Show simple item record

dc.contributor.advisorValenta, Anita
dc.contributor.advisorBurheim, Oda Tingstad
dc.contributor.authorToreli, Pia Tøvik
dc.date.accessioned2023-09-12T17:20:35Z
dc.date.available2023-09-12T17:20:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139328562:34404328
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088982
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI studien undersøkes 4.trinn elevers argumenter, og hvordan de uttrykker dem. Formålet med studien er å bidra med mer kunnskap om hvordan elever argumenter i matematikk, og hvilke uttrykksmåter de benytter seg av. Denne studien vil forhåpentligvis forberede meg og andre lærere på hvordan man kan legge til rette for god undervisning i argumentasjon, og samtidig støtte og utvikle elevers argumenter. Studiens forskningsspørsmål er: Hva kjennetegner 4.trinn elevers argumenter og måten de uttrykker dem på, i arbeid med kombinatorikkoppgaver? Innunder forskningsspørsmålet vil jeg også se på gyldigheten til argumentene, og hvordan elevene støtter argumentene ved hjelp av ulike uttrykksmåter. Studien er en kvalitativ forskning, og inneholder intervju og observasjon av ni 4.trinnselever, fordelt på tre grupper. Elevene arbeider med fire kombinatorikkoppgaver som består av endelig antall muligheter. Datamaterialet ble samlet inn ved hjelp av video- og lydopptak, samt at elevenes skriftlige arbeid ble samlet inn. Videopptakene ble transkribert, og deretter analysert. Det analytiske rammeverket til Nordin og Boistrup (2018) ble tatt i bruk for å analysere datamaterialet. Videre ble funnene satt i egendefinerte kategorier. Funnen mine viser at gyldige argumenter kjennetegnes ved at elevene bruker ulike uttrykksmåter for å formidle deres meninger og intensjoner. Det kommer også frem at å peke på en multiplikativ struktur ikke alltid fører elevene videre i argumentasjonen. Elevene som ikke tok i bruk de ulike uttrykksmåtene produserte begrunnelser som hadde mangler, og dermed klarte de ikke å begrunne argumentene deres godt nok, begrunnelsene deres hadde mangler. Det kom også frem at elevene begrunnet argumentene grundigere og mer eksplisitt i oppgave 1 enn i resten av oppgavene.
dc.description.abstractThe study examines 4th grade students' arguments and how they express them. The purpose of the study is to contribute more knowledge about how students argue in mathematics, and what forms of expression they use. This study will hopefully prepare me and other teachers on how to facilitate good teaching of argumentation, and at the same time support and develop students' arguments. The study's research question is: What characteristics 4th grade pupils' arguments and the way they express them when working with combinatorics tasks? Within the research question, I will also look at the validity of the arguments, and how the students support the arguments using different expressions. The study is a qualitative research and includes interviews and observations of nine 4th grade students, divided into three groups. Students work on four combinatorics tasks consisting of the final number of possibilities. The data material was collected using video and audio recordings, and the pupils' written work was collected. The video recordings were transcribed and then analysed. The analytical framework of Nordin og Boistrup (2018) was used to analyse the data. Furthermore, the findings were put into custom categories. My findings show that valid arguments are characterised by students using different forms of expression to convey their opinions and intentions. It also appears that pointing to a multiplicative structure does not always lead the students further in their argumentation. The students who did not use the various expressions produced justifications that had flaws, and thus they were unable to justify their arguments adequately, their justifications were lacking. It also emerged that the pupils justified their arguments more thoroughly and explicitly in task 1 than in the rest of the assignments.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevers arbeid med argumentasjon på barneskolen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record