Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNielsen, Brita Fladvad
dc.contributor.advisorAndersen, Ming Unn
dc.contributor.advisorReed, Nina Petersen
dc.contributor.advisorHøiseth, Marikken
dc.contributor.authorKvassheim, Hedvig Bjørnsdatter
dc.date.accessioned2023-09-14T17:20:02Z
dc.date.available2023-09-14T17:20:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146422078:35267395
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089595
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker hvordan NTNU kan styrke sitt forebyggende og helsefremmende arbeid for å forbedre studenters livskvalitet gjennom en systemorientert designtilnærming. Oppgaven er en del av forskningsprosjektet, StudyWell, som har som mål å styrke den psykiske helsen blant studenter ved NTNU i Trondheim og Gjøvik. Dagens psykiske helsesituasjon er sammensatt og kompleks. Oppgavens litteraturgjennomgang viser at studenters psykiske helse stadig blir dårligere, men den viser også hva som gjør at studenter opplever god livskvalitet. Likevel er det utfordrende å forstå hvilke tiltak som faktisk forbedrer livskvaliteten til studenter, og hvilke som kan forhindre at psykisk uhelse utvikler seg. Videre er det behov for å forstå hvilken rolle universitetene kan spille i dette arbeidet, samt betydningen nettverk og sosiale relasjoner har for studenters psykiske helse. Oppgaven identifiserer også at studieveiledningstilbudet har potensial til å forebygge psykisk uhelse, samt styrke studenters autonomi i hverdagen. For å undersøke sammenhengen mellom relasjonell velferd og tjenestedesign, benytter oppgaven en systemorientert designtilnærming. Kvalitativ metode, samskaping, gigamapping og andre tjenestedesignmetoder, brukes for å forstå dagens psykiske helsesituasjon blant studenter ved NTNU i Trondheim. Hovedfokuset er å forstå relasjoner og roller i studentenes nettverk. Videre brukes Design Thinking og Future Thinking for å utforske og reflektere over potensielle systemiske forbedringer i fremtidens psykiske helsesituasjon. Basert på litteraturgjennomgangen, metodebruken og innsiktsarbeidet, undersøker oppgaven hvordan NTNU kan ta større ansvar for å forbedre studentenes livskvalitet gjennom å styrke studieveiledningstilbudet. Dette inkluderer tiltak som omhandler kommunikasjon av studieveilederrollen, formidling og visualisering av studenters nettverk i studiemiljøet, samt en plattform for verktøy og erfaringsdeling for studieveiledere. I tillegg illustreres ulike fremtidige scenarier gjennom historiefortelling for å vise hvordan det psykiske helsetilbudet ved NTNU potensielt kan se ut i fremtiden. Konklusjonen er at en systemorientert designtilnærming er svært nyttig for å forstå dagens psykiske helsesituasjon blant studenter. Denne tilnærmingen viser seg å være effektiv i utviklingen av konkrete tiltak som kan bidra til å forbedre studentenes livskvalitet. Ved bruk av en systemorientert designtilnærming har oppgaven kunnet utforske og utvikle helsefremmende og forebyggende tiltak i studiemiljøet. Videre er denne tilnærmingen også nyttig når det gjelder refleksjoner og undersøkelser av hvordan studentvelferden ved utdanningsinstitusjoner kan se ut i fremtiden. En helhetlig og relasjonsorientert tilnærming har derfor bidratt til en økt forståelse for et komplekst felt, og hva som kan gjøres for å forbedre den psykiske helsesituasjonen på ulike nivåer.
dc.description.abstractThis master’s thesis explores how NTNU can strengthen its preventive and health-promoting work to improve students’ quality of life through a systems oriented design approach. The thesis is part of the research project StudyWell, which aims to enhance the mental health among students at NTNU in Trondheim and Gjøvik. The current mental health situation among students is complex. The literature review in the thesis reveals a decline in students’ mental well-being, but it also highlights what contributes to students experiencing good quality of life. However, the challenge lies in understanding which interventions effectively enhance students’ quality of life and prevent the development of mental health issues. Additionally, there is a need to explore the role universities can play in addressing this issue, as well as the significance of networks and social relationships for students’ mental health. The thesis also identifies that student counseling services have the potential to prevent mental health issues and enhance students’ autonomy in their daily lives. To examine the relationship between relational welfare and service design, the thesis uses a system-oriented design approach. Qualitative methods, Co-creation, Gigamapping and other service design methodologies, are used to understand the current mental health situation among students at NTNU in Trondheim. The main focus is on understanding relationships and roles within the students’ networks. Furthermore, Design Thinking and Future Thinking are used to explore and reflect on potential systemic improvements in the future mental health situation. Based on the literature review, theory, methodology, and insights, the thesis investigates how NTNU can take greater responsibility in improving students’ quality of life by strengthening the student counseling services. This includes measures related to the communication of the role of student counselors, the communication and visualization of students’ networks within the study environment, and a platform for tools and sharing of experiences among student counselors. Furthermore, various future scenarios are illustrated through storytelling to demonstrate how the mental health services at NTNU could potentially look like in the future. In conclusion, a systems oriented design approach is highly valuable in understanding the current mental health situation among students. This approach proves effective in developing concrete measures that can contribute to improving students’ quality of life. By using a systems oriented design approach, the thesis has been able to explore and develop health-promoting and preventive interventions within the study environment. Moreover, this approach facilitates reflections and investigations into the future of student well-being in educational institutions. A holistic and relational approach has therefore contributed to an increased understanding of a complex field, and what can be done to improve the mental health situation at various levels.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn systemorientert designtilnærming for å styrke studenters psykiske helse i studiemiljøet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel