Designing for Sustainable Rural Tourism in Lower Mustang, Nepal
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3089593Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1187]
Sammendrag
Regionen Lower Mustang i Nepal kan karakteriseres som et landlig fjellområde hvor det finnes flere små landsbyer. Økonomien her er først og fremst avhengig av jordbruk, men turisme er også en betydelig inntektskilde. Turistene i dette området dras gjerne mot den unike kulturen og naturen. Kulturen har mange likheter med Tibetanske tradisjoner, og området er omkranset av Himalaya-fjellkjeden. Denne kombinasjonen trekker til seg et bredt spekter av turister, hvor flesteparten er turgåere og pilegrimer. En observert tendens er at turismen hovedsakelig utvikles i tre av områdets landsbyer, mens de resterende landsbyene forblir ukjente for besøkende. Til tross for innbyggernes ønsker om å tiltrekke seg turister, har de enda ikke lyktes med å finne en effektiv måte å gjøre det på. Parallelt, er flere turister interessert i å besøke ukjente steder hvor de kan få unike og autentiske opplevelser, men er uvitende om de aktuelle landsbyene grunnet mangel på informasjon.
Oppgavens mål er å trekke turister til de bortgjemte landsbyene i Lower Mustang på en måte som kommer både lokalsamfunnene og turistene til gode. Vi ønsker å gjøre dette på en bærekraftig måte hvor det skapes jobbmuligheter og inntekter for lokalsamfunnene, samtidig som den lokale kulturen bevares. Prosjektet sin hovedmålgruppe er derfor en liten gruppe turister som ønsker unike opplevelser på avsidesliggende steder, såkalt “opplevelsesturister”. Målet er dermed ikke å tiltrekke et stort antall turister, men å oppnå en kontrollert og gradvis økning i turismen.
Oppgaven bruker metoder fra tjenestedesign og brukersentrert design. Den første delen av prosjektet gikk ut på å bygge et teoretisk fundament som dekker designmetodikk og andre relevante emner, som merkevarebygging, opplevelsesdesign og forretningsmodellteori. Videre gjennomførte vi intervjuer, observasjoner, en spørreundersøkelse og workshopøvelser for å supplere teorien med praktisk innsikt. Hovedfokuset i innsiktsdelen lå imidlertid på en 5-ukers ekskursjon til Nepal. Under turen oppsøkte vi innbyggere, turister og andre med tilknytning til turisme i Lower Mustang. Feltarbeidet innebar intervjuer, observasjoner og testing av konsept. Målet med innsiktarbeidet var å kunne utvikle et konsept som trekker turister til de mindre landsbyene uten å virke ødeleggende på lokal kultur og hverdagsliv.
Som et svar på den manglende informasjonen om landsbyene, de lokales ønske om flere besøkende, og turistenes ønske om unike opplevelser, utviklet vi et konsept for en tursti. Konseptet omfatter en digital plattform, merkevarestrategi, opplevelser på stedet og en forretningsmodell, med et samlet mål om å trekke besøkende til de avsidesliggende landsbyene. Den digitale plattformen og merkevarestrategien skal informere turister om hva slags opplevelser som finnes i Lower Mustang og overbevise dem om å oppsøke disse opplevelsene. Etter ankomst kan besøkende nyte opplevelsene på stedet, som må leve opp til forventningene de har fått fra nettsiden. Videre sikter forretningsmodellen på å skape fordeler for lokalsamfunnet i det lange løp ved å lage en gjennomførbar implementeringsplan. Realisering av turstien og den tilhørende strategien kan føre til økte besøkstall, noe som igjen skaper flere jobbmuligheter og potensielt en bedre økonomisk situasjon i landsbyene. I tillegg vil turister få lettere tilgang til unike kulturopplevelser. På denne måten kan vi bidra til å skape et system som gangner både turistene og lokalsamfunnet. Lower Mustang is a rural and remote region in Nepal, characterized by several small mountain villages. The local economy primarily relies on agriculture, supplemented by tourism as a significant source of income. The area’s appeal to tourists lies in its distinct nature and culture. The culture shares many similarities with Tibetan traditions, and the Himalayan mountain range surrounds the area. This combination attracts a broad specter of tourists, where the majority are trekkers and pilgrims. However, most tourist activity evolves around three specific villages, leaving the remaining villages unvisited. Despite the residents’ wishes to attract tourists, they struggle to find an efficient way to do so. Concurrently, some tourists are interested in visiting these secluded villages to get unique and authentic experiences but are unaware of them because of a lack of information.
The thesis objective is to attract tourists to the secluded villages in Lower Mustang in a manner that benefits both the local communities and the incoming tourists. We aim to do so in an economically and socially sustainable way by creating job opportunities and revenue for the local communities while preserving the local culture. Therefore, the project targets a specific group of adventure tourists seeking unique experiences in remote locations. The desirable outcome is, therefore, not to attract many tourists but rather to achieve a controlled and gradual increase in tourism.
The thesis uses methods from service design and human-centered design. During the first part of the project, we built a theoretical fundament covering design methodology and other relevant subjects like branding, visitor experience design, and business model theory. We further conducted interviews, observations, a survey, and workshop exercises in Norway to supplement our theoretical knowledge with practical insights. However, the primary focus of the insight process entailed a 5-week field trip to Nepal. During the trip, we consulted with local villagers, tourists, and other tourism stakeholders in Lower Mustang. The field research involved interviews, observations, and concept testing. Through these activities, we aimed to develop a concept that draws tourists to the secluded villages without damaging the local culture and everyday life.
A hiking trail concept was developed as a response to the lack of information about the secluded villages, the local communities’ desire for visitors, and the tourists’ wish for unique experiences. The concept comprises a digital platform, brand strategy, on-site experiences, and a business model, and it aims to attract visitors to the remote villages. The digital platform and brand strategy strive to inform tourists about the experience opportunities in Lower Mustang and persuade them to seek them out. Upon arrival, visitors can enjoy memorable experiences that must correspond to the expectations made from the website. Furthermore, the business model aspires to create benefits for the local community in the long run by making a feasible implementation plan. By realizing the trail and the surrounding strategy, visitor numbers could increase, resulting in more job opportunities and possibly a better economic situation in the villages. Additionally, tourists would get easier access to unique cultural experiences. Resultively, we could contribute to a system that benefits both locals and tourists.