ansvar og i fellesskap leder de læringsprosesser i skolen.
dc.description.abstractIn recent years, a lot of research has been published on learning in professional communities. However, recent studies also show that it is not as easy to achieve in practice. Therefore, it is interesting to find out what teachers and school leaders actually mean when they talk about learning. This study aims to gain knowledge about how teachers and school leaders perceive collective learning in schools. The main research question is what collective learning entails for teachers and leaders, and through two research questions, I am trying to determine the key factors for achieving collective learning in practice and the significante of teachers and leaders in achieving collective learning. In the thesis, a socio-cultural view of learning is the underlying understanding of how we learn, where dialogue and interaction are important elements, both individually and within the community. Other key perspectives in the study are organizational learning and a dynamic understanding of organisations, where changes in the interaction create organizational changes. I use two models to explain framework factors that can facilitate collective learning and also draw on recent Norwegian research on teachers' learning in the professional communities. The empirical material for the study is based on qualitative group interviews with teachers and school leaders from one school. Their perspectives on learning, as well as the factors they consider significant, are presented and categorized into three main categories, and discussed in relation to the theoretical framework. Findings from the study show that the leaders have a sociocultural perspective on learning and emphasizes that learning occurs through dialogue and interaction. They take an overall view of learning, where learning is about the development of the school and the change in practice. The study further reveals that the teachers have a social cognitive perspective on learning, where observation and sharing of practice are the entry points to learning. They have a short-sighted view; learning is about their individual learning processes within the community. Their different views on learning also lead to different expectations regarding what learning processes, especially the dialogue in the professional learning community, consists of. The main conclusion of the study is that teachers and school leaders have different perspectives on learning and they also perceive collective learning differently. Furthermore, the study highlights some important roles that both teachers and leaders have in promoting collective learning. Findings indicate that both teachers and leaders play a signitficate role in developing collective learning, and the quality of dialogue and involvement appears to have a central role. Teachers have an important role as professionals, where they approach their own and others' practice through exploration, challenging each other's assumptions through interaction. In the role of co-creator, the teacher can actively contribute to defining visions and goals, and lead development processeses at the school. However, this requires them to broaden their perspective and use research and reflection when encountering others` ideas. The leader's role as a designer for learning processes involves building trust and good relationships, creating diverse learning designs, and focusing on practice-based student perspective in learning processes. As a bridge builder, the leader invites the teacher to the table, and by using a distributed leadership, the teacher is given responsibility, and together they lead learning processeses. 
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKollektiv læring- forskjellig for lærere og ledere?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel