"Sel? Sel? Plutselig?" En kvalitativ studie av utforskende språklek i et muntlig og sosialt samspill mellom andretrinnselever
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3088983Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
Sammendrag
I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan andretrinnselever utforsker og leker med språket, hvor jeg tar utgangspunkt i en tekstsamtale mellom tre elever i en konkret skrivesituasjon. For å undersøke dette har jeg arbeidet ut fra problemstillingen: Hvordan kommer utforskende språklek til uttrykk i en tekstsamtale mellom tre 2.trinnselever?
Datamaterialet i denne studien omfatter utdrag fra lydopptak av den konkrete tekstsamtalen og observasjoner jeg har gjort som deltakende observatør. For å analysere hvordan den utforskende språkleken kommer til uttrykk i tekstsamtalen har jeg i stor grad fått inspirasjon fra forskningsprosjektene til Daiute (1990) og Zurcher og Stefanski (2022), hvor de har utarbeidet ulike kategoriseringer av lek. Disse kategoriene har vært utgangspunktet for utviklingen av analyseverktøyet som jeg har benyttet meg av i min studie.
Sentralt i arbeidet står også sammenhengen mellom elevenes utforskende språklek og det muntlige, sosiale samspillet mellom elevene. På bakgrunn av dette vil Vygotskijs (1986) sosiokulturelle forståelse av læring være et viktig teoretisk perspektiv i denne studien. I forlengelse av dette er muntlighet, som en del av en utvidet forståelse av tekstbegrepet, også sentralt i denne studien. Tekstsamtalen jeg har studert og analysert i studien er en del av et iscenesatt skriveoppdrag, og derfor er dette også et tema jeg har diskutert i forbindelse med utforskende språklek.
Funnene fra denne studien viser at det er en stor forekomst av utforskende språklek i en tekstsamtale mellom tre andretrinnselever. Dette har kommet til uttrykk gjennom personlig lek, lek med ord og orddeler, fabuleringer, sang og lek med språklyder og lek med ord baklengs. Innenfor disse typer språklek har også elevenes metaspråklige bevissthet kommet til syne. I lys av mine funn har jeg også diskutert betydningen av iscenesettelser av motiverende skriveoppdrag basert på en sosiokulturell forståelse av læring. Fra et norskdidaktisk perspektiv, mener jeg det vil være viktig at lærere er bevisst på det store læringspotensialet som ligger i språklek og språkutforsking, og dermed legge til rette for at elevene får rom og mulighet til å møte språket med en lekpreget og utforskende tilnærming. In this master's thesis, I examine how second grade students explore and play with language, based on a text conversation between three students in a concrete writing situation. In order to investigate this, I have worked from the following problem: How is exploratory language play expressed in a text conversation between three 2nd grade students?
The data material in this study includes extracts from audio recordings of the specific text conversation and observations I have made as a participant observer. In order to analyze how the exploratory language play is expressed in the text conversation, I have been inspired by Daiute (1990) and Zurcher and Stefanski's (2022) research projects, where they have drawn up different categorizations of play. These categories have been the starting point for the development of the analysis tool that I have used in my study.
Central to the work is also the connection between the students' exploratory language play and the oral, social interaction between the students. On the basis of this, Vygotskij's (1986) socio-cultural understanding of learning will be an important theoretical perspective in this study. In extension of this, orality as part of an extended understanding of the concept of text, is also central to this study. The text conversation I have studied and analyzed in the study is part of a staged writing assignment, and therefore this is also a topic I have discussed in connection with exploratory language play.
The findings from this study show that there is a large incidence of exploratory language play in a text conversation between three second-grade students. This has been expressed through personal play, play with words and parts of words, fables, singing and play with language sounds and play with words backwards. Within these types of language play, the students' metalinguistic awareness has also come to light. Considering my findings, I have also discussed the importance of staging motivational writing assignments based on a socio-cultural understanding of learning. From a didactic perspective, I think it will be important that teachers are aware of the great learning potential that lies in language play and language exploration, and thus make it possible for students to have the space and opportunity to encounter the language with a playful and exploratory approach.