Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMaliks, Jakob
dc.contributor.authorKvaalen Jerstad, Håkon
dc.date.accessioned2023-09-09T17:21:11Z
dc.date.available2023-09-09T17:21:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147067678:39251857
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088501
dc.description.abstractI denne teksten har jeg undersøkt problemstillingen: «Hvordan framstilles kvinners kamp for like rettigheter i perioden 1814-1913 i lærebøker fra 1960-, 2000- og 2020-tallet og hvordan gjenspeiler denne framstillinga den feministiske bølgen som lærebøkene blei skrevet i?». Jeg har sett på ulike lærebøker og deres framstilling og sammenlikne lærebøker fra samme periode og på tvers av perioder. Det kan hevdes at jeg har funnet sprikende framstillinger, både innad i lærebøkenes perioder og på tvers av dem. Jeg har sett på sammenhenger mellom lærebøkene og deres læreplaner. Det kan hevdes at jeg har fått fram at noen lærebøker samsvarer bedre med sine læreplaner enn andre. I tillegg har jeg forsøkt å få fram noen konsekvenser for elevers læring om den valgte tematikken, basert på lærebøkenes framstilling. Som bakteppe for fortolkningen min har jeg undersøkt lærebøkene i sammenheng med den feministiske bølgen det kan hevdes at de blei skrevet under. Jeg har prøvd å få fram hvordan at man kan i noen av lærebøkene se sammenheng med den aktuelle bølgen, mens i andre lærebøker er denne sammenheng i større grad fraværende. Utover dette har jeg prøvd å få fram hvordan lærebøkene framstiller motsetninger mellom frihets- og opplysningsidealet Grunnloven av 1814 kan sies å være basert på. Her vil jeg også hevde at jeg fant noen forskjeller mellom lærebøkene både innad i periodene og på tvers. Jeg har prøvd å få fram at noen av framstillingene ikke legger så godt til rette for stor grad av historiebevissthet om tematikk for elevene, som andre.
dc.description.abstractIn this text, I have investigated the issue: "How is women's struggle for equal rights in the period 1814-1913 depicted in textbooks from the 1960s, 2000s and 2020s, and how does this portrayal reflect the feminist wave in which the textbooks were written?" ". I have looked at various textbooks and their production and similar textbooks from the same period and across periods. It can be claimed that I have found diverse representations, both within the textbooks' periods and across them. I have looked at connections between the textbooks and their curricula. It can be argued that I have found that some textbooks match their curricula better than others. Additionally, I have tried to bring out some implications for students' learning about the chosen topic, based on the presentation of the textbooks. As a backdrop for my interpretation, I have examined the textbooks in the context of the feminist wave it can be argued that they were written under. I have tried to show how in some of the textbooks you can see a connection with the wave in question, while in other textbooks this connection is largely absent. In addition to this, I have tried to show how the textbooks present contradictions between the ideal of freedom and enlightenment The Constitution of 1814 can be said to be based on. Here I would also like to claim that I found some differences between the textbooks both within the periods and across them. I have tried to show that some of the presentations do not facilitate a large degree of historical awareness of the subject for the students, as others do.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKvinners rettigheter i den første feministiske bølgen i lærebøker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel