Show simple item record

dc.contributor.advisorSvendsen, Bodil
dc.contributor.authorFlemmen, Nora
dc.contributor.authorKjøraas, Helle Smørsgård
dc.date.accessioned2023-09-12T17:20:33Z
dc.date.available2023-09-12T17:20:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147333074:9692686
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088980
dc.description.abstractI denne studien presenterer vi utviklingen og revideringen av et vurderingsverktøy til bruk i naturfag. Hovedmålet med denne utviklingsrettede masteroppgaven har vært å utvikle et vurderingsverktøy for å vurdere praktisk arbeid i naturfag. Motivasjonen for å gå inn i dette arbeidet var at vi ønsket å bidra med noe som flere lærere kan synes er nyttig, samtidig som vi etter litteraturgjennomgang satt igjen med et inntrykk av at det var lite forskning på området. Vi ønsket også å utvikle noe vi selv kunne få bruk for i arbeidet som lærere i fremtiden. Metoden som er brukt i denne oppgaven er inspirert av pedagogisk designforskning som beskrevet i Bjørndal (2013). Metoden har vi tilpasset slik at den passer inn under de rammene masteroppgaven har. Vurderingsverktøyet utviklet vi med bakgrunn i Svendsen et al. (2022a) sine kompetanser for praktisk arbeid. Vi har revidert og videreutviklet verktøyet i samarbeid med andre lærere. Det ble gjennomført to sykluser med tilbakemeldinger. For å innhente data benyttet vi oss av dybdeintervju og spørreskjema. Vi ønsket også å belyse hvilke hensyn læreren må ta i vurdering av praktisk arbeid, og hvordan vårt verktøy kan bidra til disse. Informantene våre pekte på flere aspekt ved praktisk arbeid som gjør det utfordrende å vurdere. Blant annet kan det være utfordrende å vite hva som skal vurderes, her dras utformingen på vurderingsverktøyet frem som et nyttig hjelpemiddel. I denne studien viser funnene at dette kunne være et verktøy som informantene mente kunne være en god ressurs i vurderingsarbeidet.
dc.description.abstractIn this study, we present the development and revision of an assessment tool for use in science. The main aim of this development-oriented master's thesis, has been to develop an assessment tool for assessing practical work in science. The motivation for embarking on this project, was that we wanted to contribute with something that several teachers might find useful, at the same time that, after reviewing the literature, we got the impression that there was little research in the area. We also wanted to develop something that we ourselves could use in our work as teachers in the future. The method used in this thesis is inspired by educational design research, which is described in Bjørndal (2013). We have adapted the method so that it fits within the framework of the master's thesis. We developed the assessment tool based on the competences for practical work found in Svendsen et al. (2022a). We have revised and further developed the tool in collaboration with other teachers. Two cycles of feedback were carried out. To collect data, we used in-depth interviews and questionnaires. We also wanted to highlight what considerations the teacher must take into account when assessing practical work, and how our tool can contribute to these. Our informants pointed to several aspects of practical work that make it challenging to assess. Among other things, it can be challenging to know what is to be assessed, here the design of the assessment tool is highlighted as a useful aid. In this study, the findings show that this tool could be a resource that the informants would use to assess practical work.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVurdering av praktisk arbeid i naturfag: utvikling av et didaktisk vurderingsverktøy
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record